Banner

Alkerdeel

"We proberen onze muziek altijd zo eerlijk mogelijk te brengen"

Stijn Van Hees - 14 maart 2012

Vergeleken met het Meetjesland bevindt mijn woonplaats zich gelukkig aan de andere kant van de Gentse kanaalzone. Ik adem nog liever industriële dampen en dokwaterluchtjes in, dan wat er heden ten dage uit de Zomergemse grond wasemt. Alkerdeel is er gevestigd, en verspreidt zich van daar uit als een netwerk van woekerende schimmeldraden ondergronds over de hele regio. Waar het toeslaat ontschorsen vanzelf de bomen, kraaien de hanen achterstevoren, en pissen pastoors zuivere solfer. Gelukkig laat de moderne technologie het toe om wat meer over hen te weten te komen zonder fysiek in de nabijheid te moeten toeven van zanger Pede en gitarist Pui.

enola: Hoe ziet de geschiedenis van Alkerdeel tot nu toe er uit?
Pui: 'Alkerdeel begon in 2005 als Dark Torre. Drummer Nieke en ikzelf spelen ondertussen een zeventien jaar samen in bands. Toen was dat in Headmeat, maar we misten de blackmetal die we eind jaren negentig speelden. Aangezien we zanger Pede goed kenden leek hij de aangewezen persoon om iets geflipts in elkaar te draaien. We hebben toen een concert gedaan met twee covers van Darkthrone, twee covers van Ildjarn en daar een hoop geïmproviseerde drones tussen. Het label Funeral Folk wou toen een rehearsal tape van ons uitbrengen, iets wat ze ook deden, en kort daarna is die enkele keren opnieuw uitgebracht door At War With False Noise. Ondertussen is die cd nog eens heruitgebracht. We twijfelden rond 2007 of we er een bassist zouden bij nemen, en aangezien onze vriend QW naast Serpentcult ook nog wel een doom/blackmetalproject zag zitten, kwam hij ons verfsterken. We namen ondertussen nog de e.p. 'De Bollaf' op, full cd 'De Speenzalvinge' en ondertussen is onze nieuwste telg 'Morinde' er!'

enola: En de toekomst? Dat optreden op Roadburn, kijk je daar naar uit?
Pui: 'Het is toch een droom die we al heel lang koesterden, en eindelijk is het zo ver. We hebben er ongelofelijk veel zin in, want het is een echte eer daar te mogen spelen. Naast Roadburn staan er nog geen shows vast, al zijn er veel aanvragen. We zijn echter kieskeurig wat de optredens betreft. Het moet voor iedereen interessant zijn. Qua releases zit er dit jaar nog een split aan te komen met A Den Of Robbers. Het gaat om oude opnames uit 2006, van de 'Luizig'-sessies. Die zijn te cool om niet te gebruiken. Intussen zijn we ook weer nummers aan het schrijven voor een nieuwe release. We weten dus wel wat te doen.'

enola: Klopt het dat jullie alles live opnemen in de studio of in het repetitielokaal? En was dat ook het geval voor 'Morinde'?
Pui: 'Klopt volledig. 'Luizig' is live opgenomen op tape met een dictafoon, en dat leverde volgens ons het beste geluid op dat we ooit hadden. Het is nu jammer genoeg onmogelijk na te maken, want het was in ons oud repetitiekot in Adegem, met een recordertje dat ondertussen de geest heeft gegeven. 'De Bollaf' en 'De Speenzalvinge' zijn opgenomen in ons huidige repetitiekot, bij mij thuis, in een ruimte die van 1890 tot 2007 dienst deed als koeienstal en die we wat omgebouwd hebben. Omdat we deze keer wilden dat de drum goed doorkwam, zijn we naar onze Gentse vrienden van Viper Rosa gegaan. In hun repetitiekot/studio hebben we opgenomen met negen micro's in de ruimte, alsof we een repetitie opnamen. Vroeger was er nogal veel improvisatie binnen Alkerdeel, zeker tijdens de repetities in de eerste drie jaar. We zijn het dus nog steeds gewoon van vaak naar elkaar te kijken voor juiste invallen enzovoort. 'Morinde' is volledig analoog opgenomen met de drie instrumenten samen. Alleen de zang is apart ingezongen omdat we er iets speciaals wilden van maken. We zien die zang als een echt vierde instrument.'

