Banner

Film Festival Gent 2018: De vooruitblik

David Vanden Bossche  - 28 september 2018

Met de intrede van de herfst, hangt er traditioneel nog iets anders in de lucht dan frissere temperaturen en vallende bladeren. Het is ook het moment dat Gent zich begint op te maken voor een nieuwe editie van het Filmfestival dat anno 2018 aan zijn vijfenveertigste editie toe is maar nog niets aan vitaliteit en belang heeft ingeboet. Jaar na jaar slaagt het festival er in een ijzersterke selectie neer te zetten met niet alleen aandacht voor nieuwe namen en stromingen, maar ook een gedegen terugblik op wat er in de filmgeschiedenis allemaal onder de radar gebleven is. Met nieuw werk van grote namen als Nuri Bilge Ceylan, Naomi Kawase en Claire Denis; Belgisch talent als Felix Van Groeningen en Lukas Dhont én met een waaier aan films van onbekend en onontdekt talent, oogt de selectie 2018 in ieder geval bijzonder sterk.

Vanaf 8 oktober vindt u op enola een dagelijkse blog rond het grootste filmfestival van het land. Verrassingen, teleurstellingen, aan – en afraders …. U zal het allemaal dagelijks kunnen volgen en enola als leidraad kunnen gebruiken bij uw keuze uit het ruime aanbod. Vandaag blikken we al even vooruit en suggereren in ieder geval al een aantal zaken die u met stip mag noteren in het programma dat sinds donderdag 20 september overal verkrijgbaar is (en ook te consulteren is op www.filmfest.be).

Meer dan Film alleen

Sinds Patrick Duysnlaegher in 2011 samen met Martijn Bal de fakkel overnam van Jacques Dubrulle, werd de werking van het festival grondig uitgebreid en kende niet alleen het evenement in de maand oktober een stevige groei, maar ook de activiteitenkalender tijdens het jaar. De spiekbriefjes waarvoor Duynslaegher en programmator Wim De Witte, zich aan het begin van de persconferentie verontschuldigden, zijn dus zeker geen overbodige luxe. De zorgvuldig opgebouwde uitbreiding van het programma de laatste jaren, maakt van Gent ook ontegensprekelijk het belangrijkste filmfestival van het land en een absoluut onmisbare afspraak op de filmkalender.

Anno 2018 is het voor het Gentse filmfeest dan ook al lang niet meer enkel een zaak van louter het brengen van filmvertoningen: (film)muziek en de interactie tussen film en muziek – iets waar het festival zich al jaren geleden een heel eigen identiteit mee wist aan te meten – namen in de afgelopen jaren een nòg prominenter plaats in. Naast de jaarlijkse World Soundtrack Awards (WAS, die dit jaar plaatsvinden op 17/10), stelt het festival ook een hele reeks concerten en muzikale evenementen voor. Meest in het oog springend in deze sectie is een concert opgezet rond de vijftigste verjaardag van Stanley Kubricks 2001, A Space Odyssey op 18 oktober. Daarnaast zijn er talloze kleinere voorstellingen (DJ-sets, installaties of stille film met muzikale begeleiding) waarvan eentje echt wel boven uit steekt: onder het label VIDEODROOM worden vier van de baanbrekende experimentele films vertoont van Maya Deren, voorzien van een nieuwe soundtrack door Thurston Moore, ooit de frontman van het legendarische Sonic Youth.

Naast de uitgebreide aandacht voor muziek (dit jaar gebundeld in een apart katern in het programma) zijn er voor het derde jaar op rij lezingen door professoren van de Universiteit Gent, de dagelijkse ‘talkies’, de uitreiking van de door de jury toegekende prijzen, afterparties en de inleidingen bij de verschillende parcours die een soort nevenselecties vormen binnen het officiële programma. Ook ‘The Young Critics’ zijn opnieuw van de partij : een aantal aspirerende jonge filmcritici uit verschillende landen, die op het festival een intensieve workshop volgen rond filmkritiek. Hun pennenvruchten kan u binnenkort vinden op www.cinea.be .

Belgisch Talent

Film Fest Gent opent en sluit dit jaar met talent van eigen bodem. Op 9 oktober is de openingsfilm Girl , waarmee Lukas Dhont (afkomstig uit Gent) ook op het festival van Cannes al in de prijzen viel. Afsluiter dit jaar is dan weer Beautiful Boy van Felix Van Groeningen, de regisseur van De Helaasheid der Dingen en The Broken Circle Breakdown (opener op het festival een paar jaar geleden), die hiermee tekent voor zijn eerste Amerikaanse productie. Binnen het competitieluik, is het absoluut uitkijken naar The Wild Pear Tree, de nieuwe film van de Turkse grootmeester Nuri Bilge Ceylan, High Life van Claire Denis, The Favourite van de Griek Yorgos Lanthimos (vorig jaar ook al te gast met The Killing of a Sacred Deer) en Ash is Purest White van de Chinese cineast Jia Zhangke (A Touch of Sin). Dingt ook mee naar de prijzen: het geslaagde Utoya. 22 Juli, één van de twee films die de komende weken in de zalen komen rond de moordpartij door Anders Breivik, nu zeven jaar geleden.

