Banner

Le Lynx

FoMu, Antwerpen

6.0
Nicolas Janssen - 14 februari 2014

Na een jaar van ontsluiten, bestuderen en conserveren achtte het Antwerpse FotoMuseum de tijd rijp om naar buiten te komen met haar collectiepresentatie Le Lynx. Hierbij toont ze dat haar werk op het fotoarchief met dezelfde naam, dat maar liefst 12.000 negatieven rijk is, zijn vruchten afwierp. Bovendien past het in de bredere focus die ze gedurende enkele maanden voorbehoudt voor persfotografie, waar ook de drie andere momenteel lopende presentaties in passen.

Op dezelfde verdieping als de tentoonstelling Germaine Van Parys & Odette Dereze, enkel gescheiden door de hal waarop de trap van het museum uitgeeft, vindt de bezoeker de collectiepresentatie rond het fotoagentschap “Le Lynx” van de voorheen lang vergeten Joseph Quatannens. Geen toeval allicht dat deze twee concurrenten uit het landschap van de Belgische persfotografie vanaf de jaren twintig ook ruimtelijk tegenover elkaar werden geplaatst.

Le Lynx is opgebouwd aan de hand van enkele thema’s, gelijkaardig aan de tentoonstelling aan de andere kant van de hal, al zijn ze vaak minder strak afgebakend in tijd en ruimte. De nummering van deze expositie lijkt niet enkel daarom, maar ook vanwege de niet bijzonder aansluitende opstelling overbodig. Van vertederende taferelen als “Twee straatbengels aan een publieke fontein”, tot meer dramatische beelden van verwoesting binnen het thema ‘oorlog en vrede’ geeft de presentatie een impressie van de brede reikwijdte van de persfotografie uit de periode 1927-1970. Het amusantst van al is misschien nog de categorie ‘Anekdotiek van de alledaagsheid’. Dat omvat zowel een innemend werk als “Sinterklaas”, dat een kind toont dat verlangend in de etalage van een speelgoedwinkel staart, als een staaltje humor met het werk “Politieke chaos in België”, waarop een oude man letterlijk met de handen in zijn nog weinig aanwezige haar zit, terwijl hij voor een muur staat vol met verkiezingsaffiches die visueel schreeuwen om zijn stem.

Van een collectiepresentatie kan men moeilijk evenveel verwachten als van een groots opgezette tentoonstelling waarvoor werken tijdelijk uit andere musea werden geleend of waarbij een kunstenaar zijn nieuwste project integraal toont. Toch blijft Le Lynx best staande, ook als tentoonstelling zonder meer. Net als zijn tegenhanger op dezelfde verdieping van het Antwerpse museum, is ze bovenal interessant in combinatie met de andere momenteel lopende presentaties en ideaal voor een luie zondagnamiddag met de familie.

Le Lynx loopt nog tot 2 maart 2014 in FotoMuseum, Antwerpen.

E-mailadres Afdrukken