The Prospects :: “Binnen tien jaar moet je nog naar onze plaat kunnen luisteren”

Een passionele plaat die bol staat van pop, blues en vettige rock. Eén van de meest opgewekte debuten in de Belgische rock kwam dit jaar ongetwijfeld uit het verre Limburg: Looking Good van The Prospects. Een band waar de al even opgewekte frontman en zanger-gitarist Gord Achten al jaren op aan het broeden was. “Alles komt ooit samen als je geduld hebt en hard werkt.”

Hoe meer je luistert naar het debuut van The Prospects, dat naast Achten ook bestaat uit bassist Marco Simoni en drummer Wouter Theunis (die onlangs Alessi di Turi verving), hoe meer je gaat ontdekken dat er hoekjes af zijn. Je merkt niet alleen invloeden van Led Zeppelin en bluesgitarist Albert King, maar ook brokken funk, soul en The Beatles. “Wat ik gedaan heb, is gewoonweg muziek gemaakt. Het is moeilijk om het te verklaren. Ik wilde misschien wel een plaat maken die blijft. Ik wilde alleszins niet rap rap iets maken. Binnen 10 jaar moet je nog naar de plaat kunnen luisteren.”

enola: “What Is Tomorrow” is alvast een nummer dat nog lang zal blijven nazinderen. Hoe is dat tot stand gekomen?
Achten: “Alessio en ik hebben voor de basis gezorgd. De hele dikke sound is er vooral gekomen door de productie. Het is alsof een oermens op een boomstronk staat te slaan en iedereen erbij staat te dansen. Het was Micha (Volders, producer, n.v.d.r.) die opperde om de oorspronkelijke versie wat te vereenvoudigen. Eerst klonk het nummer meer funky. We wilden er zelfs een instrumentale versie in hiphopstijl van maken. ” (lacht)
“Maar we hebben nooit digitaal opgenomen, alles werd ook analoog gemixt. Eerst hebben we veel gerepeteerd en daarna een week opgenomen in de GAM-studio in de Ardennen. We hadden niet veel tijd, maar het was echt het moment om op te nemen. Het moest gebeuren.”

enola: “White Horse” en “Do You Love Her Still” lijken de oudste nummers van de band?
Achten: “Klopt. Het zijn echte rockers. Die hebben we heel snel opgenomen, maar we wilden die toch nog op de plaat. Mocht je de nieuwste nummers willen kennen: “Confessions Of A Fool” hebben we amper een week voor we in de studio in moesten gemaakt, “Treat Me” is ook heel nieuw.”

enola: Ook “Leave The Kid Alone” heeft een verrassend geluid. Van wie komen de blazers?
Achten: “Dat zijn saxofonist Igor Maseroli en trompettist Daniël Vanderhoydonks. Het resultaat klinkt te gek. De blazers werden bij mij thuis in de living opgenomen met vintage micro’s; redelijk DIY dus. Ik heb het nummer samen met Micha (Volders, producer) gemixt.”

enola: Maar één van mijn favoriete nummers blijft “Some Time Off”. Dat is The Prospects met een ontroerend geluid zowaar.
Achten: “Wel, zoals de titel het zegt: je komt even tot adem met het nummer. Heb je in het midden de tegenstrijdige sample opgemerkt? Die komt van een video op YouTube waarin een vrouw LSD toegediend krijgt voor een wetenschappelijk experiment.”

enola: Het moet gezegd: ik word zo opgewekt van de plaat.
Achten: “Dat is ook de boodschap van de groep: kop op! Je weet niet wat er morgen gaat gebeuren. Dus wat vandaag bezig is, telt. Anders moet je maar in een kamer een joint zitten roken. Daar komt ook onze bandnaam vandaan — onze eerste drummer, Dave Schroyen, kwam er als eerste mee op de proppen. Van het Beatles-nummer “Drive My Car” uit 1965, en meer bepaald de teksten ‘I Told A Girl That My Prospects Were good’. Onze bandnaam is dus een halve verwijzing naar de Beatles. Anderzijds verwijst de bandnaam ook naar de prospects, de nieuwe leden van een motorclub, die de vuile werkjes moeten doen. Eigenlijk is dat iemand die zich moet bewijzen. We zien dat als: als je denkt dat je er bent, ben je er nog niet. Je moet nu dus knallen, met mooie vooruitzichten als resultaat.”

enola: Met welke artiesten zou je de plaat associëren?
Achten:
“John Lennon, Chuck Berry, Muddy Waters, Nirvana. Ik zie er zelf minder Led Zeppelin in. Ik heb vooral alles van The Beatles. Van Led Zep heb ik maar drie platen. Ik ben ook een grote Hank Williamsfan. En ik ben zeker beïnvloed door Jimi Hendrix en de oude dingen van Snoop Dogg. Ook heel belangrijk voor onze groove is Albert King, een van de grote bluesmannen. En als ik twee recente namen moet noemen: Arctic Monkeys en Unknown Mortal Orchestra. Die hebben voor mij de beste platen van 2013 gemaakt.”

