Banner

Marc Ribot's Ceramic Dog

Quincy Cloet - 05 mei 2011

Recyclart, Brussel, 4 mei 2011

De locatie van het optreden verdient om te beginnen toch een korte vermelding. Gevestigd in het oude stationsgebouw van Brussel-Kapellekerk, is Recyclart een volstrekt unieke ruimte om concerten en activiteiten te organiseren. De urbane en gedateerde inrichting is grotendeels behouden, zelfs de loketten staan er nog, al hebben ze tegenwoordig de invulling van bar gekregen. Onwaarschijnlijk dat het gebouw enige tijd terug nog dienst deed als treinstation. Enkel het geregelde gebulder van een trein die boven je doorrijdt, is een vage herinnering aan het verleden.

De geplande set van Marc Ribot, met Shahzad Ismaily en Chet Smith als Ceramic Dog, paste wonderwel samen in het decor van de Recyclart. De elektronische tierlantijntjes waren deze keer slechts subtiel aanwezig: de drie muzikanten lieten het optreden overheersen door een uiterst bezwerend staaltje bluesmuziek. Marc Ribot is een gitarist die al zijn hele leven lang met volledige overgave speelt. Voor een compromis of een middenweg is geen ruimte. Deze avond was dat niet anders. De uitvoering was conceptueel sterk geïnspireerd op het laatste soloalbum 'Silent Movies' en bevatte veel elementen van folk, country en blues. Daar bleef het echter niet bij tijdens het concert: geregeld haalde Ribot uit met een krachtige gitaarexploot. Ismaily verzorgde de heerlijke basriedels terwijl Smith zich de longen uit het lijf sloeg op het drumstel.

Aanvankelijk startte het optreden nog wat aarzelend. Het concert in Brussel was de kick-off van Ribots tour met Ceramic Dog. Bij het tweede werk was dat aftastende gevoel al grotendeels verdwenen. De aanloop nam veel tijd in beslag maar barstte uiteindelijk volledig los. 'Going Out Now' werd geaccompagneerd door de zangstem van Ribot en melancholische, elektronische geluiden. Ribot toonde zich tussenin vooral als een begenadigd gitarist: een technische uitvoering om de vingers van af te likken. Zijn solo's zijn wervelvinden: schijnbaar ongecontroleerd, met een veelheid aan pulls. Net omdat hij zo variërend met het instrument aan de slag gaat, krijgt zijn blues een volledig andere dimensie. Tussen het harde en brute geweld viel soms wel een noot of riedel van Masada ('Book of Angels') te bespeuren. Ribot bewees zich meermaals als een meester van behendigheid, door de manier waarop hij zijn experimenten toch zo vloeiend en opwindend liet klinken.

De setlist bevatte verder een aantal composities van de groep haar debuutplaat ('Party Intellectuals') uit 2008. Het bleef nooit echt beperkt tot een traditioneel bluesoptreden. De ene keer zat de melodie ingebed in een bijzonder funky ritme, terwijl een ander moment vooral opviel door de hypnotiserende traagheid van de opbouw. De speelstijl was doorgaans wat ongemanierd: de groepsleden hadden helemaal geen behoefte aan uiterlijk vertoon of persoonlijke idolatrie. Ceramic Dog speelde anderhalf uur op het randje van het geniale af: hard, bruut en met een bijzonder hoge belevingsgraad. Het publiek versperde het zicht op het podium - dat is het nadeel van de ruimte - maar de visuele flarden die men kon opvangen van een vlammende Ribot waren best indrukwekkend.

Uiteindelijk passeerde nog heel wat interessant materiaal de revue. Ribot flaneerde verder tussen verschillende stijlen, door in een en dezelfde composities door transitiemomenten in te bouwen. De gitaarmeester leek ten allen tijde geconcentreerd en dirigeerde met precieze instructies aan de muzikanten de omwentelingen in de muziek. 'The Wind Cries Mary' was ingekleed in een funky versie met Ribot die zowel met het oorspronkelijke ritme als de melodie helemaal zijn eigen ding deed. Een mindblowing moment. De crême de la crême kwam pas in de bisronde: Ribot opende met het beklijvende 'Fat Man Blues': een subtiele opening die vervolgens met veel gevoel alles liet ontploffen. Een geniale ontsporing.

Marc Ribot's Ceramic Dog hebben een prestatie afgeleverd die moeilijk te evenaren valt. Wervelende muziek met een hoek af en ongetwijfeld een van de meest opwindende bluesconcerten van de afgelopen jaren. En nu naar de platenboer!

'Silent Movies' en 'Party Intellectuals' zijn uit bij Pi Recordings en worden verdeeld door Codaex.
E-mailadres Afdrukken
 
Marc Ribot's Ceramic Dog

Advertentie
Banner
Advertentie

TEST