Blengino & Carloni

De Vorsers: 2. Uraniborg 1594 – Het Beest van het Eiland

8.0
Eric d'Hooghe - 29 mei 2018

Wanneer Galileo herinneringen ophaalt aan Johann Kepler, kan hij niet anders dan terugkeren naar het jaar 1594, het jaar van hun eerste ontmoeting. Dat was op het eiland Ven, waar de Deense wetenschapper Tycho Brahe een observatorium oprichtte: Uraniborg. Galileo was, tot ergernis van Kepler, door Brahe naar Uraniborg geroepen om hen te helpen een reeks misdaden op te lossen. Het zijn misdaden van extreme wreedheid, steeds gepleegd op door de volle maan extra verlichte nachten. Het team Galileo-Kepler wordt gevraagd om snel tot een ontmaskering van de dader(s) te komen. Vooral om de paniek van de eilandbewoners en de sluiting van het onderzoekscentrum te voorkomen. Was het een van de onderzoekers van Uraniborg, waar jaloezie wel meer lijkt voor te komen? Of moeten we de dader vinden bij de rechtstreeks van de Vikingen afstammende eilandbewoners? Zij zien het onderzoekscentrum immers liever gaan dan blijven.

Nadat deel 1 zich afspeelde in Italië in het begin van de zestiende eeuw, laat Stefano Carloni zijn potloden nu acht decennia later in Denemarken spreken. Met zijn semi-realistische, vloeiende en fijne lijn, schetst hij de gelaatsuitdrukkingen met dezelfde souplesse en details als de weelderige en zeer aanwezige decors. De Italiaanse ontwerper toont ook zijn expertise in het gebruik van de bladspiegel en de gezichtspunten in de acties. Een speciale vermelding verdient de virtuositeit waarmee hij gebruik maakt van besneeuwde landschappen en het gebruik van natuurlijke belichting, zowel in de dag- als de nachtscenes. Tenslotte bevestigt zijn samenwerking met inkleurder Franck Isambert (het moet niet altijd een vrouw zijn) de indruk die ze tien maanden geleden achterlieten met deel 1: ze vormen een symbiotische tandem waarbij het talent van de ene dat van de andere aanvult en naar een hoger niveau tilt.

Wat de plot betreft, worden de principes waarmee de reeks startte netjes gerespecteerd: twee geleerden, een gerenommeerde en een in volle ontwikkeling, moeten hun denkpatronen en intelligentie bundelen om een reeks verontrustende moorden op te lossen. Sherlock Holmes is nog steeds niet veraf. Luca Blengino blijft putten uit zijn rijke documentatie om een aangrijpend verhaal op te bouwen, waarbij hij de codes van het detectivegenre respecteert met een hoop valse sporen en onverwachte plotwendingen. Het scenario lijkt klassiek, maar het verhalende meesterschap zorgt voor een constante onderdompeling in het verhaal, terwijl de (semi-)historische achtergrond de interesse en het inlevingsvermogen alleen maar verhoogt.

Na de wereld van de alchemie in Ferrara, 1512 en nu het begin van de experimentele wetenschap in Uraniborg in1594, worden de kwaliteiten van de reeks enkel bevestigd. De insteek, de keuze voor een exotische omgeving, het vlotte scenario en de wervende tekenstijl zorgen voor een aangenaam leesmoment. Het maakt je als lezer benieuwd welk historisch vorsersduo de auteurs binnen een jaar in petto zullen hebben. Ook in Frankrijk blijven de lippen voorlopig op elkaar. Ze hebben in elk geval een ijzersterk concept in handen met heel wat mogelijkheden, zolang de plot boeiend wordt gehouden. Maar intussen weet scenarist Luca Blengino nog het net uitgekomen vierde deel van zijn sf-serie T.R.U.S.T. te promoten. Tekenaar Carloni heeft op zijn beurt ingestaan voor het tweede deel van de historische reeks Le Nouveau Monde over de conquistadores. We zullen dus nog wat geduld moeten hebben. En net zoals vorige keer vragen we beleefd om de covertekening minstens zo mooi te maken als de tekeningen van de strip. Het blijft een werkpuntje.

E-mailadres Afdrukken
 
Blengino & Carloni
Daedalus / 2018
Tekeningen: Luca Blengino
Scenario: Stefano Carloni
www.uitgeverijdaedalus.be

Uit ons archief
Banner