Banner

Duyster

"Mensen die het programma niet kunnen uitstaan, horen wij niet"

Steven Vervaet - 22 juni 2006

De zomer mag zich dan beginnen te manifesteren, ook in periodes met al te gebronzeerde lijven en zweterige oksels is muziek nodig die je eerder met de herfst of de winter zou associëren. Een seizoen met enkel luchtige fluitdeuntjes en zonovergoten pop, een mens zou van minder depressief worden. De vorige Duyster-compilatie is amper een jaar oud of met duyster.II ligt er alweer een nieuwe lading tomeloze weemoed en oorverdovende zoetheid klaar bij de platenboer. De opperpriesters van uw favoriete muzikale viering, Ayco Duyster en Eppo Janssen, hebben opnieuw met veel kunde en liefde een verzameling classics en sessienummers samengesteld, die een perfecte weergave biedt van hun programma op zondagavond. enola had een gesprek met de twee mensen die ons twee uur per week onderdompelen in wrange melancholie en vertederende ongedurigheid.

enola: Beter dan Hitclub 2006 en Zillion 14

In tegenstelling tot andere Stubru-compilaties die afgeprijsd in de platenwinkel liggen, is de eerste Duyster-verzamelaar uitverkocht. Dat moet een groot gevoel van voldoening geven?
Ayco: Ik ben niet zo met verkoopcijfers bezig, maar uiteraard doet het deugd om te horen dat er vraag was naar dit soort compilatie. Het was namelijk moeilijk in te schatten of het nichepubliek dat fervent naar Duyster luistert wel behoefte had aan zo'n verzameling.
Eppo: Het is cool dat de vorige compilatie niet in de afprijsbakken ligt. Dat zou toch een minder leuk beeld geven. Ondertussen staat Duyster II op plaats negen in de Ultratop 20 van de compilaties. Dat is beter dan Hitclub 2006, Funiculi Funicula en Zillion 14. Ons doel is nu om Explosive Car Tuning 11 en de Foute cd Vol. 5 van Deckers en Ornelis te kloppen.

enola: Waar ligt dat succes aan? Hebben jullie met Duyster een trouwer, fanatieker publiek dan andere programma's of zijn er volgens jullie andere verklaringen?
Ayco: Het succes ligt volgens mij vooral aan de combinatie classics/sessies. Voor de muziekliefhebber die veel cd's koopt, zijn de sessies unieke opnames. Voor de sporadische koper zijn de classics dan weer een mooie instap. Daarnaast is er natuurlijk ook de mooie verpakking die van de cd een mooi cadeau of verzamelobject maakt.

enola: Ik heb de indruk dat mensen ofwel compleet weg zijn van Duyster ofwel het programma niet kunnen uitstaan. Heerst dat gevoel ook bij jullie?
Ayco: Mensen die het programma niet kunnen uitstaan, horen wij niet. Die luisteren volgens mij gewoon niet. De late zondagavonduren zijn ook geen populaire radio-uren. Als je niet geïnteresseerd bent, word je er ook niet tegen je zin mee geconfronteerd. Wij krijgen dus bijna alleen de positieve reacties te horen en die zijn vaak heel oprecht en warm.

enola: Zouden jullie met de Duyster-compilaties een lange reeks willen maken als bijvoorbeeld De Afrekening of is het format met classics en sessienummers daar minder geschikt voor?
Ayco: Zolang we een mooie tracklist kunnen samenstellen, mogen er nog komen. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik zelf verbaasd was dat Pias amper een jaar na de eerste al voor een tweede cd wilde gaan. Wij hebben toen meteen gezegd dat we het alleen zouden doen als we genoeg goed materiaal hadden. Vooral de kwaliteit en het aanbod van de sessies waren daarin doorslaggevend. Onze lijst mogelijke classics is nog niet uitgeput. Nu hebben we wel weer wat tijd nodig om ons sessie-archief opnieuw wat uit te breiden.

