Banner

Met Ballroomquartet in de studio bij Blixa Bargeld

deel 3

Michael Donckers - 30 september 2009

"Als we eens met een producer werken, dan moet het een grote naam zijn", spraken de jongens van Ballroomquartet af. En zo geschiedde. Blixa Bargeld hapte toe, en daar zitten ze dan: in de studio met een levende legende. Op nieuws.goddeau.com brengt bassist Michael Donckers op regelmatige tijdstippen verslag uitvan hun wedervaren.

Deel 3: These, antithese en synthese

Gisteren zijn we David, onze drummer, om kwart na acht ´s morgens gaan ophalen op de luchthaven. Hij moest de avond ervoor nog een optreden doen met ´Los Callejeros´ op het befaamde Fiesta Mundial. Na een lekker ontbijtje zijn we dan de studio ingetrokken met Boris Wilsdorf, de mixer van Einsturzende Neubauten en de lifemixer van Nick Cave. Nadat we met hem onze sound hebben afgesteld hebben we met hem reeds vier opnames in preproductie opgenomen. Blixa zou normaal gezien ook komen, maar die heeft dus de eerste dag zijn kat gestuurd.

Om half tien zijn we vandaag in de studio gearriveerd om ons eerste nummer, Farewell genaamd verder af te werken. Onderweg naar daar hadden we een kleine weddenschap afgesloten: Komt Blixa? Of komt hij niet? En zo ja, om hoe laat? David en Rony dachten om drie uur, Andries en ik dachten eerder. Wij hadden het mis, het werd half vier.

Toen Blixa verscheen leek het alsof de hele omgeving in een andere sfeer gedompeld werd. De lucht bevroor. Imposant, in een maatpak, blinkende schoenen en vooral met een eigen mening begon hij meteen ons eerste nummer volledig overhoop te halen: De Hi-hat was te hard, de mandolineklank niet ok, de bas moest anders, enz...slik en het stopte maar niet. Hoofdtelefoons werden plots microfoons en vice versa. Tja, conventionele muziek is aan mij niet besteed, dixit Blixa.

Plots zat er ook iemand in de controlekamer die later, bij navraag, de medeeigenaar van de studio bleek te zijn. Hij tei echter geen woord. In elk geval; het tweede nummer is dan toch, na grondige bijsturing van Blixa, vereeuwigd geraakt. Pff, vermoeiend doch zeer leerrijk. Blixa wil blijkbaar met zijn provacaties onze muziek, naar eigen zeggen, leiden naar een these, antithese en synthese. Naar het voorbeeld van Aristoteles.

Op naar morgen. Wie weet wat dat weer met zich meebrengt...

E-mailadres Afdrukken
 
Met Ballroomquartet in de studio bij Blixa Bargeld

Advertentie
Banner