Typex

Andy

8.5
Marc Bastijns - 04 december 2018

Met Andy is Typex terug van weggeweest. Deze monumentale striproman vestigt Typex’ naam als één van de grootste Nederlandse stripmakers. De internationale golf van loftuitingen is volkomen terecht.

Een huzarenstuk. Een meesterproef. In dergelijke termen sprak de pers zich al uit over Andy, de monumentale biografie van Andy Warhol die Typex recent op de wereld losliet, na jaren van intensieve arbeid. Typex (voluit Raymond Koot) is sowieso al een buitenbeentje in de Nederlandse, eigenlijk zelfs de internationale stripwereld. Met zijn nieuwe vuistdikke boek zet hij die uitzonderlijke positie lekker dik in de verf.

In de kunstwereld zijn er maar weinig twintigste-eeuwse kunstenaars die zo algemeen gekend zijn als Andy Warhol. Hij was meer dan een kunstenaar een echt mediafenomeen met een levenswandel die gewoon al bij zijn leven smeekte om er een verhaal van te maken. Types kon op die manier al beschikken over tonnen basismateriaal voor zijn boek. Na zijn gelauwerde boek over Rembrandt uit 2013, was Andy Warhol zijn volgende objectief.

In een boek van meer dan 500 pagina’s gaat Typex heel diepgaand in op het leven en de persoon Andy Warhol. Hij doet dit aan de hand van tien hoofdstukken die elk eigenlijk al een volwaardig verhaal op zich vormen. Voor elk hoofdstuk paste hij zijn tekenstijl op een indrukwekkende manier aan als een soort grafische kameleon. Het blijft allemaal onmiddellijk herkenbaar als Typex, maar ook de sfeer, het tempo en de toon zijn heel verschillend tussen de hoofdstukken. Hij investeerde enorm veel in het vijlen van de dialogen en de lichaamstaal van de personages. Het is bijna beangstigend hoe dicht de ‘papieren’ Andy van Typex de Andy Warhol benadert zoals we die kennen uit filmopnames van interviews. Het complexe karakter van Warhol komt ook sterk uit de verf, met zijn vreemde gewoontes en neiging om zijn vrienden en personeel onder een constante psychologische druk te zetten.

Op de kaft van het boek wordt aangeraden om het boek per hoofdstuk te lezen en niet in één zitting. Wij zijn meer dan blij dat we die raad opgevolgd hebben. Elk hoofdstuk zit al zo vol met sterke vondsten en memorabele momenten dat een overdaad wel dreigt bij het lezen van meerdere hoofdstukken na elkaar. Dat het maken van deze Andy een intens proces geweest is voor de auteur, valt bijna af te lezen aan het resultaat. Het lange werken aan een project waarvoor nauwelijks inkomsten binnen kwamen gedurende vele jaren, zette Typex en zijn gezin onder zware druk. In interviews haalt hij dan ook aan dat hij een dergelijk ambitieus project toch niet snel zal herhalen.

Het parcours van Typex is tegelijk indrukwekkend én ook hobbelig. Al van bij zijn eerste verhalen in de jaren 1990 en zijn frequente illustratiewerk voor OOR Magazine toonde hij een grafisch talent om de persoonlijkheden van figuren in één oogopslag uit zijn tekenwerk te laten blijken. In de drie nummers van zijn eenmanstijdschrift Chorizo liet hij dan weer heel erg uiteenlopende facetten van zijn talent zien, met toch een sterke focus op absurde verhalen waarin de tekeningen leken te primeren. Het was pas met Rembrandt dat hij in 2013 echt door de grote poort binnengehaald werd in de internationale stripwereld. Dat boek werd in talloze talen vertaald en Andy lijkt zo mogelijk nog mondialer op gejuich onthaald te worden.

Met Andy heeft Typex zonder twijfel een van de sterkste biografieën in stripvorm gemaakt. Zijn eigenzinnige aanpak maakt Andy vooral tot een echt Typex-boek. Als kunstenaar staat hij sterk genoeg om zich het leven van Andy Warhol eigen te maken. Het is een boek over een kunstenaar door een kunstenaar geworden. Geen slaafse, historische opsomming van de belangrijkste feiten uit een leven. Neen, Andy zindert en kronkelt en toont zich een waardige én genuanceerde hommage aan één van de belangrijkste kunstfiguren van de twintigste eeuw.

E-mailadres Afdrukken
Tags: Typex
 
Typex
Scratch Books / 2018
Tekeningen: Typex
Scenario: Typex
www.scratchbooks.nl

Advertentie
Banner
Advertentie