enola: Vind je dit nooit beperkend?
Pui: 'We trachten onze muziek altijd zo eerlijk mogelijk te brengen, en proberen ervoor te zorgen dat de eerste take altijd de juiste is. Maak je dan een fout in een nummer van twintig minuten, dan is dat wel heel frustrerend natuurlijk. Dat betekent opnieuw beginnen. Zoiets hebben we gelukkig maar één keer meegemaakt. Maar we willen echt niet anders werken, want nu hebben we anderhalve dag opgenomen aan 'Morinde'. Op vrijdagavond hebben we alle instrumenten opgesteld, de juiste microfoons uitgezocht - van oud retrospul tot nieuwe zaken- en de opstelling van die micro's uitgetest. Op zaterdagochtend stonden we scherp voor de opnames, en om vier uur in de namiddag stond de BBQ al in de fik voor een lekkere cowboysteak. Het is dus erg snel gegaan. De opname van de zang heeft daarna wel nog een hele tijd geduurd. Met Headmeat namen we destijds elf volle dagen op aan een album. Dat zie ik niet meer zitten, alles apart en dubbel inspelen en zo.'

Altijd hetzelfde gaat snel vervelen

enola: Welke thema's "bezingen" jullie op 'Morinde'? Ik heb steeds het gevoel dat er ergens een boodschap verstopt zit maar dat ik ze niet oppik. Is dat de bedoeling?
Pui: 'Laat het ons zeker weten als je die boodschap gevonden hebt, want wij zoeken ze ook nog steeds.'
Pede: 'De meeste teksten zijn uit het leven gegrepen. 'Winterteens' gaat over het fenomeen van koude, jeukende tenen in de winter. Een echt blackmetalthema trouwens, veel meer dan de naderende apocalyps in mijn ogen. 'Horsesaw' gaat over de pastoor tijdens de zondagochtendmis, 'Hessepikn' over ambetante mensen, maar dan in een verhaaltje gegoten dat door de gebroeders Grimm kon geschreven zijn. Er komen vliegen en pisvlekken aan te pas. 'Du Levande' is gebaseerd op een scène uit de gelijknamige Zweedse film van Andersson, een grote aanrader trouwens. In één van de scènes biecht een psychiater op dat hij het gezaag van z'n patiënten kotsbeu is en hen gewoon pillen voorschrijft zodat ze zich murw slikken. Dat is trouwens de sample die je hoort.'

enola: Waarom staan de teksten trouwens niet afgedrukt?
Pui: 'Welke teksten bedoel je? 'Hessepikn' is het enige nummer waar een echte tekst voor bestaat. Die ging normaal gezien afgedrukt worden, maar dat hebben we op het laatste moment toch niet gedaan. We vinden het mysterie toch nog leuker. En als je goed luistert hoor je het meeste wel van het gesproken stuk. Voor alle nummers durven de teksten en klanken nogal wisselen.'
Pede: 'Het onderwerp staat per nummer vast, maar het is inderdaad zo dat de teksten of zinnen variëren per optreden of repetitie. Dat is een overblijfsel uit onze beginperiode, waarbij de repetities lange, geïmproviseerde jams waren. Het ligt ook niet echt in m'n aard om constant hetzelfde te doen, dat zou nogal snel vervelen.'

enola: Wat, en in welke taal, is 'Morinde' trouwens?
Pui: 'Als ik je vertel dat het een zeventiende-eeuws Frans woord is dat we uit een obscuur geschrift van zonnekoning Lodwijk XIV haalden, dan zou je het nog geloven ook, denk ik. Het is echter dialect voor moddereend, een barberie dus. Je hoort het woord rond de streek van Zomergem, waar ik woon. Je moet zo'n beest maar eens zoeken. Het houdt van modder en heeft een kop die het midden houdt tussen een gesprongen derdegraadsbrandwonde en een aantasting van lepra.'

