Banner

Robert Doisneau

Museum van Elsene

8.0
Gino Vandenborne - 17 november 2017

Bij sommige fotografen kan iedereen meteen de naam tevoorschijn toveren, gewoon op het zicht van een bepaalde foto. Hun naam is vergroeid met een aantal iconische beelden. De Franse fotograaf Robert Doisneau (1912-1994) is zo'n voorbeeld. Zijn stijl en afwerking zijn meteen herkenbaar. Het Museum van Elsene wijdt nu een overzichtstentoonstelling aan zijn oeuvre.

De tentoonstellingsruimte in Elsene is uiteraard ook bijna ideaal voor een expo rond foto‘s. De tentoonstelling is gespreid over twee verdiepingen. Conservator Claire Leblanc kon echter niet zomaar een expo opstarten. De retrospectieve van ongeveer 170 foto‘s is immers een samenwerking tussen het Museum van Elsene en het Atelier Robert Doisneau, zowat de bescherminstantie van het iconische karakter van een aantal foto‘s.

De structuur van de exporuimte maakt het mogelijk te werken rond drie assen. Naast een handige introductie aan de hand van een film, spreken de foto‘s in principe voor zich. Robert Doisneau trok vanaf de jaren dertig tot aan het einde van zijn leven dagelijks met zijn fototoestel op pad, eerst voor het agentschap Rapho en daarna op vraag van vele opdrachtgevers. Een vooraf vastgelegde artistieke idee lag er nooit aan de grondslag van. Zoals Doisneau het zelf verwoordde leidde de ene gebeurtenis altijd spontaan tot de andere.

In een eerste as, getiteld De poëzie van het alledaagse, komt dan ook meteen het handelsmerk van de fotograaf naar voren: zijn werken beschrijven niet alleen de realiteit, maar ook zijn eigen kijk erop. Het resultaat waren iconische foto‘s zoals “Les frères” (1934), “L‘enfer” (1952) of “Le baiser de l‘hotel de ville” (1950). Doisneau had een zwak plekje voor de onderbuik van het Parijse straatleven, in zijn werken ontbreken beelden uit de prostitutiewereld of van zwervers en circusartiesten zeker niet.

Iedereen kent de zwart-witfoto‘s van Doisneau, maar in een tweede as ontdekken we zijn reeks kleurenfoto's Palm Springs (1960), gemaakt in opdracht van het magazine Fortune. De ontdekking van een etnische analyse van de Amerikaanse consumptiemaatschappij. De kleuren zijn bewust schreeuwerig gekozen. In een derde as Kunstenaarsateliers werden 55 foto‘s bijeengebracht met beelden uit de ateliers van kunstenaars zoals Picasso, Braque, Giacometti en Le Corbusier. Nog veel meer dan in de andere twee assen, lijkt Doisneau hier het creatieve proces van de kunstenaar stil te zetten. De spanning van het onderwerp is op iedere foto voelbaar.

Het werk van Doisneau is uiteraard een dankbaar onderwerp voor een expo. Succes gegarandeerd, al wordt de persoon van de fotograaf en diens techniek toch een beetje gemist in het geheel. Prachtige eeuwige vintage is het echter zeker.

Robert Doisneauloopt nog tot 4 februari 2018 in het Museum van Elsene.

E-mailadres Afdrukken