Banner

Beastie Boys

Paul’s Boutique (1989)

Jurgen Boel - 08 april 2009

Niemand had het kunnen of durven verzinnen en toch is het de waarheid: een van de meest relevante en baanbrekende platen uit de hiphop — een van de zogenaamde zwarte genres bij uitstek — werd geschreven door drie Joodse mc’s en twee blanke muzieknerds. Maar Paul’s Boutique had door niemand anders gemaakt kunnen worden.

Na de breuk met Def Jam-oprichters Rick Rubin en Russel Simmons liepen de Beastie Boys-leden verloren. Ze waren hun imago van fuifgangers en rockvandalen kotsbeu en wilden bewijzen dat ze ook zonder de hulp van Rubin en Simmons een plaat konden maken die minstens even goed zou zijn als het befaamde debuut License To Ill. Capitol Records geloofde erin en pompte het geld in een allesverslindende machine.

Het leek er immers op dat die opvolger er nooit zou komen, tot Matt Dike (o.a. producer en voormalig labelbaas van Delicious Vinyl) de drie Beastie Boys in contact bracht met het producersduo John King en Mike Simpson, beter gekend als Dust Brothers. Het duo dat kort ervoor al samengewerkt had met Tone L?c ("Funky Cold Medina", "Wild Thing") specialiseerde zich in nummers die bijna bezweken onder het aantal gebruikte samples. Hierboven rappen leek haast onmogelijk, behalve dan voor Beastie Boys.

De drie MC’s wilden de densiteit van de productie behouden en braken daarmee niet alleen met hun eigen succesvolle debuut (waarop hardrock en hiphop gekruist werden), maar ook met de blauwdruk van hiphop zoals die de jaren ervoor vastgelegd was. Wat volgde was een zware bevalling, niet eens door het intensieve werk dat in het maken van de songs kroop, maar wel doordat het trio niet langer wist waarover te rappen, nu ze hun imago van dronken college frats achter zich gelaten hadden.

Toch zitten in de teksten nog steeds echo’s van de jongere, seksistische en grappen en grollen uithalende Beastie Boys verscholen. Zo blijven "Hey Ladies", "To All The Girls" en "Shake Your Rump" duidelijk verwijzen naar hun voorliefde voor vrouwelijk schoon, terwijl "Egg Man" hint naar verschillende incidenten waarbij (onschuldige) passanten met eieren bekogeld werden. In schril contrast daarmee staan evenwel songs als "The Sound Of Science", dat onder meer Newton en Galilei vermeldt, alsook "Johnny Ryall", een song over een landloper/bedelaar.

Maar belangrijker dan de teksten of de rapkunsten — Beastie Boys hebben nooit echt hoog gescoord op een van beide — blijft de muziek de onderbouw van de plaat. Het album werd bij het verschijnen niets voor niets als de Sgt. Pepper’s van de hiphop binnengehaald. De mix van rockgitaren, funk en psychedelica binnen een hiphopkader was niet alleen ongehoord, maar ook verrassend inventief en gelaagd zonder overigens een seconde overladen te klinken. Jammer genoeg weet niemand hoeveel samples er eigenlijk gebruikt zijn voor de plaat, al gokken de Dust Brothers dat het aantal ergens tussen de honderd en de driehonderd ligt, verspreid over vijftien songs.

Paul’s Boutique luidde dan ook het hoogtepunt en het einde van een tijdperk in: de techniek was eindelijk ver genoeg gevorderd om op deze manier met samples songs op te bouwen maar het was net zo goed een kwestie van tijd vooraleer de rechtbanken en de muziekindustrie het gebruik van samples aan banden zou leggen. Niet minder dan een kwart miljoen werd besteed aan het clearen van de samples, al erkent Simpson dat het al snel enkele miljoenen dollars zou kosten zo men voor elke sample zou betalen, waardoor de plaat heden ten dage gewoon niet meer gemaakt zou kunnen worden.

Bij zijn verschijnen was Paul’s Boutique, in tegenstelling tot wat later beweerd werd, niet die commerciële of artistieke flop die de legende er van maakte, al bleven de verkoopcijfers bedroevend laag. Bij de vele redenen die hiervoor gegeven worden, behoort de onwil van Beastie Boys om met de plaat te touren. Wat er ook van aan zij, twintig jaar later is niet alleen de band maar ook de plaat terecht binnengehaald als een mijlpaal in de muziekgeschiedenis, een die bewees en nog steeds bewijst dat ook hiphop meer kan zijn dan de befaamde "Amen break".

Naar aanleiding van zijn twintigste verjaardag is Paul’s Boutique opnieuw uitgebracht bij Capitol Records.

E-mailadres Afdrukken
 
Beastie Boys

Uit ons archief
Banner

TEST