Banner

Warpaint

"Ik sukkel nog elke maand om mijn huur te betalen."

Laurent Mertens - 14 januari 2014

Na de release van EP Exquisite Corpse in 2009 wist iedereen perfect hoe je "Billie Holiday" moet spellen, en ging het snel, sneller, snelst voor Warpaint. Oerdegelijk debuut The Fool volgde een jaartje later, en nog een zomer later stonden ze op Werchter, evenals zowat elk ander groot festival ter wereld. Daarna werd het even stil, maar opvolger Warpaint is ondertussen goed en wel ingeblikt. Eindelijk een excuus om eens af te spreken met Emily Kokal en Stella Mozgawa!

enola: Een van de zaken die steeds terug schijnen te komen in jullie interviews is dat jullie muziek volledig draait rond eerlijkheid en integriteit. Een deel van de promotiecampagne voor dit album was een samenwerking met Calvin Klein. Was dat dan toch een compromis?
Emily Kokal (zang, gitaar): "Ik zou niet zeggen dat dat deel uitmaakt van de promotie campagne."
enola: Jullie gebruikten 30 seconden van "Love Is To Die".
Kokal: "Right. Wel, ik veronderstel dat het in een zekere zin deel uitmaakt van de promo voor dat nummer, en het kwam nu eenmaal simultaan uit. Maar nee, het was gewoon voor de fun, en om voor even een fotomodel te zijn. Om op een gigantisch reclamebord te staan, en te denken, 'wow, dit is gek!' Als je klein was zag je Marky Mark, en Vincent Gallo, en Kate Moss in Calvin Klein-advertenties, en dan willen ze je geld geven om er zelf ook een te doen. Dat is gewoon grappig en leuk."
enola: En het stelt je financieel in staat om weer een paar maanden aan je muziek te werken.
Kokal: "Ja, en ook, als mensen onze muziek ontdekken via zo'n kanaal, dan is daar niets mis mee. Wij zijn wie we zijn, weet je wel."
enola: Krijgen jullie veel haatmail over die reclame?
Kokal: "Ik heb een paar mensen dingen zien schrijven als dat we plots sellouts zijn, ofzo. I think that's bullshit."
Stella Mozgawa (drums): "Ik denk niet dat er een intense backlash is, om eerlijk te zijn."

enola: Er is toch één YouTube-commentaar die ik absoluut moet delen met jullie. "I love these girls but their business tactics of how they handle & release their music is a joke. So tight on making sure you can't get a hold of their music without paying for it but then releasing a 30 second clip via a calvin klein commercial!? [Who do they think they are?] Never bought one of their albums & never will! Radiohead gives me free music all the time & they're one of the bands who gets most of my $ when it comes to music. Next!" Reactie?
Kokal: "Wel, dat zijn heel slimme zakenmannen die weten hoe ze je zaken gratis kunnen geven, en toch geld terugkrijgen. Dat is het hem net, zij krijgen het meeste van zijn geld, omdat ze goeie handelaars zijn."
Mozgawa: "Toen ze Pablo Honey uitbrachten, gaf niemand er zoveel om als nu, en die was definitely niet gratis. Een groep als Radiohead kan doen wat hij wil, en kan zo creatief of atypisch zijn als hij wil, want mensen zullen sowieso hun muziek kopen, ongeacht of die nu honderd dollar kost, of gratis is. Je moet je realiseren dat dat een ander argument is voor een groep als wij, en een groep als Radiohead die stadions uitverkoopt."
Kokal: "Het is gewoon algemeen een dom argument. We houden niets superstrak vast. Ofwel ga je naar iTunes en koop je ons album, ofwel... wat?".

enola: Soms denk ik dat het een algemeen fenomeen is. Vroeger, hoe lang dat dan ook geleden is, had je artiesten, en fans, en was je als fan dankbaar voor de muziek. Nu lijken we in een tijd gekomen te zijn, met alle Facebook- en Twittergeweld, waar het lijkt alsof, van het moment dat je als groep een zekere bekendheid bereikt hebt...
Mozgawa: "...je alles gratis moet weggeven."
enola: Ja! En sommige fans gedragen zich alsof jij hen iets verschuldigd bent.
Kokal: "Vandaag de dag geven we veel meer weg, omdat de platenindustrie zo hard veranderd is dat groepen geen geld meer verdienen zoals dat voorheen het geval was. If anything, dan is het nu meer een labor of love om in de muziekindustrie te werken dan het vroeger was."
Mozgawa: "Het is ongelooflijk dat er nog steeds die onwetendheid is over hoe de muziekindustrie werkt. Hoeveel of hoe weinig een groep verdient aan zus of zo is behoorlijk toegankelijke informatie tegenwoordig, en toch verkiezen velen om onwetend te blijven, omdat het gemakkelijker is om te zeggen dat een band has sold out, en succesvol is geworden. Eerder was er iemand die vroeg of het nummer dat ik voor deze plaat geschreven heb gaat over bekend worden. Maar ik voel me helemaal niet alsof we bekend zijn. Ik weet dat ik nog elke maand sukkel om mijn huur te betalen, omdat ik doe wat ik wil doen. Er is nog steeds dat archaïsch idee dat wanneer je een bepaald punt bereikt hebt, er voor je gezorgd wordt, en al wat je daarna doet enkel dient om meer poen te scheppen. Terwijl je gewoon probeert te overleven, weet je wel?"
enola: Maar dat is net het punt. Als je zegt dat je sukkelt om je huur te betalen, dan geloven mensen je niet, want 'je hebt toch 150000 views op YouTube.'"
Kokal: "Maar daar verdien je geen geld mee."

