Banner

Daan

Cinema

8.0
Steven Vervaet - 14 december 2005


Recensies die beginnen met een quote van Ravi Shankar. Ze zijn waarschijnlijk even talrijk als de artistieke preoccupaties van Sam Gooris. Toch wagen we het erop: "Vergeet alles, concentreer je slechts op één talent", heeft de legendarische sitarspeler en hippie-icoon ooit laten noteren. Sommigen zouden deze woorden beter ter harte nemen. Spontaan gaan onze gedachten uit naar Frank Galan die in 'Eén jaar gratis' poogt om interviews af te nemen en zijn aankondigingen telkens afsluit met wat Spaans gewauwel. Anderen lappen het ietwat achterhaalde wereldbeeld van Shankar terecht aan hun spreekwoordelijke laars. En gelukkig maar. Zo is Daan Stuyven naast muzikant en song- en tekstschrijver ook nog producer, mixer en hoesontwerper. Naast muziek voor Dead Man Ray en zijn soloproject heeft de Antwerpse muzikale duizendpoot de afgelopen jaren ook nog de soundtracks geschreven voor een aantal films. De muziek van Meisje, 'Verboden Te Zuchten', 'Un Honnête Commerçant' en het recente Suspect is nu verzameld op 'Cinema'. Het resultaat is een gevarieerd en boeiend werkstuk dat kleine maar fijne achtergrondmuziekjes afwisselt met poppy parels en weemoedige indierock. 'Cinema' is dan ook het ultieme bewijs van de muzikale schizofrenie en het ongebreidelde talent van Daan.

Hoewel we deze plaat als een dwarsdoorsnede zouden kunnen beschouwen van de muzikale carrière van Stuyven, zijn er toch geen onverbiddelijke floorfillers als 'Swedish Designer Drugs' of 'Housewife' op terug te vinden. De grootse synthpop maakt grotendeels plaats voor een intimistischer en verstilder geluid. Soms doen lichtjes kitscherige deuntjes hun best om een frivole, speelse toets aan de nummers te verlenen, maar de onderhuidse stemming blijft er één van melancholie. 'Jamais Neutral', een duet met Els Dottermans, komt misschien nog het dichtst in de buurt van de sound van Victory en 'Bridge Burner': catchy zanglijnen, gelaagde synths en een zachte beat nestelen zich moeiteloos onder de hersenpan. De overige nummers van de 'Meisje'-soundtrack sluiten eerder aan bij de grootstedelijke indierock van Dead Man Ray. Zo had 'Metropolitan' absoluut niet misstaan op het meesterwerk dat 'Cago' is: intimistische gitaren, een streepje mondharmonica en de diepe fluisterstem van Daan, meer heeft het nummer niet nodig om een blijvende indruk na te laten. Het hybride karakter van die soundtrack wordt nog meer benadrukt wanneer we na enkele intermezzo's het nostalgische 'Souvenirs Van Plastique' geserveerd krijgen: Daan als charmezanger in het Nederlands, het werkt.
Van 'Verboden te zuchten' onthouden we vooral het bloedmooie main theme, waar Daan zich profileert als de Vlaamse Jon Brion. Het nummer had zo op de soundtrack van Eternal Sunshine of the Spotless Mind kunnen staan.

De grote kracht van 'Cinema' schuilt in de variatie die de plaat tentoonspreidt. Songs met een kop en een staart worden afgewisseld met sfeervolle motiefjes die ook zonder de bijhorende beelden weten te bekoren. Daan heeft dan ook een plaat gemaakt van meer dan 70 minuten die bijna nergens verveelt. De soundtrack van 'Un Honnête Commerçant is ongetwijfeld het minst songgericht. We krijgen vooral donkere soundscapes, gelardeerd met krassende gitaaruithalen gehuld in echo. Maar net wanneer we weer zin krijgen in een echte song, worden we op onze wenken bediend met het prachtige 'Quinze Ans Déja' (uit 'Suspect') Per laagje waarmee het nummer wordt opgebouwd, brokkelt onze weerstand verder af en worden we weker. Daan gooit er daarna nog de wondermooie ballad 'Song For Bird' tegenaan (een eerbetoon aan Charlie Parker?!) waarin alle ruimte wordt gegeven aan zijn meeslepende stem met enkele spaarzame treurige pianotoetsen op de achtergrond.

'Cinema' is allerminst een zoethoudertje voor de fans in afwachting van de volgende soloplaat van Daan. De man heeft wel zoveel eergevoel om ook in zijn soundtracks de lat hoog te leggen. De preker in ons wil nog even kwijt dat multitalenten als Daan Stuyven meer gekoesterd moeten worden, maar zijn uitverkochte show in de AB geeft aan dat de schare fans van Daan met de plaat groter wordt. Met 'Cinema' voegt hij alweer een mooi hoofdstuk toe aan zijn steeds impressionanter wordende oeuvre. Vertel het voort!
E-mailadres Afdrukken
 
Daan

Advertentie

TEST