Yelin

Irmina

8.5
Eric d’Hooghe - 30 oktober 2016

Een turf van 6 cm dik met steenharde kaft, leeslint en een ogenschijnlijk idyllisch tafereeltje op de kaft. Wat het vermoeden van een romantische queeste doet oprijzen, wordt al gauw een verrekt goed gevonden fictieve biografie

Het volstaat al om de tekening op de kaft om te draaien om te zien dat het idyllisch sfeertje niet het hele boek zal beslaan. De Duitse stripauteur Barbara Yelin heeft echt wel een meesterwerkje afgeleverd. Het verhaal alleen zou al een prijswinnende roman kunnen opleveren. Nu is het dankzij de knappe tekeningen met een eenvoudige lijn en sobere inkleuring een prijswinnende graphic novel geworden.

We volgen de adolescente jaren van Irmina, een Duitse studente die de kans krijgt om in Londen een cursus kantoor en handel te volgen om zo later van een zelfstandig leven te kunnen genieten. We zijn echter 1934 en Hitler begint zijn macht stilaan te ontplooien in Duitsland. Al gauw wordt Irmina emotioneel op de wip gezet. Ze ontmoet de briljante Caribische rechtenstudent Howard Green, waar ze een innige maar platonische relatie mee begint. Intussen maakt ze ook kennis met het racisme, zowel tegenover Howard als tegenover haar Duitse roots. Voor sommige Londenaars zijn alle Duitsers immers nazi’s.

Hitler komt intussen aan de macht. De Duitse rantsoenering brengt haar ouders in financiële problemen waardoor Irmina gedwongen wordt terug naar Duitsland te keren. Ze vindt werk op het Duitse Ministerie van Oorlog en wil zo voldoende geld verdienen om terug naar Londen te keren. Terug naar Howard. Maar vanaf de mogelijkheid zich eindelijk voordoet, is Howard van de aardbodem verdwenen. Irmina valt zonder veel enthousiasme in een huwelijk met een jonge architect die het nazisme een warm hart toedraagt. Haar gevoelens en emoties botsen voortdurend, zowel op politiek als op amoureus vlak. Uiteindelijk, op hogere leeftijd, komt ze terug in contact met Howard en dan begint een nieuw onverwacht hoofdstuk in haar levensverhaal.

Barbara Yelin liet zich voor dit boek inspireren door het verleden van haar eigen grootmoeder die het opkomende nazisme aan de lijve ondervond. Als je het boek uitgelezen hebt, ben je je meer en meer bewust van het feit dat het in extreme omstandigheden moeilijk is om een bepaalde kant te kiezen. Zeker als je te weinig of net te veel informatie krijgt. Vooroordelen zijn snel klaar maar je hebt ook steeds de twijfelaars, en daar is dit verhaal van vergeven. Het krijgt er een zeer een herkenbaar ‘down to earth’-cachet van. In Duitsland werd het boek alvast een groot succes, wat leidde tot de Max-und-Moritz-Prijs 2016, Duitslands meest prestigieuze stripprijs.

In Nederland werd de graphic novel opgevangen door de jonge uitgeverij Soul Food Comics. Soul food comics is een nieuwe, innovatieve uitgeverij van bijzondere graphic novels door al even bijzondere auteurs. Hun boeken moeten zich kenmerken door maatschappelijke relevantie, urgentie, intelligentie en schoonheid. Op dit moment speuren ze wereldwijd naar onuitgegeven pareltjes maar vanaf 2017 willen ze ook werk van Nederlandstalige auteurs gaan uitgeven. Met deze Irmina hebben ze in elk geval de hoofdvogel afgeschoten. Een prachtige uitgave. Het dikke tekenpapier dat werd gebruikt heeft duidelijk tot doel om aan slow reading te doen en de tekeningen en verhaallijnen zachtjes te laten binnenstromen. De veertien pagina’s met noten achteraan zijn misschien wat te veel van het goede, want ook niet allemaal relevant om van het verhaal te genieten. Met de nakende winter kan je je geen betere avond wensen dan je onder een dekentje te nestelen met deze turf en de koude die buiten tegen het raam tikt.

E-mailadres Afdrukken