enola: Wat zijn volgens jullie de ideale omstandigheden om naar Alkerdeels muziek te luisteren?
Pui: 'Dat is een moeilijke. Mensen vertellen ons soms dat ze perfect tot rust komen met Alkerdeel na een hectische dag, anderen vinden het opzwepend. Ik vermoed dat mensen toch een bepaalde flow of trance ervaren bij onze muziek. Er zitten veel repetitieve elementen in, dus denk ik dat een goede dosis alcohol een extra surplus kan zijn. Ik vind het vooral goede muziek om de moestuin bij om te spitten, haha.'
Pede: ''s Ochtends, als je met je velo naar de vroegen rijdt, als je van de trap bent geschoten en met je scheen tegen een trede stoot, na een nummer van Milow, tijdens een driedaagse jacuzzi...'

"We denken dat we iets van drie minuten hebben en zitten soms aan negen."

enola: Is het schrijven van nummers van 15 minuten of daaromtrent een uitdaging voor jullie? Of is het iets dat vanzelf komt?
Pui: 'Ik schrijf de nummers samen met de drummer, omdat wij elke week samen repeteren. De bassist en de zanger kunnen niet altijd komen. Als we iets min of meer klaar hebben, dan komt dat voor "de jury", de andere twee dus. Zij breken dan af naar hartenlust. Er wordt bijzonder veel geschrapt en omgegooid tot we het eindresultaat hebben, en dat kan verdomd lang duren. We nemen heel veel op en we schrikken er soms van hoe een nummer evolueert. Het nummer 'Du Levande' van de nieuwe plaat vind ik het beste dat we tot nu toe deden. Toch hebben we er anderhalf jaar aan gesleuteld. Niet constant natuurlijk, maar het duurde eerst ruim een half uur zodat we er een lang stonerdoom stuk hebben uitgehaald. Dat zullen we later misschien nog gebruiken voor een ander nummer. Ik schrik ervan hoe snel een nummer te lang dreigt te worden. Het is dus iets dat vanzelf komt: we denken dat we iets van drie minuten hebben, en dan blijken we soms al aan negen minuten te zitten. Het is dus heel zeker geen doel op zich om lange nummers te schrijven. Dat merk je wel aan de nieuwe plaat, waar de nummers twee, zes, dertien en twintig minuten duren.'

enola: Wat waren de belangrijkste invloeden toen je met de band begon? Zijn dat nog steeds dezelfde?
Pui: 'We luisteren nog steeds naar dezelfde muziek als toen, alleen zijn er veel invloeden bijgekomen, denk ik. Als je onze releases hoort, dan zal je duidelijk merken welke invloeden toen het belangrijkst waren. Darkthrone en Burning Witch zullen wel de rode draad blijven doorheen alles, maar persoonlijk vind ik dat de beginperiode met 'Luizig' veel van Eyehategod en Ildjarn heeft, want er zat veel meer sludge in. 'De Bollaf' ging meer naar Winter en Khanate, 'De Speenzalvinge' heeft invloeden uit krautrock en de laatste, 'Morinde,' heeft meer invloeden vanuit Blut Aus Nord, Wolves in the Throne Room, Krallice,... Zo ervaar ik het toch, voor onze bassist zal Ved Buens Ende wellicht nog steeds de grootste invloed zijn. Iedereen heeft zo wel zijn belangrijke invloeden.'

