Banner

Three Men In A Boat

17 augustus 2017, Het Bruggenhuis

Guy Peters - 18 augustus 2017

Accordeonist Philippe Thuriot en bassist Kristof Roseeuw zijn oude bekenden. Sinds kort vormen ze ook Three Men In A Boat, samen met drummer Lionel Beuvens. Het trio trekt in het voorjaar van 2018 de hort op met een concertreeks via JazzLab Series, maar deze try-out was te goed om te verzwijgen.

De samenwerking van Thuriot en Roseeuw gaat eigenlijk al twee decennia terug, al was die het meest intens in het vorige decennium, toen ze o.m. speelden in Senegal, samen op het podium stonden ter gelegenheid van de start van de Olympische Spelen van Athene (2004) en Thuriot deel uitmaakte van RadioKUKAorkest, de door Roseeuw samengestelde band die nog in de weer was met de Newyorkse saxofonist Ellery Eskelin. De combinatie met Beuvens, die al eens ingevallen was voor Teun Verbruggen in Too Noisy Fish, bleek een schot in de roos, maar werd even on hold gezet, omdat Thuriot in de weer was met zijn Bach-project (een opname van en concerten rond de Goldbergvariaties).

Beuvens is al een hele tijd drummer in residence in het Geraardsbergse Bruggenhuis, en nodigde zijn nieuwe kompanen uit voor een muzikale testrit. Doorheen de twee sets kon je enkel vaststellen dat je te maken hebt met een stel getrainde kleppers. Dit was als we het goed hebben nog maar het tweede echte concert van dit trio, maar van voorzichtig zoeken, laat staan van ongemakkelijk gestuntel, was geen sprake. De drie hielden elkaar nauwlettend in het oog en er moest al eens afgeteld worden voor een vieve wending, maar de muziek leek moeiteloos uit de vingers te vloeien, even vanzelfsprekend als de manier waarop de drie tussen de genregrenzen door slalommen.

De accordeon is relatief zeldzaam binnen de jazz – verder dan Richard Galliano, Tuur Florizoone en Guy Klucevsek geraken wij ook niet -, dus natuurlijk denk je in eerste instantie dan aan die referenties. Het leek wel alsof invloeden uit diverse windhoeken leken samen te komen, met een Mediterrane wind die samenging met Afrikaanse uitbundigheid (vooral dan door Beuvens’ soms gedreven ritmes), met momenten van broeierige opgewektheid én minder tastbare ingetogenheid, filmische gaafheid én geïmproviseerde hoekigheid.

Zo zwierven de drie van Soweto naar Parijs, scheerden ze langs de muziek van Tricycle, de soundtracks van Nino Rota en de melancholische volumes uit Zorns Filmworks-reeks, hier en daar met een vlotte zwier die bijna neigde naar rock, vol kwieke versnellingen en met tricky timing, en even later weer rondhangend in weemoediger oorden, terend op eenvoud. Beuvens borstelde driftig en hield het soms ook minimaal, Roseeuw toonde nog maar eens zijn behendigheid met én zonder strijkstok, en de drie voerden de composities soms uit met een indrukwekkende strakheid.

Was de eerste set wat korter en lichtvoetiger, dan ging de tweede meer in de diepte. Roseeuw gebruikte een loop om melancholisch strijkstok- en pizzicatospel te combineren, Thuriot demonstreerde uitvoerig en wild hoofdschuddend zijn technische virtuositeit, met vingervlugge solo’s, excentrieke geluidseffecten en van die waanzinnig snelle spurtjes waarmee hij een solo of stuk afrondde. Door hier en daar mee te fluiten, leek zijn spel zelfs bewerkt met elektronische effecten.

En vooral: de band bewaarde het evenwicht, door stukken die teerden op repetitieve motieven af te wisselen met vrije excursies en zelfs een stuk dat ronduit funky was. Door dat hoogtepunt op te volgen met Keith Jarretts “Prism” als afsluiter, leek het even te gaan uitdraaien op een anticlimax, maar ook dit werd aangegrepen voor een fijne spanningsopbouw met hechtheid en lekker krokante accenten op snare drum en hi-hat. De keet, die tot de nok vol was, stond ei zo na op z’n kop en kreeg als uitsmijter nog een enkeltje naar de Provence te goed. Kortom: een try-out die er mocht zijn. Dat belooft voor het einde van die concertreeks.

Op twee september staat het trio op Jazz in ’t Park (Gent). Vanaf 3 maart 2018 trekken ze Vlaanderen rond. Meer info en data via JazzLab Series.

E-mailadres Afdrukken