Banner

Eindejaarslijstje 2018 van Mattias Baertsoen

Mattias Baertsoen - 26 december 2018

Het lijkt wel of de meest interessante artiesten van vandaag (James Blake, Frank Ocean, Kendrick Lamar, Four Tet, Jamie xx) zich dit jaar achter de gele hesjes, de Franse spoorwegmedewerkers en onze regering schaarden: ze legden het werk neer. Wat dus geen nieuwe albums opleverde. Wanneer ook de oude garde met enige relevantie (Radiohead, Björk, Nick Cave) afwezig bleef en misschien wel de meest belovende artiest van zijn generatie (Anderson .Paak) met een sof van een plaat kwam aanzetten, resulteerde 2018 in een pover muzikaal jaar waarin geen tien platen gemaakt werden die we ons binnen evenveel jaar nog zullen herinneren. Een top vijf lukte nog nét:

  • Makaya McCraven :: Universal Beings Voor wie houdt van: jazzdrummers die opgroeiden met Mo’ Wax, gastbijdrages van Shabaka Hutchings, komieke sigaretten en hotdogs met véél mosterd.
  • Tirzah :: Devotion Voor wie houdt van: slapen, zoethout en hete kamillethee.
  • Yves Tumor :: Safe In The Hands Of Love Voor wie houdt van: Pitchfork, post-chillwave en vreemde snuiters die likken aan orchideeën.
  • Big Red Machine :: Big Red Machine Voor wie houdt van: supergroepen met Bon Iver in zijn rangen, houthakkershemden en havermoutpap.
  • Everything Is Recorded :: Everything Is Recorded Voor wie houdt van: Londen, Brexit-discussies, Plastic Attack, Massive Attack en gastbijdrages van Ibeyi, Kamasi Washington en Sampha.
  • De beste concerten

    1. Nick Cave & The Bad Seeds, Primavera Sound
    2. The War On Drugs, Pukkelpop
    3. The National, TW Classic
    4. Björk, Primavera Sound
    5. Thom Yorke, AB
    6. Car Seat Headrest, De Vooruit
    7. Kraftwerk, TW Classic
    8. The Roots, Gent Jazz
    9. Kendrick Lamar, Sportpaleis
    10. Bon Iver, Vorst Nationaal

    E-mailadres Afdrukken