Banner

4T4

Fortification

8.0
Steven Vervaet - 17 juni 2006


Lees het interview met DJ 4T4

Like sand through the hourglass, so are the days of our lives: dit zinnetje is het startschot van een halfuurtje überlichte maar hilarische ontspanning waardoor huismoeders op leeftijd orgasmes van curiositeit en spanning bereiken. Tijdens deze zomerdagen geven wij echter de voorkeur aan vrolijke nonsens met een goede flow, 'Slaet ip min gat' van 't Hof van Commerce bijvoorbeeld. Kristof Michiels, aka 4T4, heeft als beat- en sample-leverancier van dit West-Vlaamse hiphoptriumviraat al het respect en de bewondering verdiend van menig muziekliefhebber. De man heeft door zijn meerdere-persoonlijkheden-syndroom echter al bewezen veel meer in zijn mars te hebben. Magik Ballet Ensemble, Atomic en Ultrasonic 7: het zijn slechts enkele van de pseudoniemen waaronder Michiels zijn muzikale schizofrenie heeft botgevierd. Vanwege een te glad geluid en het bewandelen van te commerciële paden is Ultrasonic 7 opgedoekt en heeft 4T4 zijn ware identiteit samengebald op één schijfje. Op 'Fortification' serveert hij ons een eclectisch maar coherent 11-gangenmenu met een pikante nasmaak. Vet, smerig en dansbaar: 'Fortification' is een modderbad van geluid, waarin liefhebbers van funk, pop en electro maar al te graag in zullen rollen.

4T4 laat verschillende Belgische artiesten mee roeren in zijn licht ranzige funksaus. Zo is het heel verfrissend om de meeslepende stem van onze favoriete Belgische gitaarheld, Mauro Pawlowski, te horen ondergedompeld worden in een bubbelbad van elektronica, stekelige synths en lispelende hi-hats. Het resultaat is dansbare ambient, waar reminiscenties van Magnus en Jacques Lu Cont in rondzweven: 'One Foot in Life' is elektropop op topniveau. Op 'Waking up the Dead' schittert Gabriel Rios als een mysterieuze magiër, die met aanstekelijke trompetjes zijn exotische regendans aankondigt. Een goed nummer, maar het kan wel niet wedijveren met het beste materiaal van deze Gentse Puertoricaan. Hetzelfde geldt voor 'Large', waarin Arno met zijn rauwe bluesstem lekkere baslijnen en opzwepende synths tot oneffen reepjes raspt: een verdienstelijke song en knap gespeeld, maar wie vertrouwd is met het werk van onze geridderde trots zal hier niet ondersteboven van zijn.

4T4 bewijst op 'Fortification' dat hij geen guests nodig heeft om zijn nummers naar een hoger niveau te tillen. Als cavalier seul smeedt hij immers de beste funkconstructies op deze plaat. 'The Chase' gaat van start als The Pussy Wagon uit Kill Bill Vol. 1 en zou zonder schaamrood op de wangen op de soundtrack van dit Tarantino-meesterwerkje kunnen staan. De Kraftwerk-stem van Dr. Chase, Goldfrapp-synths en trompetten zorgen voor een dolle rit vol haarspeldbochten. Nog beter is de grotendeels instrumentale afsluiter 'All Expenses Paid', een acht minuten durende soundscape vol funky percussie en zachte pianopartijen. 4T4 mixt hier een muzikale caipirinha, waar zowel Gotan Project, Moloko als Les Rhytmes Digitales graag van zouden nippen.

U zult het al gemerkt hebben: op 'Fortification' worden verschillende genres en stijlen in de blender gegooid. De grote verdienste van Michiels is echter dat de plaat als een samenhangend geheel klinkt. Het vette funkrandje is de lijm die de verscheidene muzikale accenten samenhoudt. Bij 4T4 zit de muziek ook in een minder strak keurslijf dan bij Ultrasonic 7. De zonnige pop van dit project associeerden we steevast met strandfeestjes terwijl 'Fortification' zowel tot zijn recht komt in een hippe undergroundclub als op Couleur Café of een funkfeest. De warme soulfunk van 'It's Just Begun', een cover van The Jimmy Castor Bunch, zal bijvoorbeeld op ieder feestje voor bootyshakin' fun zorgen. Tom Derie is in topvorm op dit nummer, maar we vinden hem nog beter getypecast in 'Livin' Alone'. Deze song gaat van start met etherische geluiden tot venijnige Blackstrobe- of Alter Ego-synths de fluwelen klanken aan flarden scheuren.

In het enola-interview met 4T4 zei Michiels dat zijn plaat zou klinken als 'Mr. Brightside' van The Killers in de Thin White Duke-remix, maar met een ferme geut James Brown erbij. Zulke omschrijvingen zijn altijd wat gekunsteld en gezocht, maar reken maar van yes dat die definitie in de buurt komt van de sound van 'Fortification'. Met muzikanten als Mirko Banovic en Geoffrey Burton (van Arn ) en gastvocalisten als Nia Saw, Tom Derie en Nina Babet heeft 4T4 als een coole Hannibal Smith een A-Team bijeen gebracht, die B. A. Baracus-gewijs cleane Donna-pop lik op stuk geven. Een aanrader!
E-mailadres Afdrukken
 
Beck @ Vorst Nationaal 2014 (Geert Vandepoele)