enola: Stella, na het eerste album zei je van producer Tom Biller dat niemand jullie wensen zo zou hebben ingewilligd als hij, en ook dat je gefascineerd bent door de wereld van producers, en op termijn graag de productie van Warpaint voor je rekening zou nemen. Jullie zijn deze keer met Flood in de boot gestapt. Enige specifieke reden? En hoeveel heb je ditmaal zelf geproducet?
Mozgawa: "Het was een andere ervaring deze keer. Vorige keer hadden we een gelijk aandeel in de productie, en deze keer hebben we allemaal op een bepaalde manier gewerkt die we altijd hanteren. We beginnen met versies waar we redelijk gehecht aan zijn, die we zelf geproducet hebben, of waar we een begrip hebben van hoe het zou moeten klinken. Dus het is niet van, wij hebben een idee, en we betalen jou zodat je kan zeggen dat de ene in die hoek moet gaan staan met die hoed op, en die baslijn moet spelen, in zus of zulke sleutel, ofzo. Het was een gelijkaardig proces, denk ik, maar..."
Kokal: "Je moet met ons samenwerken." (lacht)
Mozgawa: "We kennen geen andere manier."
enola: Maar geldt dat niet voor elke groep, dat samenwerken?
Kokal: "Ja, maar we zijn niet gemakkelijk onder de indruk. Als iemand goede ideeën heeft, dan houden we daar wel van, en Flood was heel goed met bij te springen, en een beetje een extra bandlid te zijn, en ons proces kameleongewijs te absorberen. Ik denk dat dat iets is waar hij sowieso heel sterk in is."
Mozgawa: "Hij heeft het al zo vaak gedaan, met zoveel verschillende groepen. Hij heeft zowat alles al gezien, dus ik denk dat hij op dit punt weet dat wanneer een band op een bepaalde manier werkt, hij ook een bepaalde rol moet aannemen. Sommige groepen hebben liever een sterkere invloed, anderen zijn daar dan weer een beetje bang van, en hebben liever dat er niet te veel met hun sound geklooid wordt. Kijk, er waren in feite twee mogelijke opties voor dit album: Flood laten producen, of het zelf producen. Het was belangrijk dat we voelden dat we vanuit onze eigen wereld konden komen, en hij was heel cool met het gebruik van onze demo's voor de uiteindelijke opnames. Voor 50% van de opnames op de uiteindelijke plaat hadden we waarschijnlijk zelf onze handen op het mengpaneel. Hij dacht vooral: 'Dit is belangrijk voor jullie, en dit is hoe jullie je willen uitdrukken, en het is er al, dus waarom zou ik daar dan mee willen rotzooien? Ik ga het gewoon beter maken.'"

enola: Het album begint met een fout. Wiens idee was dat eigenlijk?
Kokal: "Het was een fout, daar zat geen idee achter."
enola: Akkoord, maar je had het er gemakkelijk uit kunnen halen.
Mozgawa: "We waren allemaal akkoord dat we dat erin zouden laten."
Kokal: "En het is ook gewoon spannend wanneer dat gebeurt. It's like, so heavy. Plots stopt het, en dan denk je, wat is er net gebeurd? Gewoon de klank van die bass en drumslag. En ook, dan zegt ze 'I've got to stand up', dus dat lijkt een beetje 'het feestje is begonnen, rechtstaan!'"
enola: Ik vind het wel grappig. Het is een beetje alsof je zegt, fuck it, wij zijn ook maar mensen, wij maken fouten.
Mozgawa: "Ja. Er wordt ook wat afgepraat op het album, wat misschien onze eigenzinnige manier is om te zeggen dat we mensen in het proces betrekken van hoe dat album tot stand komt, en dat het geen fake gepolijst ding is. Er zijn kleine stukjes in albums waar we allemaal aan gehecht zijn omdat er mensen tegen elkaar praten, of omdat er een klein foutje is, en je beseft dat je meer aangetrokken bent door de muziek waar je naar luistert, omdat het iets is dat jou ook elke dag zou kunnen overkomen, snap je?"
Kokal: "Ik denk niet dat we twee keer nagedacht zouden hebben om dat er in te laten."
Mozgawa: "Wat best grappig is, want gewoonlijk duurt het wel even eer we het allemaal ergens over eens zijn."