Met hart en ziel

Hoeveel tijd en inspanning kruipen er in het samenstellen van zo'n tracklist?
Ayco: We zijn daar ongeveer 6 à 8 weken mee bezig. Eerst maken we een selectie van nummers en dan doen we onze aanvragen bij de artiesten en de labels. We moeten ook onderhandelen met diegenen die niet meteen hun goedkeuring geven. Als die fase achter de rug is, maken we een tracklist met de goedgekeurde tracks.

enola: Besteden jullie ook veel aandacht aan de volgorde van de songs? De postrock-nummers komen bijvoorbeeld, net als in het programma, meer op het einde aan bod.
Ayco: Zeker. Er moet een goeie 'flow' in de cd zitten. Bij een compilatie werkt dat wel net iets anders dan in een radioprogramma. Mensen kunnen bijvoorbeeld skippen naar hun favoriete song en we kunnen de nummers ook niet in elkaar mixen. Maar als je er voor kiest om de cd's in één ruk te beluisteren, moet het plaatje kloppen. De dynamiek moet juist zitten met een duidelijk begin en einde.

enola: Om zo'n compilatie samen te stellen, moet je het 'kill your darlings'-principe hoog in het vaandel dragen. Zijn er soms hevige discussies wanneer één van jullie een nummer er per se op wil en de andere niet of verloopt alles erg vreedzaam?
Ayco: Eppo en ik zijn geen types om zwaar in discussie te treden, maar we hebben wel veel en lang met elkaar overlegd om tot een goeie verzameling te komen. Gelukkig kennen we elkaar en de muziek goed, waardoor het makkelijker wordt om argumenten voor of tegen een bepaald nummer of groep te volgen. Toch is het samenstellen van een compilatie geen eenvoudige taak. We hebben er allebei ons hart in gestoken.

enola: In hoeverre is de muziek in Duyster een representatie van jullie persoonlijke muzieksmaak?
Ayco: Ik hou zielsveel van de muziek die we in Duyster draaien. Alleen is mijn smaak nog veel breder dan die muziek alleen. Ik hou bijvoorbeeld ook van veel zwaardere gitaren. Ik ben fan van veel 'spannende' en 'avontuurlijke' muziek. Of het dan een singersongwriter, een hiphop- artiest of een metalband is, maakt dan niet zoveel uit.
Eppo: Goh, alles wat in Duyster gedraaid wordt, krijgt sowieso ons persoonlijk kwaliteitslabel mee. Als het goed is, dan draaien we het! Gelukkig hebben we op de radio ook uitlaatkleppen om onze andere muzikale voorkeuren te steunen.

Intensiteit, oprechtheid en atmosfeer

Van GY!BE weten we dat ze geen nummers op compilaties toelaten. Zijn er nog bands die je dolgraag op de tracklist zou krijgen, maar die je steevast op een njet trakteren?
Ayco: Bonnie 'Prince' Billy (lacht)!
Eppo: De sessie van Sufjan Stevens was wondermooi, maar hij weigert. Jammer!

enola: Gebeurt het omgekeerde ook? Vragen artiesten soms beleefd maar nadrukkelijk om vereerd te worden met een plaatsje op de volgende Duyster-compilatie?
Ayco: Dat is nog niet gebeurd. De cd's worden ook alleen in België verdeeld en in beperkte oplage.
Eppo: We hebben op bureau wel een stapeltje Duyster-compilaties liggen die we meegeven met onze favoriete artiesten, die hier een sessie komen spelen. Zo wisten de jongens van Gravenhurst ons te zeggen dat ze wel erg graag op zo een compilatie zouden komen te staan. Dat maakt het natuurlijk makkelijker om achteraf te onderhandelen.

enola: Een opvallend nummer bij de classics is 'Drove Through Ghosts To Get Here' van 65 Days of Static. De muziek van die band had ik niet verwacht op een Duyster-compilatie en toen betrapte ik me op het gevoel dat ik de muziek van Duyster misschien binnen een te nauw keurslijf zag. Binnen welke muzikale grenzen beweegt Duyster zich?
Ayco: In Duyster zijn we altijd op zoek naar een zekere intensiteit, oprechtheid en atmosfeer. Nummers die je - in het beste geval - naar de keel grijpen. Dat kan een hele broze, minimalistische song zijn, maar net zo goed een uitbarsting van overweldigende lagen gitaar en elektronica. We beperken ons zeker niet tot één genre, maar graaien wel vooral uit de poel van indie, singer-songwriters, lo-fi, elektronica, freak folk, postrock en alle aanverwanten en varianten!

