Banner

Trixie Whitley

Touch

Philippe Nuyts - 05 januari 2019

Ze was al een van België’s broeierigste exportproducten is, en dat gaat ze cum laude bevestigen op nieuwe plaat Lacuna. Die verschijnt op 29 maart, en de tweede voorbode daaruit, “Touch”, verdiept nog al het mooie van eerste smaakmaker “Heartbeat”.

Whitley’s derde had al eind vorig jaar moeten verschijnen, maar werd samen met een concert in de Lotto Arena uitgesteld. Of het iets te maken had met haar moedige getuigenis over grensoverschrijdend gedrag waar ze binnen én buiten de muziek mee geconfronteerd was, is onduidelijk. Wat wél stilaan duidelijk wordt, is dat Lacuna meer dan het wachten waard zal zijn geweest, te oordelen naar de eerste twee nummers en de aperitiefhapjes die ze uit de plaat speelde op Pukkelpop vorig jaar.

De groove en soul zat altijd al in haar muziek, maar op haar derde plaat laat ze beide helemaal de vrije loop. En dat wordt hoorbaar in goede banen geleid door Little Shalimar, producer van onder meer Run The Jewels. Hiphopinvloeden en -ritmes op haar sound worden verder uitgediept en bovendien verrijkt met oriëntaalse invloeden. Het zorgt voor een dampende smeltkroes van genres en geluiden, die perfect blenden met haar lenige stem. Zinderend zwoel. Ook visueel zal alles tot in de puntjes kloppen: “Touch” krijgt later deze maand een videoclip mee, de eerste van een drieluik gemaakt door kunstenares Hannah Marshall, die eerder samenwerkte met Florence + The Machine en The xx. Whitley zou met Lacuna wel eens de (Belgische) muzieklat van het jaar kunnen leggen.

E-mailadres Afdrukken
 
Trixie Whitley

Festivalnoise
Kort
Advertentie
Banner
Advertentie

TEST