enola: In de promomail voor het nieuwe album stond Flood ook vermeld, gevolgd door een lijst bekende groepen die op zijn palmares staan. De ene naam die ik niet zag staan, en waar ik op zat te wachten, was Depeche Mode. Maak ik mijzelf belachelijk als ik een zekere sensualiteit meen te ontwaren in jullie muziek die mij sterk doet denken aan Martin Gore, en zijn teksten? En dan zeker op de latere DM albums. Jullie muziek is weliswaar verschillend, maar ze straalt eenzelfde vibe uit.
Kokal: "Ja, ze zijn niet bang om emotioneel te zijn. Of beter, om hun emoties te delen. Er is een element van risico verbonden aan het uitdrukken en delen van je emoties. Ik ken veel mensen die het lastig vinden om zaken te schrijven, omdat ze beschaamd zijn dat anderen dat zouden lezen. Je voelt je benadeeld dat anderen het weten, om de controle over hoe je gezien wordt los te laten. Ik houd wel van het idee om dat te doen. Sommige mensen geven ons soms wel wat shit omdat we zo open klinken. Ik denk dat het best hard is om zo te zijn."

enola: Ik heb een theorie over hoe een all-female groep als die van jullie kan blijven werken. Ik heb best wat vrouwen leren kennen in mijn leven die zeiden dat ze liever met jongens rondhingen, omdat jongens eerlijker en directer zijn met elkaar, terwijl er in een meidengroep altijd wel een vorm van competitie aanwezig is. Wie is het knapste? Wie is dit? Wie is dat? Zijn jullie vier misschien ook meer van dat type?
Kokal: "Ik denk dat we wel allemaal een beetje tomboy zijn. We hebben veel mannelijke vrienden, maar ik denk dat we evengoed in staat zijn om gezonde relaties te hebben met andere vrouwen. We kunnen de wereld rondreizen, en uit lukrake badkamers leven, en elke nacht in een ander bed slapen. Daarvoor moet je wel een bepaald type persoon zijn. En ik denk dat we daar wel allemaal voor gemaakt zijn."
Mozgawa: "Het is erg verschillend om een vriendin of een groepsmaat te hebben. Als je die competitie hebt met vriendinnen, en je ziet elkaar vrijwillig, dan denk je soms, fuck it, ze vinden het leuk om mij onzeker te doen voelen, ze begrijpen mijn humor niet, mijn persoonlijkheid, dus wil ik niet langer met hen rondhangen. En ik denk dat in een groep zitten met vrouwen de zaken die je aanhaalt wel uitdaagt. Dat verandert je perspectief op sommige zaken. Dan denk je, ik stap in dit moment, en ik moet met deze persoon door wie ik mij uitgedaagd voel samenzijn, of die persoon voelt zich uitgedaagd door iets dat ik heb gezegd, en je moet dat uitpraten. Dat brengt je tot een punt waar je je comfortabel voelt."
Kokal: "Dat is het groeiproces. Dat is eigenlijk een sterk punt, en om daar aan toe te voegen, ik denk dat er intrinsiek in ons vrouwelijk DNA elementen zitten waardoor al die zaken naar boven komen, en die dagen we dus uit. Het kan soms echt moeilijk zijn, omdat we die psychologische gevechten binnen onszelf aangaan, en proberen te groeien. We spelen samen muziek, en dat is heel speciaal, maar we hebben er ook voor gekozen om ons leven met elkaar te delen, en in dat opzicht vormen de uitdagingen die we tegenkomen, en wat we leren uit in een relatie te staan met elkaar, een onschatbare ervaring. Dat kan heel uitdagend zijn, maar uiteindelijk is iedereen bereid om door te zetten. Ik denk dat, hoe meer mensen -- en vrouwen in het bijzonder -- dat met elkaar doen, de evolutie die andere problemen wel zal uitroeien, en dat het niet meer zo'n onderdeel zal zijn van de relaties tussen vrouwen onderling."

E-mailadres Afdrukken
 
Warpaint

Advertentie
Banner
Advertentie

TEST