De jury die over al dit moois een oordeel zal vellen wordt dit jaar voorgezeten door kunstschilder Michaël Borremans en bestaat uit nationale en internationale namen, waaronder die van regisseur João Pedro Rodrigues, die met O Ornitólogo één van de meest fantastische films afleverde die de laatste jaren op het festival te zien waren.

Vooralsnog zitten in Gent alleen films in competitie die ook een bioscooprelease krijgen, “Een filmfestival is nogal altijd een hoogmis voor de bioscoop en een winnaar die zo goed als niet op het grote scherm te zien is, is zeker niet ideaal”, Aldus Duynslaegher.

Naast de dertien films in competitie, zijn er uiteraard tientallen films te zien in verschillende andere selecties. Het is onbegonnen werk, hier op alle interessante vertoningen in te gaan, maar graag geven we u toch een aantal titels mee waar het zeker naar uitkijken is: At Eternity’s Gate waarin Willem Dafoe gestalte geeft aan Vincent Van Gogh, Bad Times at the El Royale van Drew Goddard, de regisseur van het onnavolgbare The Cabin in the Woods, Climax van Gaspar Noé, Loro van Paolo Sorrentino, The Sister Brothers van Jacques Audiard, First Reformed van New Hollywood – veteraan Paul Schrader, vertoningen op groot scherm van klassiekers als Maurice, Come and See en Vertigo en uiteraard Hotel by the River van de onderschatte Koreaanse regisseur Hong Sang-Soo van wie vorig jaar ook al het heerlijke Claire’s Camera te zien was.

Hongarije

Elk jaar legt het festival de focus op een ander filmland en dit jaar is het de beurt aan Hongarije. Tijdens de ‘New Waves’ die het Europese filmlandschap overspoelden in de jaren negentienvijftig en -zestig, was het land een van de speerdragers en ook nu nog worden er films gedraaid die zelden hier zelden de bioscoop halen, maar zeker het ontdekken waard zijn.

FFG toont een aantal van die films en wijdt een restrospectieve aan Miklós Jancsó, naast Béla Tarr, zonder twijfel de belangrijkste regisseur uit de Hongaarse filmgeschiedenis. “Wie nog nooit een film zag van Jancsó, die heeft een behoorlijk gat in zijn filmcultuur” stelden De Witte en Duynslaegher, en die boude uitspraak is echt niet overdreven. De Hongaar is een van de absolute meesters van de mis-en-scene en geeft zijn (vaak sterk politiek geïnspireerde) films vorm als complexe rituelen, waarin hij zich bedient van virtuoze lange camerabewegingen en verbluffend gecomponeerde breedbeeldcomposities. Vijf films zijn er van Jancsó te zien, waaronder de absolute meesterwerken The Red and The White en Red Psalm. Indien u nog nooit de kans had om een film van deze cineast te bekijken (zijn werk is beperkt te vinden op digitale drager), is dit een unieke gelegenheid om een aantal van de belangrijkste werken van de zevende kunst op groot scherm te ontdekken.

Living the Life

Tot slot nog een paar tips om uw festivalleven te optimaliseren:

Durf avontuurlijk te zijn: u kan uiteraard gaan kijken naar Damien Chazelles (best te smaken) First Man met Ryan Gosling, maar er zijn zoveel pareltjes te vinden die geen distribiteur hebben en die u enkel op het festival zal kunnen zien. Wie weet wat u ontdekt en hoezeer uw filmische horizonten verruimd zullen worden !

Wees gulzig: veel hangt af van uw beschikbare tijd om te besteden uiteraard, maar als die toch aanzienlijk is, kan u mits een beetje puzzelen echt wel heel wat films bekijken. Kwestie dan wel van het op de verschillende festivallocaties te houden bij koffies in plaats van ‘coupkes’.

Gedeelde ervaring is dubbele ervaring: enola biedt u de kans om onderaan de blog te reageren en uw eigen festivalervaringen te delen, maar u kan natuurlijk ook gewoon in het festivalcafé uw indrukken met anderen delen of zoals elk jaar uw stem uitbrengen voor een van de drie (!) publieksprijzen (via uw ticket) en zo zelf mee beslissen wie eer toekomt. Een beetje proselitisme kan ook geen kwaad: het enthousiasme van één persoon kan er voor zorgen dat plots tientallen mensen een film gaan bekijken, iets waar we bij enola in ieder geval zeker zullen aan proberen meebouwen.

E-mailadres Afdrukken