Banner

The Hole

5.0
Dennis Van Dessel - 09 maart 2011




Het genre is nu min of meer uitgestorven, maar tijdens de jaren tachtig bestond er een populaire trend die je de kiddie horror movie zou kunnen noemen. Goede voorbeelden zijn 'Poltergeist', 'Gremlins', 'Critters' en (een beetje later, in 1990) 'Arachnophobia': griezelfilms die perfect geschikt zijn om heel jonge tieners (laat ons zeggen van een jaar of twaalf) kennis te laten maken met het genre, zonder ze voor het leven te traumatiseren. (Hoewel, laat ons eerlijk zijn, een stevig jeugdtrauma op tijd en stond zorgt tenminste voor interessante volwassenen.) Daarna ging het subgenre grotendeels verloren. Horrorfilms richtten zich expliciet op oudere tieners en volwassenen, met torture porn en duistere, humorloze spokenfilms. De fun en zelfrelativering van de jaren tachtig waren nergens meer terug te vinden.

Regisseur Joe Dante (destijds verantwoordelijk voor de twee 'Gremlins'-films) verdient dus sowieso lof omdat hij de kiddie horror movie een broodnodige revival bezorgt met 'The Hole'. Niemand zal de film per ongeluk voor grote kunst aanzien, maar ondanks al zijn voorspelbaarheid en beperkte ambities, levert hij wél anderhalf uur ongegeneerd retro-plezier. Iedereen die zich de jaren tachtig nog herinnert zal hier op zijn minst een guilty pleasure aan beleven. Nee, vergeet dat, guilty hoeft het niet eens te zijn. Een interessantere vraag is hoe prepubers van vandaag op 'The Hole' zullen reageren. Ik weiger te geloven dat ze echt zo afgestompt zijn dat ze hier geen plezier aan kunnen beleven.

Anyway, het verhaal: Dane (Chris Massoglia) is een jongen van een jaar of 17 die samen met zijn alleenstaande moeder (Teri Polo) en jongere broertje Lucas (Nathan Gamble) naar een klein dorpje ergens op het platteland verhuist. Aanvankelijk heeft Dane behoorlijk de pest in over zijn nieuwe omgeving, tot hij zijn buurmeisje Julie (Haley Bennett) ontmoet, een deerne van zijn eigen leeftijd die er verdorie behoorlijk decoratief uitziet. Niet veel later ontdekt Lucas een luik in de kelder, dat een schijnbaar bodemloze put afdekt. Uiteraard duurt het daarna niet lang vooraleer er enge dingen gebeuren met dode meisjes, creepy clowns en schaduwachtige reuzen.

Bijna dertig jaar na de eerste 'Gremlins' blijft het gezellig griezelen met Joe Dante. De man heeft nog steeds een aardig gevoel voor timing, wat hem helpt om zowel de suspensescènes als de humor mooi te doseren. Vernieuwend kan je 'The Hole' bezwaarlijk noemen: de hoofdpersonages dalen langzaam maar zeker de trap af naar een duistere kelder (waarom doen ze eigenlijk het licht niet gewoon aan?), sinistere clownpoppen duiken plotseling op, onder begeleiding van een stevig stukje tadàààm-muziek en die verdachte schaduw over de schouders van onze helden blijkt maar al te vaak een onschuldig nevenpersonage te zijn. Zo gaat dat dan. Blijft er wel het feit dat Dante die grijsgedraaide situaties met een gepast gevoel voor ironie benadert. Hij wéét dat hij clichés verkoopt, en hij weet dat wij het weten. Hell, hij weet zelfs dat wij weten dat hij het weet. Die speelse toon, en de liefdevolle hommages aan films als 'Poltergeist' en het verzamelde werk van Stephen King (vooral 'It' komt nadrukkelijk loeren), zorgen ervoor dat 'The Hole' een complexloos, amusant jongerenavontuur wordt.

De drie kids in de hoofdrollen zijn van wisselend allooi: Chris Massoglia dook eerder op in het teleurstellende 'Cirque du Freak', en blijft ook hier de zwakste schakel. Hij heeft wel enig charisma, maar niet het emotionele bereik om een film te dragen. Niet dat 'The Hole' over zoveel diepgang beschikt dat je dat nodig hebt, maar een beter acteur zou toch iets naar zijn rol hebben kunnen brengen, dat er nu aan ontbreekt. Noem het een extra dosis waarachtigheid. Haley Bennett wordt opgevoerd als barely legal pubermeisje, maar Joe Dante laat geen gelegenheid liggen om haar op te voeren in een bikini of een spannend topje. Mocht het nog steeds niet duidelijk zijn: die Joe Dante is een toffe pee. Net iets minder belangrijk, maar toch leuk om te weten: Bennett kan - vermoed ik - ook echt wel acteren. Ze zal eens moeten meespelen in een film die meer van haar talenten vereist om dat vermoeden te bevestigen, maar het is er wel. Nathan Gamble is als jongste van het gezelschap de meest ervaren van de drie - hij speelde het zoontje van Thomas Jane in 'The Mist', dat van Brad Pitt in 'Babel' en dat van Gary Oldman in 'The Dark Knight'. Verrassend genoeg wordt hij nooit echt irritant. Teri Polo laat even haar gezicht zien als moeder van dienst, maar in de traditie van alle ouders in dit soort films, wordt ze zo snel mogelijk weer afgevoerd, zodat haar kinderen rustig hun gang kunnen gaan. (De ouders van buurmeisje Julie zijn trouwens volledig afwezig - Joost mag weten waar die ergens zitten.) Bruce Dern duikt ook even op voor een kostelijke gastrol als de excentrieke vorige bewoner van het huis, die misschien wel meer weet over het mysterieuze gat in de kelder. Dern gaat nét niet zover over de top als Christopher Lloyd in 'Piranha'. Jammer, eigenlijk, maar hij komt bevredigend dicht in de buurt.

Tot aan het laatste kwartier is 'The Hole' dus perfect aanvaardbaar, zij het nauwelijks revolutionair entertainment. Het tempo zit goed, de sfeer zit erin en de toon is plezierig. Daarna volgt er echter de obligate finale, waarin de speciale effecten de boel definitief overnemen voor een standaard ontknoping. Dat is altijd het probleem met dit soort thrillers: zolang het mysterie intact blijft, is er geen probleem. Maar op een bepaald moment moeten de makers hun kaarten op tafel leggen en blijkt dat ze eigenlijk de hele tijd aan het bluffen waren.

Niettemin: grijp de dichtstbijzijnde twaalfjarige bij de arm en sleep hem of haar gerust mee naar 'The Hole'. De film van het jaar zul je niet zien (die vind je in de zaal daarnaast, waar 'Black Swan' speelt), maar wees gerust: plezier zul je er wel aan beleven. Oh ja, helaas draait men 'The Hole' in België alleen maar in 3D. Door de lange tijd tussen de Amerikaanse release (in 2009 al!) en het verschijnen van de film bij ons, heb ik 'm al op dvd kunnen meepikken, in glorieus 2D. Ik weet dus niet in welke mate men de prent heeft verkracht om wat extra centen uit uw zakken te persen, en eerlijk gezegd: ik wil het niet weten.

E-mailadres Afdrukken