Campo / Miet Warlop

Mystery Magnet

8.0
Brecht Hermans - foto's: Reinout Hiel - 17 oktober 2012

Mystery Magnet is te nemen of te laten. Love it or hate it. Gelukkig mogen wij jubelen: wij houden ervan!

Miet Warlop is een speciale madam. Niet dat we haar persoonlijk kennen, het zijn de dingen die ze maakt die dat doen vermoeden. Beeldende kunst, film, theater: er is geen medium dat ze schuwt en telkens weer herken je haar signatuur. Surrealistisch, bevreemdend en heerlijk over the top. Het ene krachtige beeld na het andere, en de weg die ze daartussen aflegt, is minstens even interessant als het resultaat. Warlop heeft de gave om een echt uniek universum op te roepen. Maak je de sprong om daarin mee te gaan, dan wacht je een hoop genot.

Door de overwegend visuele insteek is er bij Miet Warlop van verhaal weinig sprake. Ook de titel helpt je op dat vlak niet veel verder. Maar dat hoeft ook niet. Mystery Magnet helt meer over naar beeldende kunst dan theater. De acteurs stellen geen personages voor, het zijn eerder menselijke objecten die door Warlop over de scène worden bewogen om van het ene plaatje naar het andere te gaan. Want elke scène is een foto waard, de voorstelling zou zo kunnen worden afgedrukt als een fotoreeks en omhoog gehangen worden in het S.M.A.K.. Daarbij wordt live op scène een schilderwerk van immense afmetingen gemaakt. Grote gyprocplaten worden beklad en besmeurd met verf, worden gemolesteerd en doorboord tot op het eind een autonoom iets-wat-je-schilderij-kan-noemen ontstaat. En zo houdt Warlop de vraag doorlopend in leven: is dit nu beeldhouwkunst in beweging, live action painting, performance of theater? Warlop prikkelt alle zintuigen en laat de interpretatie van de informatie over aan haar publiek.

Naast de sterke beelden is het vooral Warlops humor die van Mystery Magnet zo’n dolle trip maakt. De voorstelling staat bol van de bizarre taferelen. Om maar een voorbeeld te noemen: een meisje rijdt paard op wat een voorovergebogen man op naaldhakken blijkt, met blote kont en pronte staart. Waarom? Daarom. Om ons te verrassen. Omdat we in een fantasiewereld zitten, een toestand tussen leven en dood. Maar er worden wel knipogen gemaakt naar de (theater)realiteit. Zo wordt een persiflage gemaakt op de avant garde performance vol bloed en kots, hier vervangen door liters en liters verf. Wat dan vervolgens de link met de schilderkunst weer versterkt.

Met Mystery Magnet etaleert Warlop hoe ze in verschillende ambachten excelleert. Haar vakmanschap als visueel theatermaakster en als komisch publieksentertainer staat als een paal boven water, maar ook haar kostuumontwerpen verdienen de nodige aandacht. Deels waanzinnig, deels geniaal, en dat allemaal mooi uitgevoerd. Van gigantische pruiken die dienst doen als verfborstel tot broeken die van de benen doorlopen tot ver boven het hoofd: op de fantasie staat geen rem. De acteurs worden op die manier ontmenselijkt en alledaagse voorwerpen worden uitvergroot tot dreigende proporties. De angst voor het onbekende is een van de terugkerende thema’s in Mystery Magnet.

Het grote gevaar bij dit soort voorstellingen is dat ze nergens heen lijken te ontwikkelen en dat je het na verloop van tijd wel gezien hebt. Hoe lang kan de aaneenschakeling van vondsten je blijven boeien? Wel, Warlop blijft verbazen tot aan het eind. Zodra je denkt, nu hebben we alles gehad, zweeft een opblaasbare haai over de scène en valt het publiek aan. Gedachten van totale zinsverbijstering, ongeloof en hilariteit wisselen elkaar in snel tempo af en dat tempo slabakt (bijna) nergens. Hier of daar duurt de transformatie van een kostuum wat te lang, maar het resultaat blijkt dan toch weer het wachten waard. Miet Warlop weet hoe ze haar publiek kan blijven prikkelen.

Enige kritische kanttekening die er dan nog in ons opkomt, is de ecologische voetafdruk van deze voorstelling. Liters verf, schuimvormende chemicalieën, gyprocplaten die na elke voorstelling op het stort belanden. Is dat niet wat veel van het goede? Maar als we onze bezorgdheid om de afvalberg al als argument moeten aanslepen om iets slechts te zeggen over een voorstelling, dan is wat er op scène staat echt wel geslaagd in haar primaire opdracht: de toeschouwer boeien.

Mystery Magnet is even esthetisch als poëtisch, maar ook even ruw als gewelddadig. De fijne mix tussen humor en verbazing maken van deze voorstelling een heerlijke trip. Wie de duik in het onbekende durft maken, wordt beloond met een visuele parel.

E-mailadres Afdrukken