Banner

Ecila

The Sofa Managements

7.0
Guy Peters - foto's: Jeroen De Wandel / Bless You Design - 20 mei 2013

Het in Gent gebaseerde Icarus Records zette zichzelf meteen op de Vlaamse labelkaart met het ijzersterke Tidal Motions van Echo Beatty. Met zijn tweede release laat het label meteen horen niet voor één gat te vangen te zijn, want van atmosferische folkmutaties (of zelfs een verre variant daarvan) is geen sprake, al vind je die eigenzinnigheid ook hier terug.

Ecila is immers het pseudoniem van de Wit-Russische, maar in België verblijvende Sveta Shljachova. Die is al ruim vijftien jaar actief binnen de elektronische muziek, doorgaans met partner Nikita Chudjakov. Samen stonden ze aan we wieg van het politiek gechargeerde breakcore/dubstep-project STREFF en het meer IDM-georiënteerde Elements of Sci-Fi. Shljachova was ook lid van het Kosmozo-project dat in het elektronische circuit succes had en bracht in 2012 een album (Stories) uit onder de naam Alice In Kosmoland.

Na het lezen van al die dingen voelt Ecila aan als een nieuwe start. Dit is immers mijlenver verwijderd van de militante houding en agressieve sound van STREFF. Wat het dan wel is, is eigenlijk al even moeilijk om te bepalen, want op The Sofa Managements krijg je een diverse staalkaart van elektronische muziek die eerder van de koptelefoon- dan van de dansvloervariant is en gefundeerd is in een wereld die werd geschapen door artiesten als Pan Sonic, Autechre en het betere ambient- en dubstepwerk.

Opener “To Seek In The Unconscious” is meteen een vergaarbak waarin bleeps uit de komische school, semi-industriële klankgolven en de experimentele, donkere elektronica van Raime samenkomen. Meestal verrassend sober, maar net zo vaak haast versmachtend, terwijl ritmische beats blijven zorgen voor een stuwende groove onder het oppervlak. Had het tot daar nog iets toegankelijk en broeierig, dan wordt het laatste veinzen om een snel verteerbaar werkstuk te maken daarna overboord gegooid. Kortere stukken als “Fading Star” en “Beyond The Echoes” handelen in ongemak, met sinister gefluister en desolate pianopartijen die verpakt worden in onheilspellende golven.

“Tears In The Deep” en “The Guardian” verwijzen dan weer nadrukkelijk naar een obsessie voor de akoestische muziek van de traditionele concertgebouwen, het eerste een koortsige, krakende geluidsband, waarin gestuiter, ruisende golven en flarden spookachtig operagezang in de mangel gegooid worden; het tweede met stemmende strijkers, kontengeschuifel en kuchende concertgangers die snel buitenspel gezet worden door Spartaanse ambient met spaarzame ritmische patronen. Het verschuift bijna naar de onderwaterfrequenties van Köner & co. De temperatuur is hier minstens dertig graden lager dan in de opener.

Afsluiter “Beyond The Shadow Of A Doubt” is het meest minimaal klinkende stuk ambient, maar van geruststelling is geen sprake. Zelfs in de fluitende frequenties en de knisperende voetstappen (?) zitten nog altijd sporen van het onheil dat veertig minuten eerder al voorzichtig aangekondigd werd. Liefhebbers van de meer experimentele elektronica hebben aan The Sofa Managements dan ook een knappe en vooral coherente kluif die doet uitkijken naar meer. En benieuwd hoe dat vertaald wordt naar de livecontext.

Het album verschijnt voorlopig enkel op vinyl, in een oplage van 200 stuks (mét downloadcode) en wordt op 24/5 voorgesteld op de Icarus Night in Studio Skoop (Gent), waar ook het bejubelde Raime van de partij is.

E-mailadres Afdrukken