Thibaudier & Chamblain

Enola & De Fantastische Fabeldieren : 1. De waterspuwer die ging wandelen & 2. De eenhoorn die over de grens ging

7.0
Marc Bastijns - 08 mei 2017

Strips voor jonge kinderen zonder link naar een tv-serie, een film of een game: ze zijn tegenwoordig dun gezaaid, zeker in het Nederlands. Silvester lanceerde recent Enola & De Fantastische Fabeldieren.

We moeten eerlijk zijn. Toen in de aankondigingen van uitgeverij Silvester een reeks opdook waarin de naam van het hoofdpersonage Enola bleek te zijn, stond ons besluit al vast. Een recensie in ons magazine kon niet ontbreken. Tegelijk zijn wij ervan overtuigd dat er nooit genoeg kwalitatieve strips kunnen zijn die zich expliciet op kinderen richten en niet noodzakelijk een verdunde versie van een volwassenenstrip hoeven te zijn, of een pure doordruk van de nieuwste animatiereeks of de laatste succesgame. Meer dan redenen genoeg dus om de twee albums van Enola, die Silvester tegelijk vertaalde, aan nader onderzoek te onderwerpen.

Enola is een meisje dat in een museum werkt als dierenarts, met als specialisatie fabeldieren. In haar zoektocht naar hulpbehoevende dieren vindt scenarist Joris Chamblain meer dan genoeg inspiratie voor fantasievolle verhalen voor beginnende lezers. Chamblain wil zich met Enola expliciet richten op lezers van 6 en 7 jaar. De verhalen in Enola & De Fantastische Fabeldieren zijn dan ook eenvoudig, maar toch spreekt de reeks ook oudere lezers aan met de charmerende fantasie. In Frankrijk is Chamblain de laatste jaren uitgegroeid tot een van de voornaamste schrijvers van stripverhalen voor een jong publiek. De reeks Les Carnets de Cerise heeft voor hem de deur naar het grote publiek geopend. Vreemd genoeg is deze reeks nog niet vertaald. Waar Cerise zich sterker richt op jonge tieners, houdt hij het in Enola bewust duidelijk.

Met Lucile Thibaudier heeft Chamblain een talentvolle tekenaar gevonden. Haar zachte tekeningen zijn schatplichtig aan haar eigen achtergrond in de prentenboeken. Geen kaderranden en zachte kleuren maken haar pagina’s tot aangenaam weglezende strips. Thibaudier tekent ook Sorcières Sorcières voor dezelfde scenarist. Het zijn allemaal strips die het aanbod aan kinderalbums alleen maar verder kunnen diversifiëren. Recent nam Joris Chamblain ook nog Yakari over als leverancier van verhalen voor grootmeester Derib. Dit eerste verhaal kreeg een positieve ontvangst en een volgend album (het veertigste in de reeks) is onderweg voor 2018.

Ja, voor volwassenen is Enola & De Fantastische Fabeldieren te eenvoudig. Daarbij kan Les Carnets de Cerise veel makkelijker zo’n breed publiek bespelen, omdat Chamblain daarin veel meer nuance stopt en zijn plots meerlagig maakt. Anderzijds is Enola een absolute aanrader voor lezers met kleine kinderen die op zoek zijn naar leuke instapstrips. Niet dat we hier nu een afdeling voor strips, muziek en andere voor kinderen willen opstarten, maar het is toch fijn om eens verder te kijken dan het algemene aanbod. De kinderen van nu zijn de cultuurconsumenten van de toekomst, en dus kan ook kindercultuur maar beter van goeden huize komen om de kritische cultuurparticipant van morgen te kweken. En ja hoor, zo krijgt ook deze sympathieke recensie een onderliggende, overdreven relevante boodschap om af te ronden.

E-mailadres Afdrukken