Kim::Esther: 14. Heelhuids in de hel

7.5
Marc Bastijns - 15 mei 2017

Herman Brusselmans bezingt uitgebreid de lof van Esther Verkest. En van Kim Duchateau. Heelhuids in de hel is de glorieuze terugkeer van de rosse schone.

Op het vlak van albums was het even stil rond Esther Verkest. Bij het stopzetten van P-Magazine als weekblad verdween de wekelijkse voorpublicatieplek. Bijna tegelijk werd ook Kims contract met De Morgen beëindigd; de krant waarvoor hij vele jaren strips aanleverde. Meteen bleek waarom Kim nu al sinds de jaren negentig actief is als cartoonist en stripmaker. Hij vond immers nieuwe onderkomens via Deredactie.be en De Zondag. Verder kwamen er ook kansen voor Esther Verkest om via Eppo en Stripglossy toch gepubliceerd te raken. Op die manier kon Kim voldoende materiaal verzamelen voor dit veertiende album in de reeks.

Ook voor uitgeverij Oogachtend betekent de uitgave van dit album een heropstanding. Het was al een tijd stil rond het Leuvense huis dat ons de afgelopen jaren tal van jonge Vlaamse talenten liet kennen. Met vers enthousiasme maakt Oogachtend nu een doorstart met nieuwe albums van twee succesnummers. Naast Esther ligt immers ook een nieuwe Cordelia (van Ilah) in de rekken.

Kim Duchateau is sinds jaar en dag een van de meest productieve en markante Vlaamse striphumoristen. Hem afdoen als een absurdist doet zijn werk toch wel oneer aan. Uiteraard zitten zijn strips vol absurde vondsten, maar tegelijk doet hij nog zoveel meer. Ook in deze nieuwe Esther valt dit weer op. Zo speelt Kim graag (en veel) met de wetten van het stripverhaal. Zijn pagina’s en stroken eindigen steevast met een pointe, maar tussen de start en die pointe zit elke strip tjokvol leuke vondsten. De energie in zijn werk blijft bijzonder hoog. Waar heel wat van zijn collega’s een pagina ophangen aan één inventieve vondst, wikkelt Kim daar met veel plezier nog wel tien hilariteiten omheen.

Esther blijft een bevreemdend personage. Uiterlijk is ze een pure babe die ten volle haar wulpse troeven uitspeelt. Dit contrasteert sterk met de afstandelijke en onvoorspelbare reacties die ze toont. Tegelijk lijkt het alsof alle vreemde gebeurtenissen om haar heen heel evident lijken en blijft ze onverstoord doorgaan.

Tekentechnisch evolueert Kims tekenstijl nog steeds. Hij lijkt altijd maar meer details in zijn werk te stoppen, wat voor een humorist zeker niet evident is in strips. Net door die aandacht voor nevenpersonages en achtergronden krijgt hij de kans om ook daar grappige elementen toe te voegen.

In 2016 bracht Kim met Hanco Kolk ook nog de strip De Man van Nu uit. Tekeningen en tekst waren van beide auteurs. Het album toonde vooral een heel ander gezicht van Kim, weg van de pure humor. De commentaren op die strip waren onverdeeld positief en het betekende voor Kim een doorbraak naar een ander publiek, dat minder vaak humorstrips leest. Kim is momenteel ook heel aanwezig op sociale media met zijn cartoons voor deredactie.be. Toch is Heelhuids in de hel ook een aangenaam weerzien met een Kim in grote doen. Ook na veertien albums vertoont zijn Esther geen tekenen van vermoeidheid. Kims inspiratie lijkt onuitputtelijk, wat leidt tot een verrassend maar vooral erg grappig stripalbum.

E-mailadres Afdrukken