Dufaux & March

The Dream

1. Jude

7.0
Eric d’Hooghe - 10 april 2018

Als scenarist toonde Jean Dufaux zich al sinds de jaren ‘80 als een stevig vernieuwer, zonder het pad van de zachte sensualiteit te verlaten. Met "The Dream", een stripverhaal dat flirt met de softpornografie van de jaren ‘70, stelt hij een gedurfd werk voor, waarvan seks de motor is. Manara is nooit veraf!

In ‘Girls in Love’, een trendy club in het hart van Broadway, treden Jude en zijn partner Ona op in een bijzonder hete erotische show. De jonge man wordt gespot door Megan, een jonge, mooie blondine die verantwoordelijk is voor de casting van het filmproductiebedrijf I.A.P. (Invisible Art Production). Dit is een mysterieus agentschap waarvan de leden even discreet als gevaarlijk zijn. Megan houdt haar ogen open voor mensen die middels het witte doek hun ‘American Dream’ willen realiseren. Ze biedt Jude een bijrol aan die erg goed betaald zal worden.

Jude, die dit geweldige voorstel accepteert, moet wel eerst de mannen van Hue Song ontmoeten, een invloedrijke en beruchte maffiabende in Chinatown. Maar Hue Song is ook de vader van de mooie en bezitterige Sina, de ‘love interest’ van Jude. Tijdens het uitvoeren van enkele extreem gevaarlijke opdrachten, wordt de jonge erotische performer geconfronteerd met een aantal verontrustende personages, die nog gestoorder zijn dan de figuren die hij kent van de obscure club waar hij optrad. Zo is er Pakap Salem, een excentrieke filmmakeralsook notoir maffialid en de brunette “The Strange”, een getatoeëerde actrice en bloederige ‘succubus’. En niet te vergeten castingverantwoordelijke Megan, voor wie het nakomen van haar dubieus contract noodzakelijk is om te overleven, ondanks het risico dat ze een aantal lijken op haar weg achterlaat.

Jean Dufaux presenteert ons een obscene reis in de gruwelijke diepten van een surrealistisch Amerika, waar succes maar één prijs heeft: je leven. Het evolueert uiteindelijk tot een thriller die balanceert op de grenzen van de fantasie en baadt in de erotiek. Het resultaat is niet echt in een bepaald genre te vatten. Het is zowel klassiek als modern, realistisch als fantastisch. Het is verrassend dat Dufaux na zo’n indrukwekkende carrière, onder andere als scenarist van Murena, Giacomo C. en Niklos Koda zijn lezers nog bij het nekvel kan grijpen.

De Spaanse illustrator Guillem March levert heel elegante en sensuele pagina's af, gesublimeerd door de warme kleuren die een ongewone noot toevoegen aan zijn tekeningen die vol details staan. Let daarbij vooral op de lichtinval door de boombladeren en het zand op het strand. Het levert een veelbelovend duo op dat ons een serie levert buiten de gebaande paden, bedoeld voor volwassen lezers. Maar het is ook veeleisende leeservaring. De vele plotwendingen, vreemde personages en bovennatuurlijke kwesties vragen heel wat van de lezer. Het zou er zelfs voor kunnen zorgen dat heel wat lezers afhaken in de loop van dit eerste deel.

Je kunt je zelfs afvragen wat de ware bedoelingen van de scenarioschrijver zijn: intriges om te volgen of portretten van onafhankelijke personages met als rode draad Megan? We hopen op een antwoord in het tweede deel.

E-mailadres Afdrukken