Overbekend zijn ze, de witte rechthoekige villa’s van Le Corbusier (1887-1965). Minder
bekend is dat hij ook een woonst op Belgische bodem gerealiseerd heeft, namelijk het woonhuis en
atelier van de schilder René Guiette in Antwerpen. In deze betonnen doos komen de
ideeën van Le Corbusier mooi tot uiting.
Het totaalconcept van het ontwerp is een perfecte doos. De voor- en achtergevel zijn hoofdzakelijk
uit glas opgetrokken, de zijgevels bestaan grotendeels uit beton, met enkele kleine ramen. Als
bouwmateriaal gebruikte Le Corbusier gewapend beton, destijds samen met profielijzers een nieuwe
methode van bouwen.
Dit huis kunnen we plaatsen in de eerste fase van Le Corbusiers loopbaan. In deze fase bleef hij
trouw aan zijn purisme, de huizen die hij bouwde waren uiterst functionele machines à habiter
en waren een eerbetoon aan de rechte hoeken. De architectuur ziet eruit alsof ze industrieel
vervaardigd is. In een latere fase gaat hij deze vormentaal afzweren en met gebogen lijnen en ronde
vormen werken.
Het belang van het huis Guiette schuilt erin dat Le Corbusier zijn cinq points d’une
architecture nouvelle reeds toepaste en dit terwijl zijn meest bekende manifest op dat ogenblik
nog niet gepubliceerd was. De vijf basiselementen van de architectuur zijn volgens Le Corbusier
pijlers, een open plan (de muren kunnen vrij geplaatst worden omdat ze geen dragende functie hebben),
een niet-dragende gevel, brede schuiframen en een daktuin. Enkel de pijlers vinden we niet terug in
Antwerpen omdat het volgens de bouwvoorschriften niet toegelaten was het bouwvolume boven de grond te
verheffen. Wel waren de pijlers in het oorspronkelijke plan van Le Corbusier aanwezig.
Naast de woning Guiette staat een zwarte aanbouw, gerealiseerd door de Antwerpse architect Georges
Baines. In dit deel is het atelier van de modeontwerpster Ann Demeulemeester (zij woont nu overigens
in het huis Guiette) gevestigd. Zoals het hoort, heeft Baines bij de realisatie van die aanbouw het
eigen karakter van de woning Guiette gerespecteerd. Door, net zoals Le Corbusier in het huis Guiette,
gebruik te maken van grote vensters in de voorgevel, vertonen de beide gebouwen een opvallende
eenheid. De zwarte gevels van Baines contrasteren sterk met de witte gevels van Le Corbusier. Juist
door dit kleurencontrast krijgen de beide gebouwen de aandacht die ze verdienen en trekt geen van
beide bouwwerken de aandacht bij de andere weg: het geheel bestaat uit twee op zichzelf staande
gebouwen.
Noch het huis Guiette noch de aanbouw door Georges Baines zijn voor het publiek toegankelijk.
Jammer.