Banner

Siegfried Lenz

Een minuut stilte

Hildegart Maertens - 01 oktober 2010

Waaraan doet een titel als Een minuut stilte precies denken? Aan dood, verdriet en een postuum eerbetoon misschien. Dat is wat Siegfried Lenz ook geschreven heeft: een kort en integer verhaal, een lang uitgesponnen overpeinzing die eigenlijk plaatsgrijpt tijdens een minuut stilte voor een overledene.

De naam Siegfried Lenz lijkt voor sommigen misschien volledig uit de lucht gevallen, maar de in 1926 geboren Duitse schrijver staat al langer dan vandaag op het internationale toneel der romankunst. Hij studeerde literatuur en filosofie en sinds 1951 brengt hij romans, essays en hoorspelen uit. Hij kreeg in zijn loopbaan reeds diverse prijzen, waarvan de meest prestigieuze de ’Vredesprijs’ van de Duitse Boekhandel in het jaar 1988.

Het verhaal gaat over de plechtigheid ter gelegenheid van de dood van Stella Peterson, een lerares Engels in een middelbare school in het havenstadje Hirtshafen. De achttienjarige Christian, in wiens hoofd de lezer rondwaart tijdens het lezen van Een minuut stilte, had een verhouding met Stella en heeft het moeilijk haar dood te plaatsen. Hij denkt terug aan zijn verwarring in de klas omdat de lerares geen teken van herkenning geeft: ze behandelt hem als elke leerling en hij, Christian, weet niet hoe hij zijn passionele gevoelens ten opzichte van die kilte moet plaatsen. In zijn gedachten is hij jaloers op mogelijke andere minnaars van Stella. Telkens opnieuw twijfelt hij, weliswaar met intens verlangen, of er een volgende ontmoeting zal zijn.

Het verhaal begint bij de dood van Stella, die op het einde van haar vakantie met vrienden van een zeilboot tuimelt en sterft. Al snel switcht Siegfried Lenz naar de herdenkingsplechtigheid in een aula van de school, waar mooie afscheidsredes worden afgestoken en het schoolkoor uiteraard tekent voor enkele bijpassende cantates. Christian wordt gevraagd om, als "klasverantwoordelijke", ook iets te zeggen, maar hij weigert. Hij kan immers niet. Terwijl hij voor de foto van Stella staat, beseft hij dat hij alleen achterblijft en die tragische gedachte sleept hem mee in de kolkende gedachtegang die Een minuut stilte eigenlijk is.

Stilistisch is de roman eigenlijk uniek in zijn soort. Met een associatieve lawine van gedachten en gevoelens overrompelt Lenz de lezer met herinneringen, fijne anekdotes en diep menselijke gevoelens. Met plotse, ruwe overgangen van de derde persoon enkelvoud (als Christian denkt aan Stella) naar de aanspreekvorm "je" (Christian die een letterlijke scène ophaalt met Stella), zwerft Lenz tussen heden en verleden. Endat aanspreken van een dode is tegelijk warm als ijzingwekkend. Soms begint Lenz zelfs een zin in de derde persoon, om die in tweede persoon te besluiten. Het spontane en natuurlijke van de taal staat dus voorop, hoewel deze altijd perfect doorzichtig en erg aangenaam blijft.

De "minuut stilte" is bovendien een ons allen gekend fenomeen. De minuut die wat onwennig is, maar waarin een immense tijdscapsule gevangen zit. In amper een minuut afscheid moeten nemen, dat is waar Christian in feite toe verplicht wordt. Die minuut is wat hij nodig heeft om zijn volledige leven af te wegen tegen dat van zijn geliefde, Stella. Zoals een bijna-dode, volgens de legende, zijn leven ziet voorbijflitsen voor hij of zij definitief heen gaat, zo is de "minuut stilte" de laatste kans om te vergeten en te verwerken. Met zijn prachtige titel capteert Lenz dus de essentie van zijn verhaal. Bovendien weet hij met weinig woorden een perfecte stemming op te roepen: een sfeer van triest afscheid en intense pijn zijn in elkaar gevlochten tot een meesterlijke roman over dood en de leegte achteraf. En hoewel het boek niet in een minuut uitgelezen is, slorpt Lenz de lezer volledig mee in Christians wereld en lijkt het alsof het hele gebeuren zich in een mum van tijd voltrokken heeft.

E-mailadres Afdrukken