Banner

Ken Vandermark & Paal Nilssen-Love

9 maart 2014, Parazzar (Brugge)

Guy Peters - foto's: Geert Vandepoele - 10 maart 2014

De vrij improviserende liga van Chicago beschouwt België duidelijk als een bevriende natie. Drie dagen nadat het duo Dave Rempis en Tim Daisy passeerde langs Charleroi en Antwerpen, staat componist/rietblazer Ken Vandermark opnieuw in Brugge. Vijf maanden na een vlammend concert in Antwerpen is dat opnieuw met favoriete sparringpartner Paal Nilssen-Love.

Het concert onderstreept ook nog eens het belang van de kleine organisaties, clubs en cafés die zich blijven inzetten voor deze uit de grotere zalen geweerde muziekvorm. Het blijft vechten om met geen of een minimum aan subsidies iets klaar te spelen en het brengt wat risico’s met zich mee, maar wat je ervoor in ruil krijgt, maakt veel goed. Zo begon de eigenaar van de Parazzar enkele jaren geleden bewust met het programmeren van vrij geïmproviseerde muziek, omdat er gewoonweg geen podium voor was in Brugge (al worden er soms ook nog risico’s genomen in De Werf), omdat hij het van thuis had meegekregen en omdat hij vermoedelijk goed zot is. Want dat helpt.

Het zorgt er alleszins voor dat het gezellige eetcafé intussen een referentie geworden is voor improvisatieliefhebbers en duidelijk ook in de smaak valt bij publiek (het zat overvol) én muzikanten. Voor Vandermark was het na een soloconcert (2012) en een passage met Christof Kurzmann en Martin Brandlmayer (2013) intussen het derde bezoek aan de Parazzar. Een bezoek dat velen nog lang zal heugen, want in twee kloeke sets, samen goed voor vijf kwartier topimprovisatie, onderstreepten de twee nog eens een volbloed stormram te zijn.

En ook al weet je bij die improvisatie nooit echt waar het naartoe gaat ondanks bepaalde verwachtingen, toch weet je soms vanaf die eerste drumslag dat je een bijzondere rit te wachten staat. Dat je deelgenoot wordt van een avontuur met adrenaline en vervoering, alsof je op tour bent met Bonnie & Clyde. Zoals gisteren, want het duo bracht er een explosief concert dat hun intense samenwerking op een vrij toegankelijke manier duidelijk maakte. Ondanks momenten van abstractie, van muzikale action painting, hoge volumes en schurende en piepende klanken, was dit vooral een demonstratie van ritme.

In die zin speelden Vandermark en Nilssen-Love dan ook een compleet ander concert dan Rempis en Daisy enkele dagen ervoor. Die laatsten houden zich doorgaans op in de buurt van ‘vrijer’ terrein, met minder houvast en scharnierpunten om nieuwe bewegingen uit te lanceren. Daisy is een fenomenaal muzikant, met een feel voor dansende ritmes en een onderhuidse groove, maar hij houdt die doorgaans meer onderdrukt en subtiel dan de razende wervelwind die Nilssen-Love is. Die speelde een prachtig stukje solo met de handen en liet even zien een imposante controle te hebben over klankkleur, maar wat je het meest bijblijft zijn die hypnotische tirades.

Vandermark, een levenslange fan van ritmische muziek, kon dan ook naar believen afkomen met allerhande riffjes om eindeloos op te variëren. Zowel de eerste set, waarbij hij koos voor de tenorsax, als de tweede, waarbij hij achtereenvolgens klarinet, baritonsax en tenorsax speelde, bulkten van uitbundige passages die furieus aan elkaar genaaid werden, en nu en dan afgewisseld werden met korte exploraties van schrille boventonen en stop/start-dynamiek. Het was een virtuoos machtsvertoon; opzwepend en met een intense focus die tijdens de twee marathonstukken amper verslapte.

