Help Me Eros

7.0
Barbara Van Ransbeeck - 24 juni 2008

Mocht er zoiets bestaan als een mini-playbackshow voor regisseurs, dan won Lee Kang- Sheng voor het nabootsen van zijn grote idool Tsai Ming-Liang de grand prix op zijn sloffen. Met zijn tweede langspeler 'Help Me Eros' lipt de fetisjacteur van Ming-Liang netjes de filmwijsheden van zijn leermeester mee en tovert hij met diens typische long takes, statische in- en uitloopshots en metaforische, dialoogarme beelden een film uit zijn hoed die zo binnen het verzamelde werk van Tsai had gepast. Niet echt een verrassing als je weet dat Tsai Ming-Liang producent van dienst is, Lee Kang-Sheng met dezelfde cameraman (Liao Pen-jung) en hoofdacteur (hijzelf) werkt én ook nog eens in dezelfde thematische vijver vist. Er had dus evengoed Tsai Ming-Liang op de aftiteling kunnen staan. En toch brengt Lee Kang-Sheng ook vernieuwing aan de dag, die hem onderscheidt van zijn voorbeeld: hij durft de sacrale stilte vaker te doorbreken en gooit er vooral op visueel vlak meer snoepjes voor het oog tegenaan, waarmee hij ons tot in de laatste scène weet vast houden met zijn neonbelichte poëzietaal van de doemdenkendste soort.

Lee Kang-sheng speelt zelf de rol van Ah Jie, een rijke snuiter die al zijn bankbriefjes op de beurs heeft verspeeld en zijn dagen in zijn hippe appartement vult met wietplantjes kweken, high worden ('marihuana is God'), rondlummelen en rondneuken met de schaars geklede meisjes van het bedelnotenstandje op de stoep. Eén van de flashy halfnaakte steltenloopsters Shin (dat die geen hoogtevrees krijgen op die plateauzolen!) raakt oprecht geïnteresseerd in hem, maar hij ziet haar meer als een tijdelijk afleidingsmanoeuvre van zijn eigen ellende en geldproblemen. Ah Jie denkt namelijk veel aan de kleine dood, maar ook aan de grote dood. Uit pure wanhoop belt hij de zelfmoordlijn en raakt geobsedeerd door Chyi, het meisje aan de andere kant van de lijn. Hij fantaseert over haar, idealiseert haar, legt zijn lot in haar handen. 'little cookie' (haar msn-naam) is echter het tegenovergestelde van wat hij in gedachten had: haar huwelijk met de beste chef-kok van het land heeft van haar een mollige walvis gemaakt en sinds haar ventje heeft ontdekt dat hij homo is, voelt ze zich gefrustreerder dan ooit en verwart ze eens te meer eten met affectie.

Ondanks de vrij expliciete seksuitspattingen die de film bevolkt, is 'Help Me Eros' iets toegankelijker dan Tsai Ming-Liangs werk (toch dan zijn laatste 'I Don't Want to Sleep Alone') en laat zich ook makkelijker interpreteren. De film is een grauwe, vrij deprimerende dissectie van het Taiwanese stadsleven waar niemand elkaar nog écht lijkt te begrijpen. Alles is gericht op consumeren, voor denken en filosoferen is geen tijd meer. 'Het leven is veel sneller geworden. Het is eten, afrekenen, en dan alweer heel snel honger krijgen.' Lee Kang-Sheng weet waarover hij het heeft: de film baseerde hij op een bepaalde fase uit zijn leven waarin hij ook met het idee van zelfmoord speelde. Met 'Help Me Eros' wil hij onverbloemd de noodkreet van vele Taiwanezen schetsen. De stad uit de film is superhip, alles bruist en flikkert en schittert van de welvaart (made in Taiwan, weet je wel), maar als je het kleurrijke oppervlaktelaagje eraf schraapt, komt er een eenzaamheid en leegte bloot te liggen die de inwoners proberen op te vullen met consumptieartikelen...luxewagens, tonnen instantnoedels of instantseks, marihuana (of zelfs een bad vol palingen zoals Chyi in een extreme drang om toch aangeraakt te worden, eens uitprobeert). Substitutes for love. Die nooit the real stuff kunnen vervangen. Niemand komt vooruit in 'Help Me Eros', iedereen blijft ter plaatse inroeien tegen de negatieve spiraalkolk die alsmaar sneller gaat draaien. Geen wonder dat de zelfmoordhulplijnen roodgloeiend staan en de marihuana uitdagend in de neus kriebelt.

