Banner

DOSSIER BRITPOP

Toen pop nog geen schande was

Matthieu Van Steenkiste - 20 juni 2011

Wat een beetje achteloos was begonnen met de kortstondige reünie van Blur in 2009, werd dan toch wat het altijd al had moeten zijn: de grote rehabilitatie van Britpop, dat zo verfoeide tijdperk uit de jaren negentig; die vier jaar waarin Groot-Brittannië opnieuw in zichzelf geloofde en overlopend van zelfvertrouwen de wereld te lijf ging, met als enige wapen karrenvrachten briljante popsongs.

En dus wordt het straks opnieuw een beetje 1995, daar in Dour, wanneer én Suede, én Pulp zullen aantreden; beiden na een kleine (Suede) of grote (Pulp) tien jaar pauze waarin low-key solocarrières werden ondernomen en de herinnering aan de hoogdagen van Britpop eerst werden gekoesterd, en dan weggelachen. Het is tijd om de puntjes op de i te zetten; nog eens duidelijk te maken dat het midden van de jaren negentig -- in al zijn lachwekkende nationalisme -- ook een hoogtepunt van songschrijverij was; een tijdperk dat be-la-che-lijk veel klassiekers heeft opgeleverd.

Hoog tijd dus dat iémand eer betoont aan wat misschien wel het laatste moment was dat pop geen vies woord was (Simon Cowell, je bent ons daar veel excuses voor verschuldigd); dat creativiteit en inventiviteit ook beloond werden met regelrecht mainstreamsucces. Goddeau neemt graag die taak op zich. In de komende weken spitten we voor u naar de bodem, en vertellen we u, handig verpakt per groep, de geschiedenis van Britpop, met zijn hoogtepunten maar ook dieptepunten; de tekortkomingen en de momenten waarop het hele boeltje kapseisde door zijn eigen gewichtigheid.

We vertellen hoe Suede opnieuw leven injecteerde in de Britse rock nadat de Madchestergekte was doodgebloed, hoe Blur er vervolgens het idee van Englishness aan toevoegde, en Oasis het land naar een collectief hoogtepunt bracht op Knebworth. Waarna we bekijken waar het fout liep met Britpop, en hoe de muziek van toen langzamerhand het onderwerp van spot en haat werd. We tell it all, voor eens en altijd, in het definitieve:

Dossier Britpop:

  1. "Animal Nitrate" :: Suede redt de Britse rock, maar krijgt plots twijfels
  2. "Modern Life Is Rubbish" :: Blur vindt Engeland opnieuw uit
  3. Knebworth :: Oasis wordt even de grootste band ter wereld, en verknalt dat meteen
  4. "Different Class" :: Jarvis Cocker ontdekt dat het niet meevalt ster te zijn
  5. "Don't Look Back In Anger" :: Een requiem voor Britpop
  6. Het beste van de rest

E-mailadres Afdrukken