Banner

Joris Van de Moortel

Bozar

6.0
Gino Vandenborne - 15 november 2018

Een hedendaags kunstenaar die zijn inspiratie haalt uit oude religieuze thema‘s: het wordt zeker niet alle dagen ten tonele gevoerd. Nochtans is het net dat wat Bozar tracht te doen wanneer het een vrij podium geeft in een kleine expo aan Joris Van de Moortel.

De setting is nauurlijk wel ideaal voor Van de Moortel. Hij kon zich uitgebreid laten inspireren door de expo rond Theodoor van Loon. Achteraan in de ruimte bevindt zich immers een groot werk “Auch Mit den Groupies” (ter hemel), duidelijk geïnspireerd door van Loons “Ter Hemelopneming van Maria”. Het wordt ondersteund door een massief houten kader van twee op vier meter waarin het dionysische, het beheerste, het onrustige en de extase verenigd worden met het apollinische, het beheerste en het berekende.

Van de Moortel schiep een muziekstuk voor zeven apollinische strijkers en zeven dionysische blazers. De basis was performance “A Sunday Mess”, die werd uitgevoerd op 19 oktober 2018 waarbij de zeven sacramenten verklankt werden op scène. De inspiratie kwam uit de barokmuziek.

Joris Van de Moortel, geboren in 1983, woont en werkt in Antwerpen. Zijn werk was al te zien in bekende galerijen en musea. Typisch is het gebruik van de plasticiteit uit de barok in zijn werk: bij heiligen wordt het vleselijke en het lichamelijke benadrukt. Ook in deze kleine expo worden video‘s van voorgaande performances afgespeeld, op een ritme dat dithyrambisch aandoet.

De expo wordt afgezoomd door twaalf monotypes die in een soort symbolische kruisweg opgehangen werden. De nadruk ligt op gelaat en handen van de aanbidsters. Eens te meer een referentie aan de barok en aan de consignes van de Kerk in deze periode.

De exacte samenhang in de expo ontbreekt een beetje, maar als persiflage op een bekend kunsttijdvak kan het uiteraard tellen. Een kunstenaar om in de gaten te houden.

Joris Van de Moortel loopt nog tot 6 januari 2019 in Bozar in Brussel

E-mailadres Afdrukken