Die hulpkreet aan de God van de Liefde weet Lee Kang-Sheng aan de hand van één schitterende locatie gestalte te geven: een hip, steriel appartement vol met designspullen (een lichtgevende zetel en worstvormige kussens incluus) boven een met neonverlichting versierde standje met sigaretten en bedelnootjes waar om-ter-naakste kirrende meiden van hun paaldanspaal naar beneden sjezen om aan de voorbijgaande chauffeurs hun waar te proberen verkopen. De omgeving waar Ah Jie in vertoeft, is een weerspiegeling van zijn eigen bestaan: zijn appartement wordt alsmaar leger, net als de betekenis van zijn leven en daar kan de beste seks ter wereld niets aan veranderen. De seks in 'Bang bang wo aishen' is pontificaal aanwezig, -je kan er niet naast kijken- en wordt hypergestileerd en over the top in beeld gebracht, als een fastfoodproduct, enkel gehuld in een blitse reclameglos. Op het triootje op het dak wordt o.a. een Burberry, Gucci en Louis Vitton-motieven geprojecteerd (een bevreemdend, maar mooi resultaat) en wat Shin met Ah Jie uitspookt tegen de witte, gecentreerde achtergrond grenst aan het kamasutra-onmogelijke, het extreme.

Het gaat er allemaal nogal oppervlakkig aan toe. Het zit Ah Jie niet mee, maar hij is niet echt een personage waarmee je kunt meeleven. De jongeman is een vrij arrogant, op uiterlijk gericht, hij voelt niets (tenzij misschien tussen zijn benen), blijft rondploeteren in zijn zelfdestructieve, nihilistische leventje vol seks en drugs en bedelnootjes en verzet geen poot om zijn leven wat op orde te krijgen... Voeg daar nog eens de vreemde humor aan toe, zo keelschrapend droog dat je niet eens weet dat je mag lachen (het struisvogelei! Het gehijg tussen de wietplantage!) en de film zal voor sommigen dodelijk afgerekend worden op de weinig emotionele diepgang die hij biedt. Een feit, maar hier wordt nu eenmaal geen sprookje verteld, deze film gaat over mensen die verdoofd door het leven gaan, in een alternatief slaapwandeltoestand vertoeven, met een half been in de dood. De lieflijke muziek en breekbare stem van zangeres Panaï vangen deze inhoudelijke kilte mooi op en kleuren het liefdesverhaal met Shin uitbundiger dan het uiteindelijk is, waardoor de film dieper graaft en er toch een evenwicht ontstaat tussen de kitscherige oppervlakte en de donkere, diepere ondertoon van het verhaal. Tussen Eros en Thanatos.

Het inhoudelijke aspect mag dan op de tweede plaats komen, de film is visueel een verbijsterende trip. Het kenmerkende trage tempo voelt wonderwel nergens te traag aan, gewoon omdat elke scène zo goed in elkaar steekt. Elke long take wordt een kijkdoos vanuit een vast camerastandpunt, waarbij je door een spiekgat mee kan kijken naar de heel tastbare cinema die voor je neus tot leven komt en in en uit het kader loopt. Die long takes, je moet er voor zijn, maar Lee Kang-Sheng weet ze echt wel op de best mogelijke manier te gebruiken; zo maakt hij van de meest banale zaken als Ah Jie die zo stoned als een garnaal de kamer in en uit loopt met de fluitketel in zijn hand om noedels te maken, een grappige en treffende scène tegelijk en werkt hij met metaforische plaatsen of beelden die je doen glimlachen in hun eenvoud. Ah Jie die achter het lottowagentje aanholt, zijn laatste hoop om alles terug op orde te krijgen. De vis op tv die levend gevild en klaargemaakt wordt en bij het opdienen zelfs nog met zijn mond ligt te happen, je trekt makkelijk de parallel met de geestestoestand van het hoofdpersonage zelf. De lichtsurrealistische stemming die hij door de telefoon de film inblaast tot bij het meisje uit dromen of het prachtige beeld van de sneeuwbui van dwarrelende lottobriefjes...ze geven de film een surreële glans en maken hem de moeite waard om bij onderuit te zakken en mee te gaan in de dromerige roes van Ah Jie.

Het is begrijpelijk dat deze film moeilijk zijn weg vindt naar het publiek en niet overal een release kent, hier moet je voor zijn. Voor wie van kabbelende Aziatische cineasten en long takes houdt, is dit zeker één van de straffere mannen uit de stapel. Terecht een film om naar uit te kijken. Maar wel strikt voor de fans.

Help Me Eros
Taiwan / 2007
Regie: Lee Kang-Sheng