Enola: Zijn er ook Belgen die je recentelijk omver geblazen hebben?
Achten: “Die laatste plaat van Fence: die vond ik echt goed. Ik ben ook fan van Chrome Brulée en de nieuwe single van Novastar. Waarom? Er gaan melodieën over en onder elkaar. Dat is nu heel rationeel uitgelegd, maar het nummer vormt gewoon één mooi geheel. Ook The Shovels, The Sore Losers, Little Trouble kids en Moonscape Echoes zijn vet. Het zijn allemaal bands die Micha Volders geproducet heeft. Hij neemt op met zestiensporenrecorders en een beperkt aantal micro’s.”

enola: Wat opvalt, is dat het bijna allemaal Limburgse bands zijn. Wat zit er daar in het water?
Achten:
“Er gebeurt veel in Limburg en zeker ook hier in Hasselt. We kennen allemaal elkaar, iedereen heeft al bij elkaar gespeeld. We vinden inspiratie en steun bij elkaar. Als ik bij Micha aankom, zit hij The Rott Childs te mixen. We beïnvloeden elkaar. De Limburgse rockscene is een klein, gezellig clubje. We kennen elkaar al vijftien jaar. Het is allemaal begonnen bij een of ander optreden: daar kom je gelijkgezinden tegen. Uiteraard zou ik graag op Pukkelpop spelen, want al mijn vrienden hebben er al gespeeld.” (lacht)

enola: In december werd de video van “What Is Tomorrow” gepost op de website van Coldplay. Hebben jullie sindsdien de Facebook-likes zien stijgen?
Achten: “Dat was fijn, maar die post staat er maar heel even op. En het kan ook een hond met twee poten zijn. We hebben de populariteit meer zien stijgen toen de single op de radio kwam, dankzij Select. Dat voel je wel snel. Studio Brussel is belangrijker dan de Coldplaywebsite. We hebben hard aan de plaat gewerkt en wilden die wereld in. Via de radio gaat dat letterlijk de wereld rond natuurlijk. We vinden dat te gek. Als mensen tegen mij komen zeggen dat het een geweldig nummer is, heb ik het gevoel dat ik iets voor hen beteken. Ik maak niet alleen voor mezelf muziek, maar ook voor een publiek.”

enola: “What Is Tomorrow” wordt gebruikt als intro voor Groenland. Is het niet erg dat er in het nummer gekapt werd?
Achten: “Iemand van het productiehuis heeft mij trouwens zelf gecontacteerd en gevraagd om dat nummer te gebruiken. Als je de intro interessant vindt, kan je het volledige nummer gewoon opzoeken. Ik denk je die kleine inspanning ook mag doen als je het graag wil horen. Ik vind die introbeat alleen al gewoon goed, dus ik heb er zeker geen problemen mee.”

enola: Laatste vraagje: wat wordt er hier en daar bedoeld met je ‘muzikale en andere zwerftochten’?
Achten: “Oh, ik heb van alles gedaan: in bluesbandjes gespeeld, gebast in een sixties rockband, met Piet De Pessemier gejamd en ik heb ook jazzschool gedaan en akoestische dingen. Ik wilde al lang iets doen zoals The Prospects. Ik wilde lekker grooven. Maar er gaapt soms veel tijd tussen het willen en het kunnen regelen. Alles komt samen als je wat geduld hebt en hard werkt. Je moet altijd blijven vechten. Vroeger gaf ik rapper op, vandaag zet ik meer door. Ik heb vroeger ook veel te veel geblowd. (lacht) Daar heb ik veel tijd mee verloren. Ik rook al een paar jaar bijna geen wiet meer. Rock-‘n-roll is vooral niet te veel joints roken. Louis Armstrong rolde constant dikke joints, dus het kan wel werken.”

The Prospects spelen nog op 30 mei in de AB in Brussel, een dagje later in Café Café in Hasselt en op 6 juni in 4AD in Diksmuide. In de zomer volgen alvast café Video in Gent (25 juni), Absolutely Free Festival in Genk (2 augustus), Vis-Pop in Mechelen (9 augustus), Melkrock (10 augustus) en de Paulusfeesten in Oostende op 11 augustus.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

een × een =