Konfrontationen 2012

19-22 juli 2012, Jazzgalerie Nickelsdorf

Guy Peters - foto's: p. 5: Ig Henneman - 19 juli 2012

Al meer dan drie decennia wordt het onooglijke Nickelsdorf (je kan daarbij werkelijk alle clichés over Smalltown Austria bovenhalen: je rijdt erdoor voor je het beseft, het is er dood tussen 12 en 15u, en er lopen figuren in rond die zo weggelopen zijn uit Twin Peaks), op drie kilometer van Hongarije, getransformeerd tot de thuisbasis van een van de meest legendarische freejazz/improvisatiefestivals van Europa. Na jarenlang plannen te koesteren die niet in de praktijk omgezet werden, is Enola eindelijk ook van de partij. En daar zijn we nu – vijf uur voor het eerste optreden - al blij om.

Je kan het je immers moeilijk inbeelden tot je ’t ziet: een dorp met amper 1600 inwoners in het zogenaamde ‘Burgenland’ (die Sonnenseite Österreichs!), waar de temperaturen momenteel los over de 30° gaan (eat that, Vlaanderen) en het hele leven een paar dagen lang gedomineerd wordt door ketelmuziek, met een affiche die voor deze 33e editie resoluut de kaart van de minder toegankelijke (niet noodzakelijke door jazz geïnspireerde) improvisatie trekt. Misschien een idee voor Koekelare, Brakel of Dilsen-Stokkem?

Eerste vaststelling: het publiek is even divers als dat van het Eurovisie Songfestival: artiesten, medewerkers en vroeg gearriveerde toeschouwers vinden elkaar al in de gezellige drukte van Jazzgalerie Nickelsdorf, waar een binnentuin - compleet met golfplaten, druivenranken en houten bankstellen – nog in volle opbouw is en het Afrikaanse feestorkest Konono No 1 bezig is aan z’n soundcheck. Alles ademt hier een DIY-sfeer uit, dus Live Nation it ain’t, maar zelden maakten we een evenement mee dat zo op mensenmaat is.

Elke avond vinden er vier-vijf concerten plaats, met vanaf morgen (vrijdag) ook nog een paar middagconcerten, die georganiseerd worden in een nabijgelegen gebouw of de Evangelische Kirche om de hoek. Op een enkele bekendere naam na – zaterdagavond zal ongetwijfeld gedomineerd worden door de komst van Neneh Cherry & The Thing – vallen er weinig echte publiekstrekkers te bespeuren, al zijn er een aantal kleppers van de jazz/geïmproviseerde muziek (Vandermark, Butcher en Lovens, om slechts enkelen te noemen), maar ook jonge(re) talenten en bijzondere artiesten om te ontdekken, vaak in verrassende combinaties. Een daarvan is bijvoorbeeld de Belgische vibrafoniste Els Vandeweyer, die straks de spits afbijt met Aleks Kolkowski (stroh violin & old analog devices - ook wij zijn benieuwd) en Ute Wasserman (voice + whistles).



E-mailadres Afdrukken