Banner

Jazz Age: De bruisende jaren 20

Modemuseum Hasselt

8.0
Gino Vandenborne - 04 december 2015

De jaren twintig spreken ook vandaag nog tot de verbeelding. Het tijdperk liet duidelijk zijn sporen na in de modewereld. Modemuseum Hasselt organiseert een expo die ons meeneemt naar de prachtige en exquise wereld van deze periode.

Curator Eve Demoen koos er bewust voor om geen chronologisch overzicht op modegebied te presenteren. De tentoonstelling is eerder opgevat als een wandeling langs thema’s en breuklijnen die de sfeer van de ravissante jaren twintig reconstrueren.

De expo start met een blik op de voorlopers en de pioniers. Het wordt meteen duidelijk dat de jaren twintig er niet zomaar toevallig gekomen zijn op modegebied. De expo toont duidelijk aan dat de interesse voor persoonlijke hygiëne en de ontwikkeling van sport en vrijetijdsbesteding op het einde van de negentiende eeuw een impuls gaven voor een ander soort mode. Conform aan de doelstellingen, tracht de expo eerst en vooral een sfeerbeeld op te roepen. De pioniers Jean Patou, Gabrielle Chanel en Jeanne Lanvin worden dan ook geduid door in vitrines uitgestalde ontwerpen. De kiemen van de mode voor de jaren twintig werden door hen gelegd in de economisch welvarende badplaatsen met hun rijk clientèle.

Interessant wordt het vooral wanneer ingezoomd wordt op de invloeden van de modestromingen. Het Oude Griekenland en niet-westerse culturen blijken van groot belang te zijn. Op kunstgebied is de art deco met haar geometrische vormen doorslaggevend. Ook enkele eerder bizarre verbanden worden aangetoond, zoals de introductie van de kimono na de Anglo-Japanse tentoonstelling van 1910. De vlucht van vele rijke Russen naar Parijs na de Revolutie van 1917 geeft dan weer een impuls aan de aanwezigheid van de Slavische iconografie.

De tentoonstelling omvat in zijn geheel 115 ontwerpen, ook van kunstenaars die gelinkt zijn aan mode, zoals Sonia Delaunay-Terk. Jammer genoeg ligt de focus bijna uitsluitend op damesmode. Het aandeel herenpoppen is bescheiden. De indeling verloopt volgens klassieke patronen: kleding voor overdag, onderkleding, hedendaagse ontwerpen, avondkleding en feestkleding. Veruit het meest verhelderend is hier het hoofdstuk rond sportkleding. Economisch gezien krijgt de vrouw meer vrije tijd en heeft ze dan ook outfits nodig die haar fysiek actiever laten zijn.

De zeven uitgestalde plunjes van Karl Lagerfeld en Dries Van Noten trekken ongetwijfeld het meest de aandacht. Zij haalden de mosterd voor de ontwerpen immers in de modewereld van de jaren twintig. Het blijft echter onduidelijk of het hier om een fundamentele invloed gaat of over een eenmalige bevlieging.

Fundamenteler voor de sfeerschepping zijn de zwart-witbeelden uit het tijdvak zelf die tussen de verschillende thema’s op de muren afgespeeld worden. Aanvullend worden er ook zes vitrines getoond met bijvoorbeeld sportvoorwerpen of typische kledingstukken uit de periode. Tennisraketten, skischoenen, foulards, bolhoeden, het hoorde er allemaal bij. Als afsluiter duidt men de radicale overgang naar de jaren dertig. De beurskrach van 1929 en de economische crisis markeren ook voor de mode een overgang naar een ander tijdperk.

De sfeer en context van mode in de jaren twintig is heel tastbaar in deze expo. Tegelijk laat de beperkte invalshoek vragen open over het economisch kader en de productieomstandigheden. Ook de link met heel wat kunststromingen zoals het modernisme of het expressionisme blijft bewust onderbelicht. Net zoals de band met jazzmuziek. Het kan een idee vormen voor een latere expo.

Jazz Age. De bruisende jaren 20 loopt nog tot 13 maart 2016 in het Modemuseum te Hasselt

E-mailadres Afdrukken
Tags: Jazz Age