Toulhoat & Brugeas

Ira Dei: 1. Het goud van de kaïds

7.0
Marc Bastijns - 07 mei 2018

Met Ira Dei maken Ronan Toulhoat en Vincent Brugeas de overstap naar de grote jongens. Hun nieuwe middeleeuwse reeks verschijnt bij Dargaud, met het nodige tromgeroffel. Opnieuw kiezen ze een minder evidente periode en setting om een intens verhaal aan op te hangen.

Met De Koning van de Ribauds maakte het Franse duo Ronan Toulhoat en Vincent Brugeas een van de meest opvallende historische strips van de afgelopen jaren. Het eerste deel van die reeks werd al uitgegeven door Saga als twee aparte albums, met verdere delen in het vooruitzicht. Een donkere toon en een strakke vertelstijl zonder veel franjes gaven het werk van dit duo meteen een eigen gezicht. Het enige risico dat de eerste delen van De Koning van de Ribauds liepen, was dat de lezer gaandeweg het spoor deels bijster kon raken door de snelle plotwisselingen en de vele personages. Tekeningen en verhaal vonden elkaar wonderwel, waardoor Ronan Toulhoat en Vincent Brugeas stilaan een droomduo lijken in de Franse stripwereld. Voor Ira Dei maken ze nu voor het eerst de overstap naar een grotere uitgeverij. Dargaud lanceert de reeks nu als een strip met grote commerciële vooruitzichten. Het tweede deel, dat de eerste cyclus zal afsluiten, wordt al in het najaar verwacht. Tegenwoordig lanceren grote uitgeverijen nieuwe reeksen wel vaker met een snel salvo van de eerste twee à drie delen (bv. Undertaker, Arthus Trivium).

Ira Dei speelt zich af in het midden van de elfde eeuw, op het eiland Sicilië. Sicilië bevindt zich op het snijvlak van verschillende culturen. Mede daardoor is het eiland vaak het strijdtoneel tussen die culturen. Tancrède is een charismatische huurling die zijn diensten aanbiedt aan het Byzantijnse leger, dat de strijd aanbindt met de Arabische bezetters. Dit verhaal wordt afgewisseld met fragmenten uit de periode waarin Tancrède in een mijn tewerkgesteld was en bevrijd werd met hulp van een geestelijke. Aan die bevrijding hingen voorwaarden vast, die mee maakten dat Tancrède het vertrouwen van Harald, de Byzantijnse generaal, tracht te winnen. Net als in De Koning van de Ribauds, nemen de onderlinge conflicten tussen verschillende groeperingen de overhand in het scenario. Op den duur lijkt zowat iedereen met een ander te heulen en zijn vertrouwensbanden bijzonder fragiele zaken geworden.

Door hun spaarzame vertelstijl lopen Toulhoat en Brugeas echter wel geregeld het risico de lezer kwijt te raken. Het volgende album zal een eerste cyclus afsluiten. Het vormen van de personages zal in dat album een belangrijke rol krijgen. Tot nu toe blijft Tancrède een mysterieuze figuur waarvan de concrete motieven nog behoorlijk vaag blijven. Er wordt al uitgebreid verwezen naar het verleden, zodat er zeker voldoende elementen zijn om verhaallijnen aan op te hangen voor volgende cycli. Het is echter wel noodzakelijk dat de personages nog wat extra vlees krijgen om te vermijden dat het figuren van bordkarton zouden blijken.

Ronan Toulhoat houdt er een strak tempo op na. In mei verschijnt in het Frans al een volgend album van zijn hand. Hij zal, opnieuw met Vincent Brugeas, een verhaal aanleveren voor de nieuwe Conan-collectie van uitgeverij Glénat. Voeg daar dan nog het tweede deel van Ira Dei aan toe tegen het einde van het jaar en dat maakt een bijzonder ambitieuze planning voor 2018. Hopelijk zal dit geen effect hebben op de kwaliteit van het tekenwerk. In Het Goud van de Kaïds is dat alleszins nog van een hoog niveau. Toulhoat koppelt aantrekkelijke realistische tekeningen aan een donkere sfeer en wat groffe afwerking. Dit maakt zijn werk meteen herkenbaar in het stripaanbod. Ira Dei is met dit sterke openingsdeel goed van start gegaan. Zoals dit wel vaker gaat met reeksen die verhalen in cycli brengen, zal de echte bevestiging moeten komen met het tweede deel, dat deze eerste cyclus zal afronden.

E-mailadres Afdrukken
 
Toulhoat & Brugeas
Dargaud / 2018
Tekeningen: Ronan Toulhoat
Scenario: Vincent Brugeas

Advertentie
Banner
Advertentie