Prudhomme & Rabaté

Leve de Branding!

7.0
Marc Bastijns - 05 juni 2017

David Prudhomme en Pascal Rabaté deelden in Leve de Branding! al het werk door twee. Deze intense samenwerking leidde tot een fris experiment in observaties. De mens op vakantie, kansen genoeg om te gniffelen om de herkenbaarheid.

Met de zomer in aantocht leek een strip over stranden en mooi weer ons een aangenaam vooruitzicht. De namen van David Prudhomme en Pascal Rabaté op de cover voorspelden dat er maar weinig kon fout lopen. Dit duo stond namelijk eerder al in voor het schitterende De Maria van Plastic. Leve de Branding! bood ons alles wat we verwachtten, maar tegelijk wist de strip ons ook te verrassen. Prudhomme en Rabaté hebben namelijk niet voor een klassieke strip gekozen. Ze lieten hun camera over wegen en stranden glijden en veranderden daarbij voortdurend van focus op andere personages. Gaandeweg keren er personages terug en krijgen we een soort mozaïekbeeld van uiteenlopende verhalen. In alle verhalen laten de auteurs zich kennen als uitstekende observatoren van het menselijke gedrag. Elke lezer zal hier wel zaken herkennen uit eigen vakantie-ervaringen.

Een samenvatting geven van Leve de Branding! is dan ook onbegonnen werk en zou zelfs geen enkele meerwaarde bieden. De aantrekkingskracht van deze strip zit net in de keuze voor de glijdende camera. Alles wordt heel filmisch gemonteerd en het tekenwerk (ook gezamenlijk van Prudhomme en Rabaté) ondersteunt dat filmische met heldere figuren en veel nuances. Het observeren van de menselijke soort is aan Pascal Rabaté niet verloren gegaan. Met Ibicus, een vierdelige bewerking van een boek van Alexis Tolstoï, brak hij tussen 1998 en 2001 door bij het brede publiek. Nadien maakte hij de overgang naar strips (en ook films) die steevast vertrokken van persoonlijke observaties en verhalen van kleine, gewone mensen. Een Tweede Jeugd (2006) was typerend voor die nieuwe stijl. Stilaan begon Rabaté ook verhalen voor andere auteurs te schrijven. Leve de Branding! is de tweede samenwerking met David Prudhomme. Ze maakten deze strip à quatres mains voor de Franse krant Sud-Ouest. Ook in albumvorm blijft hij overeind, hoewel 120 bladzijden wel lang is voor een stijloefening. Zo bleven we toch een beetje op onze honger zitten naar meer informatie over de personages. Het is indrukwekkend hoe de auteurs via korte fragmentjes uit de levens van hun personages toch puzzelstukjes kunnen geven die samen een kleine vluchtige inkijk bieden. Na 120 bladzijden verlangden we naar iets meer dan dat vluchtige.

Leve de Branding! toont twee topauteurs die in een volwaardige samenwerking al hun kennis en vakmanschap in het vertellen van verhalen tentoonspreiden. Beide heren houden van experimenteren, maar inhoudelijk blijft hun werk steevast toegankelijk. Zelfs nu zij zowel het teken- als schrijfwerk gezamenlijk deden, blijft het resultaat oogstrelend en leest het even vlot als een solo-album van Prudhomme of Rabaté. Het album is verfrissend en doet alleszins verlangen naar vakantie en mooi weer. De zachte angel waarmee de auteurs het menselijke gedrag doorprikken, zorgt voor voldoende pit in deze strip. Door dit album in je koffer te stoppen, ben je al verzekerd van zon, waarheen je reis ook leidt.

E-mailadres Afdrukken