Het was dan ook mooi om te zien dat zowel de hardcore-liefhebbers, collega-organisatoren, vaste Parazzar-klanten en nieuwe gezichten zich lieten meevoeren op die tumultueuze trip. De ene staarde onbewogen (maar meestal met fonkelende ogen) naar de actie, een ander bewoog zachtjes heen en weer met gesloten ogen, kon de dansspieren amper onder bedwang houden of dartelde vanbinnen door een Alpenweide. Het was muziek van de vrijheid en opwinding, maar ook van de dans, zeker in een passage naar het einde van het concert, waarvoor het duo inspiratie leek te putten uit hun Ethiopische concerten met The Ex. Goed voor grijnzende gezichten en een plotse temperatuursverhoging.

Een nieuwe gedaante van het duo kregen we niet te horen. Dit was een bevlogen en swingend concert, meedogenloos intens, maar tegelijkertijd behoorlijk toegankelijk en recht voor de raap. Een performance waarvoor het woord ‘demonstratie’ wordt bovengehaald. Het spreekt voor zich dat de plaatjes (waaronder de pas verschenen dubbelelpee Lightning Over Water, die een nog completer beeld van het duo biedt) als zoete broodjes van de hand gingen. Je zou voor minder een aandenken willen hebben.

Last minute-toevoeging aan de Parazzar-agenda: het kwintet Swedish Azz van Mats Gustafsson op zondag 30 maart!

E-mailadres Afdrukken
 
Ken Vandermark & Paal Nilssen-Love
Smalltown Superjazzz / Laurence Family Records / Instant Jazz / 2014
kenvandermark.com
www.paalnilssen-love.com

Recensies:
Ken Vandermark & Fred Lonberg-Holm/Nate Wooley :: Resistance + East By Northwest
Platform 1 :: Takes Off
The Resonance Ensemble :: What Country Is This?
The Conversation + Mark In The Water
Side A :: A New Margin
Reed Trio :: Last Train To The First Station
The Resonance Ensemble :: Kafka In Flight
Strade d’Acqua/Roads Of Water
Powerhouse Sound :: Overlap
The Vandermark 5 Special Edition :: The Horse Jumps And The Ship Is Gone
Paal Nilssen-Love & Ken Vandermark :: Milwaukee Volume + Chicago Volume
Lean Left :: The Ex Guitars Meet Nilssen-Love/Vandermark Duo, Volume 1
iTi :: Artifact :: iTi Live in St. Johann
Vandermark 5 :: Annular Gift

Live:
Fred Lonberg-Holm & Ken Vandermark :: 17 mei 2015, Parazzar (Brugge)
Bert Dockx & Mauro Pawlowski + Paal Nilssen-Love & Ken Vandermark :: 20 oktober 2013, Zuiderpershuis
10 mei 2013, La Médiathèque du Manège (Bergen)
Brandlmayr, Kurzmann & Vandermark :: 17 februari 2013, Parazzar (Brugge)
Manuel Hermia Trio + Platform 1 :: 25 oktober 2012, Vooruit
18 maart 2012, Parazzar
The Resonance Ensemble :: 17 maart 2012, KC BELGIE
Free Fall :: 3 maart 2012, De Singer
The Ex feat. Getatchew Mekuria + Guests :: 9 december 2011, De Kreun
Follow The Sound :: 12 november 2011, De Singel
Side A :: 15 oktober 2011, coStA (Antwerpen)
[sic] electric + Lean Left :: 10 september 2011, Les Ateliers Claus
Jazz Middelheim :: 15 augustus 2011, Park den Brandt
Jason Stein’s Locksmith Isidore + Cinc :: 19 februari 2011, KC BELGIE
The Vandermark 5 + Atomic :: 12 september 2010, Flux/S Festival, Eindhoven

Artikels:
Paal Nilssen-Love & Ken Vandermark :: Q: Slapen? A: Geen tijd voor.
Chicago Jazz Connection (25 april - 1 juni) :: Als dwergen op de schouders van reuzen
Jazz Middelheim 2011 :: Werken in de breedte

DVD:
Brötzmann DVD
Soldier Of The Road :: A Portrait Of Peter Brötzmann

Uit ons archief
Banner

TEST