Met The Germans op Eindhoven Psych Lab

“Zeven kaassouflés, graag!”

Lennert Hoedaert - 13 juni 2016

Tijdens de week zijn het doodgewone werkmensen -- van advocaat over doctor-ingenieur tot architect -- maar tussendoor gaan ze regelmatig op pad als The Germans. Enola trok 12 uur lang in hun spoor naar Eindhoven Psych Lab, hét mekka voor liefhebbers van de betere psychedelische muziek. Op zoek naar het geheim van vijf muzikale mafketels. En het antwoord bleek verrassend simpel te zijn.

Volgens veel muziekfreaks én collega-muzikanten zijn de Oost-Vlamingen de makers van de beste Belgische plaat van vorig jaar. Met Are Animals Different, dat eigenlijk één lang nummer is, kregen The Germans dan ook (eindelijk) de aandacht die ze verdienen. Luc Jacobs, vader van drummer Lennert en bassist Timothy én vaste roadie, twee uur voor het optreden in de Noord-Brabantse stad moet beginnen: “Vroeger liep het publiek weg bij hun optredens, nu is het net het omgekeerde.”

Een goede film

Van Boomtown over Pukkelpop tot Eurosonic: ondanks de gedurfde muzikale uitspattingen op de vierde plaat -- van ambient over kraut en psychedelica tot techno -- waren The Germans een veel gevraagde band op uiteenlopende festivals en kregen ze telkens lovende recensies. Hoe komt dat? We vragen het aan bassist Timothy tijdens het avondmaal: “Beschouw muziek als een goede film, je moet mee zijn van begin tot einde. Het is moeilijker om ergens middenin in te pikken. Mensen die van in het begin bij de show zijn, kunnen meegroeien. Door de opbouw in de muziek, constante groove en performance van Pieter (broer van zanger Jakob Ampe die tijdens de optredens een prikkelende dansact opvoert, red.), kunnen we de nieuwsgierigheid opwekken. Beschouw het dus als een ontdekkingsreis.”

Een dikke drie uur daarvoor in de Oefenpleinstraat in Gentbrugge, de vaste afspraakplaats van de band. Ter plekke moet nog beslist worden met hoeveel auto’s er vertrokken wordt. Georganiseerde chaos lijkt de rode draad op zo’n concertdag. Uiteindelijk vertrekken we met een bescheiden karavaan van twee auto’s richting Eindhoven. Onderweg overlopen Boris Zeebroek, die de synths en percussie bedient, en vervangend geluidsman Patrick Van Neck nog enkele technische details. Van Neck heeft zelfs een heus geluidsschema uitgetekend. Hawkwind, Vince Staples en PJ Harvey zijn onze compagnons op de route. Ook de muzikale keuze van The Germans valt niet in één hokje te stoppen.

Vreemde eenden

Op de parking van de hypermoderne Effenaar vallen de Toyota Hilux en Mercedes Vitto wat uit de toon tussen de tourbusjes van de andere, vooral stoer ogende bands. Niemand lijkt ook al echt van het festival gehoord te hebben. Eindhoven Psych Lab is dan ook een echt niche-festival voor liefhebbers van psychedelische muziek, naar voorbeeld van het Austin Psych Fest en het al even vermaarde Liverpool International Festival Of Psychedelica. De ruimdenkende Psych Lab-organisatie was volledig wild van The Germans na het optreden op Eurosonic begin dit jaar, waar ook de prikkelende act van Pieter Ampe nog even bleef nazinderen.

“Veel tattoos en alternatief volk”, is de eerste indruk die het festival nalaat. Een Bowie look-a-like trekt ook de aandacht van enkele bandleden. Op de vraag of ze zich verwant voelen met het festival neigt het antwoord meer naar “nee”. Maar bassist Timothy ziet het zitten “want op festivals loopt er altijd wel heel wat nieuwsgierig volk rond”. Rond 19 uur snuiven we met gitarist Vincent Cauwels en Boris de sfeer op bij de Nederlandse spacerockers van Radar Men From The Moon. De aandacht wordt eerst getrokken door de trappen, die midden in de grote zaal uitkomen, maar ook RMFTM valt best wel in de smaak.

We verkennen vervolgens de Observatory, de kleine zaal van de Effenaar waar The Germans mogen aantreden. Het geluid is er te pruimen, alleen zien ze de projectieschermen langs de zijkant van het podium het liefst uitgeschakeld. The Germans lijken meer en meer de vreemde eend in de bijt. Net voor de change-over biedt Pieter Ampe -- de veelgevraagde danser zit met een knoert van een jetlag -- ons een scheut whisky aan. Ook booker Franky Roels helpt even later het verfkarton aan de podiumvloer kleven en het instrumentarium opstellen. DIY’er kan haast niet.

Hongerige leeuwen

The Germans mogen er dan normale jongens uitzien, na een intense intro ontpoppen de vijf heren zich omstreeks half negen tot hongerige leeuwen. Er wordt met de vingers in de neus geswitcht tussen oosterse gezangen, afro percussie, techno, krautrock… noem maar op. De muziek gaat alle kanten uit, maar is 40 minuten lang o zo meeslepend. Ook Pieter Ampe zet een intense performance neer. Ampe komt afwisselend tevoorschijn in zwart tenue, cowboyhoed en zonnebril, een roze shirt en een tanga, en danst op het ritme van de muziek, tot op de speakers. Wanneer de muziek onder de vorm van techno een climax bereikt, bespuit hij zijn lijf met witte verf. Er wordt in de zaal gezweet, gedanst én met open mond naar de band gekeken.

We lopen na afloop Yannick Aerts van Bed Rugs tegen het lijf: “Beste Belgische band!”, klinkt het luid. En terecht. Ook de geluidsman ad interim is onder de indruk: “Volledig mee in de trip”, puft hij kort en nog lichtjes buiten adem. Dat geldt ook voor de band, iedereen badend in het zweet. “Heel mijn keyboard ziet wit van de verf”, aldus Jakob Ampe. We treffen later aan de bar ook Nederlandse, Britse en Portugese meisjes aan die volledig weg waren van de ‘sensuele’ interactie tussen Cauwels en Ampe. Het is duidelijk dat Psych Lab The Germans zeer fel smaakte en omgekeerd ook. "Het maakt niet uit of een festival groot of klein is, zolang het publiek maar open minded is. Dat was hier duidelijk zo", zegt Boris. Incubate en Le Guess Who? lijken de volgende logische stappen in het livecircuit.

Omstreeks tien uur geen bandleden te bespeuren bij Föllakzoid, dat een allerminst slechte show aflevert. De ene German zoekt verfrissing op het terras, de anderen vinden we al pintelierend aan de toog en nog anderen zijn al naar huis vertrokken. De overblijvers kijken vooral uit naar headliner Goat. De energieke show van de Zweedse psychedelische rockers voelt een beetje aan als de afterparty voor The Germans’ meer dan geslaagde show. Daarna is het tijd voor kaassoufflés en andere kroketten uit de muur. A volonté. En nog meer hilariteit. Of hoe een van de beste Belgische bands van het moment een sympathiek vriendenclubje blijft dat zich rot amuseert.

The Germans komen deze zomer nog naar Genk On Stage, Gent Jazz, Rock Herk en Theater aan Zee.

E-mailadres Afdrukken
Tags: The Germans