Tim Finoulst Trio

Narrative

Guy Peters - 02 januari 2017

Wie regelmatig jazzconcerten bezoekt in het oosten van Vlaanderen, is gitarist Tim Finoulst vast al tegengekomen. Nadat hij zich bewees als een veelzijdige sideman in de bands van Jelle Van Giel en Marjan Van Rompay, en aan de zijde van Carlo Nardozza en Kim Versteynen, is het nu eindelijk tijd voor een debuut als leider. Narrative is het ongedwongen, homogene visitekaartje geworden.

Het album werd uitgebracht bij Soul Factory Records, van het koppel Tutu Puoane en Ewout Pierreux, dat niet zo lang geleden nog tekende voor het uitstekende tweede album van Rebirth::Collective, en nu opnieuw in de meer traditionele hoek van de jazz uithangt. Verwacht hier dus geen driftige cross-over, geen naar poperkenning hengelende bedoening, geen radde stijlbreuken of laptopbricolages. Hier gaat het om echte jazz. Jazz waarin sporen terug te vinden zijn van blues, folk, pop, Indische en Afrikaanse muziek, dat wel, maar die trouw blijft aan de kern. En dat is geen probleem.

Finoulst wilde op Narrative verschillende verhalen bij elkaar brengen, die elk hun eigen karakter en sfeer hebben en samen een coherent geheel vormen. Dat is gelukt. Zijn vijf stukken vormen, in combinatie met de drie van bassist Martijn Vanbuel en een versie van standard “I’ll Be Seeing You”, een vloeiend en homogeen geheel dat afwisselend fleemt, schuifelt en voorzichtig danst. Met een paar thema’s die na een luisterbeurt of twee al blijven hangen en smaakvol uitgevoerd worden door een trio waarin elke muzikant het evenwicht lijkt te willen bewaren.

Dat betekent dat je bij Narrative ook niet moet zijn voor excessen of expressie op het scherp van de snede. De oneffenheden zijn ervan afgevijld en wat je hoort, is gaaf, gepolijst en aangenaam zacht, als een niet te vette roomsaus. “Minor Melody’ start inderdaad in mineur, maar slaat wel meteen ingetogen aan het heupwiegen, met fraai handenspel van de jonge Nederlandse drummer Daniel Jonkers, die net als de andere twee met het overzicht in het achterhoofd speelt. In “Harvest” is de groove wat dwingender, waardoor het heel even verwant is aan de jazzier tracks van Dans Dans. “Joy”, geschreven ten tijde van de aanslagen in Parijs en Brussel, wil de dagelijkse vreugde in de kijker zetten, en doet dat fraai met een combinatie van Afrikaanse ritmes en ambient-getinte introspectie.

Finoulst neemt ook de laatste twee tracks voor z’n rekening, respectievelijk opgedragen aan zijn vriendin en moeder. Het zijn tedere stukken, waarvan het eerste afgerond wordt met iets krachtiger drumwerk en het tweede een beetje herinnert aan het roots-werk van Bill Frisell, terwijl je je afvraagt of Finoulst misschien ook wat geluisterd heeft naar Chet Atkins. Die is soms net zo sterk aanwezig in zijn spel als zijn voorbeeld Wes Montgomery. De composities van Vanbuel voegen dan weer een ander geluid toe. Zijn “Trois Deux Tout Seul” lijkt haast een gesuikerde herinterpretatie van “The Sound Of Silence”, terwijl het tweeluik “Prasad Alaap”/“Prasad” begint met een iele aanzet van bas en gitaar, met Finoulst die even Gary Lucas op zijn Chinese popplaten benadert.

Rest nog standard “I’ll Be Seeing You”, een stuk dat vooral bekend werd in vocale versies (Billie Holiday, Vera Lynn, Sinatra …). Niet verwonderlijk, aangezien Finoulst in de begeleidende tekst benadrukt dat hij zelf composities schrijft met vocale melodieën in gedachten. Het is een behaaglijke uitvoering, maar als je het naast de versie legt die Julian Lage onlangs online gooide, eentje met bassist Scott Colley en drummer Kenny Wollesen, dan besef je toch dat die uitvoering nog een paar stappen verdergaat.

Misschien is dat ook een beetje de conclusie bij Narrative als geheel: het is een mooie, gestroomlijnde en samenhangende plaat, al zou je door de duur van het album (een goed uur) willen dat het trio soms iets meer z’n tanden had getoond, het evenwicht hier en daar onderuit gehaald had met een plagerige ingreep of verrassende wending, de temperatuur wat vaker de hoogte in had gejaagd. Niettemin: wie op zoek is naar warm en complexloos vloeiend samenspel en geen behoefte heeft aan tegendraads gedoe, is hier zeker aan het juiste adres.

E-mailadres Afdrukken