Banner

Joshua Ferris

De Naamlozen

Marc Bastijns - 09 maart 2011

Tim Fernsworth is een man aan de top. Zowel zijn advocatencarrière als zijn privéleven lopen op rolletjes. Dan krijgt hij onverklaarbare aanvallen van ’loopwoede’.

In 2007 debuteerde de Amerikaanse auteur Joshua Ferris met het satirische Zo kwamen we aan het eind, waarin hij een bijzonder spits beeld schetste van een internetbedrijf tijdens de volle opgang van dergelijke schijnbedrijven. Ferris slaagde er in om zijn uitgebreide cast van vreemde maar herkenbare figuren elk een eigen gezicht te geven. Desondanks bleef deze eerste roman wat al te nadrukkelijk hangen bij de satire en kon Ferris de aandacht van de lezer niet over de volle lengte van zijn boek vasthouden. Met De Naamlozen maakt hij echter meteen duidelijk dat hij als auteur enorm gegroeid is.

Met Tim Fernsworth heeft Ferris een memorabel hoofdpersonage geschapen. Als succesvol vennoot bij een groot advocatenkantoor, met een mooie vrouw en een lieve dochter, lijkt zijn leven een plaatje. Toch valt Tim bij momenten ten prooi aan een ongecontroleerde loopwoede. Dan begint zijn lichaam te stappen en kan hij zichzelf niet meer tot stoppen dwingen. Dit drijft hem steeds vaker tot extreme uitputting, waarbij hij zich ook steeds minder herinnert van wat er tijdens die aanvallen precies in zijn hoofd omgaat. Dit alles legt een zware druk op zijn huwelijk en zijn professionele carrière. Tim gaat samen met zijn vrouw op zoek naar een verklaring en klopt daarvoor aan bij zowat alle dokters in de hele wereld. Niemand kan hem echter helpen. De Naamlozen beschrijft op een zeer indringende manier de wijze waarop die absurde aandoening Tims leven langzaamaan kapot maakt. Door de confrontatie van het absurde gegeven met de zeer realistische en pijnlijke gevolgen ervan, hangt Ferris de lezer een zeer aangrijpende spiegel voor en legt hij de vinger op pijnlijke maar menselijke wonden.

Naast de onmiskenbare relevantie van zijn thematiek, overtuigt De Naamlozen ook door de zeer zuivere en duidelijke schrijfstijl van Joshua Ferris. Nergens waren we het spoor bijster, en de auteur is er goed in geslaagd om de spanning de hele roman lang hoog te houden. Het boek gaat nooit gebukt onder te lange of nutteloze passages, Ferris gaat spaarzaam om met zijn plot. De recensenten en het Amerikaanse publiek onthaalden deze roman bijzonder enthousiast. Zo werd de auteur in 2010 door The New Yorker opgenomen in de schrijverslijst van 20 Under 40. Ondertussen vinden ook zijn kortverhalen gretig aftrek bij verschillende Amerikaanse kranten en tijdschriften. In De Naamlozen bewijst Joshua Ferris op grandioze wijze waarom hij als eeéén van de meest getalenteerde schrijvers in de Amerikaanse literatuur beschouwd wordt.

E-mailadres Afdrukken