Banner

TIPS VOOR 2019: Fontaines DC

“Onze favoriete bezigheid? Over stukjes poëzie discussiëren met een Guinness erbij”

Lennert Hoedaert - 02 januari 2019

De hele maand januari blikt enola.be vooruit op het jaar dat komt. In Tips voor 2019 laten we enkele van de meest belovende artiesten aan het woord. Hou ze in de gaten en onthoud waar u voor het eerst over hen las.

De DC in de bandnaam verwijst naar Dublin City. Ze ademen Ierse cultuur, spreken met fierheid over Guinness, de Ierse dichters en het land(schap), en bezingen in hun songs de hoofdstad waar ze elkaar leerden kennen. Maak kennis met Fontaines DC, een van dé rockbands om dit jaar naar uit te kijken.

Onze gesprekspartner is bassist Conor Deegan III. Hij vormt samen met zanger Grian Chatten, gitarist Conor Curley, drummer Tom Coll en gitarist Carlos O’Connell sinds enkele jaren het vijftal Fontaines DC. De Ieren werden het afgelopen jaar geregeld in een adem genoemd met andere interessante (post)punkbands zoals Shame en IDLES. De singles die Fontaines DC al uitbracht, beloven alvast veel goeds: ze zijn aanstekelijk en hebben toch iets rauw, punkerig en authentiek.

De vijf leden ontmoetten elkaar aan de universiteit en vinden elkaar nog altijd in hun liefde voor dichtkunst. “Als James Joyce vandaag een punker zou zijn, dan zou hij zoals deze heren hymnes schreeuwen van op een cafépodium, met een pint bier in de hand.” Het zijn de woorden van een journalist van Louder Than War, die verwees naar de opruiende teksten van “Hurricane Laughter” en “Chequeless Reckless”. En we kunnen hem geen ongelijk geven. Fontaines DC combineert op die singles de Ierse traditie van The Pogues, het tegendraadse van Girl Band en Beggars Banquet van The Rolling Stones .

Fontaines DC maakt deel uit van een nieuwe lichting Ierse creatievelingen, door kenners gecategoriseerd als ‘New Éire’. Daarin horen zowel rockbands, hiphoppers en straatkunstenaars thuis. Op showcasefestival Eurosonic, waar ze op donderdag in de legendarische Vera aantreden, is Fontaines DC lang niet de enige Ierse band. Met Fangclub, Vulpynes, Ruthanne, Wild Youth, Moncrieff, The Murder Capital, Kojaque, Lilla Vargen, Hilary Woods, Ae Mak, Whenyoung, Rews en Pillow Queens is zowel de betere Ierse (garage) rock, postpunk, hiphop, R&B als pop vertegenwoordigd.

Op het moment van het interview maakt de band met enkele locals een wandeling door het oude centrum van Athene. Die avond zullen ze in een uitverkochte concertclub met een capaciteit van 200 mensen spelen. “Het blijft geweldig om te beseffen dat muziek ons tot hier gebracht heeft”, aldus Deegan. Fontaines DC zou normaal in oktober in 4AD gespeeld hebben — een show waar ondergetekende enorm naar uitkeek —, maar doordat zanger Grian door ziekte geveld was (Deegan: “Hij had geen stem meer.”), werd die show de dag zelf nog geannuleerd. “Het voelde zo rot aan, het was de eerste keer dit jaar dat we een show moesten annuleren. In het voorjaar (19 april, nvdr) komen we het goedmaken.”

Op de vraag wat de meest legendarische show van het jaar was, vertelt Deegan over een show die nog zeer fris in het geheugen zit. De band speelde in december, tussen een tour met Shame en headlinetour in Engeland in, een secret show in The Good Mixer, een muziekpub in Camden waar Suede, Pulp en Blur zich in de hoogdagen van de britpop vaak kwamen bezatten. “We stonden er op een piano te spelen en schopten er tegen de kerstbomen, iedereen danste en moshte de hele tijd door. Wat een sfeer was er daar. Het deed ook deugd om een intieme show te spelen. In Londen speelden we met Shame de week voordien voor zeker 2.000 man.”

enola: Het was ook een geweldig jaar voor Shame. Hoe goed kennen jullie hen intussen? Voelen jullie ook verwantschap met hun muziek?
Deegan: “We bewonderen hen en vinden het fantastisch dat ze zo succesvol geworden zijn. We houden allemaal van Guinness en Bob Dylan, maar we praten ook over andere dingen dan muziek. We drinken graag een pint en zeveren over van alles en nog wat.”

enola: Was het een bewuste keuze om eerst in de loop van 2018 een reeks singles uit te brengen? Jullie debuut verschijnt pas in het voorjaar, maar jullie verkopen wel al vlot zalen uit.
Deegan: “We proberen alles te plannen en vonden dat we de nummers nog wat extra tijd moesten geven om te groeien. Een nieuwe song moet voor ons ook live werken. Een tijd terug hadden we bijvoorbeeld een behoorlijk experimenteel nummer gemaakt. Het werkte in de repetitieruimte, maar toen we het tijdens een optreden probeerden, beseften we dat er nog werk aan was.”