enola: Zouden acts als Battles of TV on the Radio bijvoorbeeld ook op een compilatie terecht kunnen komen?
Ayco: Als ze een nummer maken dat perfect in het programma past, zeker! We kiezen sowieso meer voor bepaalde songs, dan voor bepaalde groepen.
Eppo: Op de nieuwe TV on the radio staan alvast een paar tracks die je zeker bij ons zal horen. Battles vond ik zelf één van de leukste shows die ik dit jaar zag, maar de songs op de ep's misten net die drijvende melodielijnen, die de typische Duyster-nummers kenmerken. Op mijn iPod krijgen ze dan weer wel de nodige draaibeurten.

enola: Na 6 jaar is Duyster een waardemeter geworden voor kwalitatief hoogstaande muziek. Welk gevoel geeft het om trends te kunnen bepalen of goede bands bekend te kunnen maken bij een breder publiek?
Ayco: Wij profiteren in feite mee van de stroom goeie muziek die in de voorbije jaren op ons af is gekomen. Natuurlijk filteren wij wel en fungeren we als een soort doorgeefluik. Het feit dat we een vaste plek hebben kunnen creëren voor muziek die anders misschien tussen de mazen van het net zou glippen op Stubru, geeft veel voldoening. Zeker omdat Duyster als programma bijna een soort merknaam is geworden. Zoiets overkomt je, daar streef je niet naar. Eerlijk gezegd is het een klein wonder dat we op één van de minst populaire radio-uren van de week een programma hebben kunnen uitbouwen met een heel trouw en dankbaar publiek. Elke week nog vinden nieuwe mensen hun weg naar Duyster. Ik denk dat ik ook voor Eppo mag spreken en zeggen dat we daar heel trots op zijn. Duyster wordt met liefde gemaakt en ik denk dat de luisteraar dat voelt.

enola: Vorig jaar was er naar aanleiding van de 5e verjaardag van het programma een Duysteravond in de AB. Zal dat initiatief nog een vervolg krijgen?
Ayco: Als er zich nog een mooie gelegenheid aandient, waarom niet? Voorlopig zijn er wel geen plannen in die richting.

enola: Tot slot: kunnen jullie een paar bands noemen die we deze zomer ten allen prijze moeten gaan zien op één van de festivals?
Ayco: Broken Social Scene heeft mij nog nooit teleurgesteld. Die spelen op Pukkelpop. Daar wil ik ook TV on the radio, !!!, Yeah Yeah Yeahs, Psapp, The Shins, The Knife en Mew zien. Op Dour zou ik dan weer graag gaan kijken naar bands als Trail of Dead, 65 Days of Static, Alias, Amen Ra, Animal Collective, Arab Strap, Battles, Constantines, Dosh, Eagle*Seagull, High On Fire, Hitch, Islands, Matthew Herbert, Mono, Peeping Tom, Sa-Ra, The Gossip, The Hickey Underworld, The Sedan Vault en Two Gallants. Ik word al moe als ik eraan denk (lacht ).
Eppo: Op Rock Herk kan je ook een heel deel van die artiesten zien. Als ik kon, dan ging ik Animal Collective, The Constantines en The Gossip zowel op Dour als op Rock Herk bekijken. Het is bovendien gratis daar in Herk-De-Stad!
Ayco: O ja, als ik je dan toch één avond mag aanraden: Low, Joan As Police Woman, Styrofoam en Krakow in het Rivierenhof in Deurne: een mooie line-up op een speciale locatie! Als het weer een beetje meezit, zou dat echt magisch kunnen worden.
E-mailadres Afdrukken
 
Duyster

Advertentie
Banner
Advertentie

TEST