enola: Welke heksentoeren halen jullie uit om songs te componeren? Of wordt alles aangebracht door één persoon, mogelijks via een medium in verbinding met de onderwereld?
Pui: 'Alle songs ontstaan uit jamsessies en improvisatie van de gitarist en de drummer. Van zodra we met vier repeteren lukt het gewoon niet om een nummer te schrijven. We moeten dus een groot aantal riffs en structuren voorbereid hebben, en dan gaat het wel om te puzzelen in volle bezetting. Je kan stellen dat ik 90% van de basis van de muziek schrijf, maar de invloed van alle leden is bijzonder belangrijk. Vooral de zanger is enorm kritisch en terecht, want hij waakt erover dat Alkerdeel Alkerdeel blijft. De songs veranderen, maar de sfeer en het gevoel blijven hetzelfde. Ik ben te wispelturig en zou de boel te snel omgooien. De volgende release zou dan een mix van Primus en Immolation zijn, die daarna een mix van Mogwai en Burzum, enzovoort. De overgang zou niet logisch zijn. We gebruiken geen speciale zaken om de nummers te schrijven, enkel Krüger Export bier.'
Pede: 'Het is gewoon ongelofelijk dat die mannen m'n commentaren blijven slikken, terwijl ik zelf geen instrument bespeel. Behalve dan een sopraansax, maar die moest ik teruggeven aan de fanfare. Het grootste deel van de tijd doe ik geen zak tijdens repetities. Nu ja, als zanger kan je goed luisteren, terwijl de rest zich toch ook op zijn instrumenten moet concentreren.'

"We noemen het zelf blacksludgedoomdrone."

enola: Hoe verloopt de samenwerking met Consouling Sounds? Als ik het goed heb klinken jullie toch een pak extremer dan de meeste andere bands op dat label? Vanwaar dan toch de wederzijdse interesse?
Pui: 'Dat ging plots erg snel. We gingen deze plaat uitbrengen bij Siege Engine Records uit Amerika en de trouwe Al van At War With False Noise, tot het Gentse Consouling Sounds met een voorstel kwam dat perfect aanleunde bij hetgeen we wilden. Ik denk dat we inderdaad de extreemste band op het label zijn, maar we zitten volledig op dezelfde golflengte. Bovendien denk ik dat wij toch de grootste release tot nu toe zijn voor hen. Ze stoppen er zeker veel energie in, iets waar we zeer tevreden mee zijn. De release ziet er alvast ongelofelijk goed uit en de reacties zijn super!'

'Morinde' klinkt ook iets professioneler dan het vorige werk. Willen jullie met deze plaat een wat groter publiek bereiken, of was je er zelf aan toe de songs beter uit de verf te laten komen?
Pui: 'We hebben veel energie gestopt in deze nieuwe plaat. We vinden de nummers zelf goed en wilden dat alle instrumenten deze keer echt goed uitkwamen. We willen niet per se lo-fi klinken maar vooral eerlijk, en onze vrienden van Viper Rosa konden dat voor ons. Veel is ook veranderd met de professionele mastering in Strype Audio in Noorwegen. Dat heeft de muziek echt enorm veel diepte gegeven.'
Pede: 'Met ons publiek zijn we allesbehalve bezig. De bedoeling was ons live geluid te benaderen, want dat is hoe onze muziek nu eenmaal klinkt. Sommige bands zijn live en in de studio dag en nacht verschil, wat een beetje flauw is. Nu, er is niks verkeerd met studiowerk, zolang er maar een ziel in zit.'

enola: Vind je het erg om labeltjes (doom, sludge, blackmetal...) opgeplakt te krijgen? Of hoort het erbij?
Pui: 'Helemaal niet, iedereen hoort andere zaken in Alkerdeel. We noemen het zelf blacksludgedoomdrone omdat we ons niet echt als een typische blackmetalband beschouwen. Als jij daarentegen vindt dat wij een mix maken van negropop en Letse polka met pagan metal, dan zal ik niet geheel met je akkoord gaan maar toch je mening respecteren.'

enola: Nog andere dingen die je wilt meedelen aan de enola-lezers?
Pui: 'Ja, wij willen de oude Franky terug in 'Thuis', wij vinden die nieuwe geen echte homo.'

enola: Ik zou het graag voor je regelen, maar ben bang dat ze mij zouden vragen. Bedankt voor het interview in ieder geval, en nog veel succes met de komende optredens en opnames.

E-mailadres Afdrukken