Ierland bracht op muzikaal vlak groten als U2, The Cranberries, My Bloody Valentine en Thin Lizzy voort, maar Fontaines DC vond zijn inspiratie — onder meer — bij één recente en verder vooral klassieke Ierse bands. “Girl Band is dé band die recentelijk een impact heeft gehad op ons. Ze zijn zo authentiek, zo tegendraads. Verder zijn ook The Pogues en The Dubliners belangrijk geweest voor ons. Hun teksten zijn pure poëzie. En wat betreft live performance misschien wel The Rolling Stones. Hun songs hebben altijd live gewerkt. Daarom kijken we ook naar hen op.”

enola: Ik las dat jullie ook een gemeenschappelijke liefde hebben voor Ierse poëzie
Deegan: “Oh ja. Alle Ierse schrijvers, van James Joyce tot William Butler Yeats, hebben een grote invloed op onze muziek. (citeert uit ‘When You Are Old’ van Yeats) “But one man like the pilgrim soul in you/ And loved the sorrows of your changing face…” Dat stukje is zo mooi, zo pakkend, zo emotioneel… We hebben op café al eindeloos gediscussieerd over poëzie, het liefst met een Guinness erbij. Ierse poëzie is de rode draad in de band. Elkaar aanmoedigen om zelf te schrijven is iets fundamenteels voor ons.”

enola: Op welke manier hebben Ierland en wonen in Dublin een invloed?
Deegan: “Ierland heeft op alle vlakken zoveel karakter in zich. Alle Ierse schrijvers en dichters waren ongetwijfeld geraakt door het land. Ook voor ons heeft Ierse identiteit onrechtstreeks een invloed. Ikzelf kom uit Mayo, in het westen van het land. Het landschap is er overweldigend. Je hebt er bijvoorbeeld de Céide Fields, bezaaid met muurtjes van duizenden jaren oud. Het zijn littekens van vroeger die nog altijd niet verdwenen zijn.”
“Dublin en het stadsleven zijn dan wel weer onderwerpen die rechtstreeks opduiken in onze nummers. Het is zo’n levendige en gastvrije stad die poëzie en muziek ademt. Dublin heeft iets speciaals. Telkens als ik terugkom van een tour, begin ik nog meer van de stad te houden.”

enola: Jullie nieuwste single “Too Real”, klinkt in mijn oren wat meer hypnotiserend en iets minder catchy dan jullie andere reeds uitgebrachte nummers. Het is meer shoegaze dan postpunk. Ben je het eens met die beschrijving?
Deegan: “Ja hoor, het is een compositie waarbij we ons op het moment van het schrijven het best voelden. Zo gaan we meestal te werk. We wilden ditmaal iets meer artistiek maken. We proberen ook telkens de betreden paden te verlaten.”

enola: Toen jullie eerste singles verschenen, werden jullie wel eens vergeleken met The Modern Lovers, The Fall en The Strokes.
Deegan: “Persoonlijk vinden we het interessanter om muziek gewoon te laten spreken. Maar als muziekliefhebbers door die referenties ons leren kennen, geen probleem. Die verwijzingen kunnen nuttig zijn, maar dat is het dan ook. Met IDLES bijvoorbeeld voelen we ons meer meer verwant. Het zijn bijna grote broers voor ons. Ze zitten op hetzelfde label en we gaan samen touren in de Verenigde Staten. Hun muziek vinden we fantastisch, ze brengen hun boodschap op een volstrekt unieke manier.”

enola: 2019 staat al vol gepland met shows. Treffen jullie speciale voorbereidingen voor een lange tour?
Deegan: “Ik denk dat we nog volop in het leerproces zitten. Maar we bereiden ons niet speciaal voor. We proberen tegenwoordig wel de nacht na een show te douchen. (lacht) En als je elke dag zuipt en een stevige afterparty houdt, kan je snel een burn-out krijgen. Dat beseffen we ook wel. Voor een goed feestje kiezen we tegenwoordig het juiste moment uit.”

Net wanneer uw dienaar het met Deegan over andere Ierse (rock)bands wil hebben, moet het gesprek abrupt stoppen. De batterij van zijn telefoon heeft het niveau van één procent bereikt. Misschien toch iets dat de Ieren nog moeten leren: die smartphone volledig opladen voor een interview.

Het debuut van Fontaines DC verschijnt dit jaar via Partisan Records. Op 19 april speelt de band in 4AD in Diksmuide.

E-mailadres Afdrukken