Hancock

4.0
Peter De Backer - 07 juli 2008

Hij mag dan wel de aarde meermaals gered hebben van boosaardige aliens, kaduke robotten, zombieachtige wezens en irritante Martin Lawrences, eigenlijk heeft Will Smith nooit een échte superheld gespeeld. Tot nu. Smith keert terug naar de zomerblockbuster die hem tot Fresh Prince van de box office kroonde en kruipt in de huid van Hancock, een antisuperheld met een alcoholprobleem. Jammer genoeg zijn er evenveel kosten aan het filmproject 'Hancock' dan aan het gestoppelde personage met de drie hoeken af. Het is even leuk om te zien hoe Will Smith zijn heldhaftige imago met veel plezier onderuit haalt, maar wanneer halverwege duidelijk wordt dat 'Hancock' absoluut geen weg weet met de cool klinkende premisse, bezwijkt het hele vehikel onder de ridicule nonsens, abrupte toonwisselingen en banale plotwendingen. Zo erg dat je bijna begint te hopen dat Martin Lawrence uit de binnenzak van Will Smith komt kruipen om wat beweging in de keet te brengen. Bijna...

Hancock (Will Smith) is geen geliefde superheld in Los Angeles. Hij is een onvriendelijke klootzak die drinkt, vloekt en voor miljoenen dollars schade veroorzaakt wanneer hij een zogezegde 'heldendaad' verricht. Het kan Hancock allemaal geen bal schelen, maar de mensen heeft meer dan genoeg van de supersnertheld waar ze eigenlijk niet om gevraagd hebben. Onder druk van de publieke opinie en op advies van de goedbedoelende pr-agent Ray (Jason Bateman), laat een sceptische Hancock zich opsluiten om de sympathie van de bevolking terug te winnen. Zorg dat ze je missen en ze zullen van je houden. Een onmogelijke taak volgens Rays vrouw (Charlize Theron), de grootste uitdaging ooit voor de man die kleine kinderen mijlenhoog de lucht inwerpt (geinig), fervent aanhanger is van het walvisslingeren (auwkes) en het niet kan laten om heelder straten te vernielen bij elk blitzbezoekje.

Na tien jaar development hell, komt 'Hancock' dan toch nog als een half ontvroren biefstuk uit de ijskast gedonderd. De blockbuster die zich nog het best laat omschrijven als 'Will Smith die een vuilbekkende superheld speelt' is een schoolvoorbeeld van een goed idee dat volledig gekraakt wordt door een zwakke uitvoering, die dan weer grotendeels te wijten is aan een slopende preproductie (het originele scenario, 'Tonight He Comes', werd tien jaar doorgegeven als een hete aardappel). 'Hancock' is een onsamenhangend rommeltje dat constant op zoek is naar een vaste toon (zie ze hopeloos tasten naar een evenwicht tussen actie, komedie en drama), maar nooit verder raakt dan een nauwelijks uitgewerkt concept met potentieel. Het resultaat ziet eruit alsof 'Hancock' ofwel te vroeg uit de oven is gehaald (ik wacht nog altijd op de climax) of er net iets te lang heeft ingezeten. Hoe dan ook, de film was een mess (de film kreeg tot tweemaal toe een R-rating, die uiteraard werd afgezwakt tot een meer publieksvriendelijke PG-13) om op poten te krijgen en zo voelt het ook negentig minuten aan. Geforceerd, snel afgehaspeld en nog niet half zo entertainend als het had moeten zijn.

Aan het idee zal het niet gelegen hebben. De invalshoek van brokkenmakende superhelden werd al schitterend toegepast in 'The Incredibles', en in 'Hancock' wordt de ongewenste superheld van dienst clever gebruikt als een soort allegorie voor het lompe, gewelddadige, maar soms noodzakelijke Amerika dat moet ingezet worden om conflicten op te lossen. Een gedachtegoed waar Michael Mann-protégé Peter Berg ('The Kingdom') ongetwijfeld volledig achter staat. Voeg daar dan nog een politieke incorrecte en raciale ondertoon aan toe en 'Hancock' bezit genoeg lagen om een actiefilm met dat ietsje meer te worden. Maar ook al draagt de film een veel serieuzere thematiek met zich mee dan de trailers laten vermoeden (een getroebleerde Hancock worstelt met een existentiële crisis), uiteindelijk moest het vooral een luchtig popcornfilmpje worden waar de sarcastische oneliners van Will Smith afgewisseld worden met een spectaculaire, maar holle speciale effectenshow.

Maar ook als banale blockbuster van dertien in een dozijn lijkt het niet te lukken voor 'Hancock'. Voor een klein uur krijgen we het verhaal van Hancock die zich laat rehabiliteren in de gevangenis en dat levert een paar gniffels op (vooral te danken aan straight guy Jason Bateman die een geweldige aangever is voor Smith), maar eenmaal Hancock klaar is voor het grote werk valt de peperdure prent volledig stil. Er is geen nemesis, er is geen groot gevaar waar tegen gevochten moet worden en hoe meer er uit de doeken wordt gedaan over de oorsprong en de voorgeschiedenis van Hancock, hoe oninteressanter en debieler - wacht tot je hoort waar zijn naam vandaan komt - de film wordt. En dan is er nog een compleet van de pot gerukte plotwending die 'Hancock' voor de rest van de speelduur op het spoor zet van een geeuwinducerende soap met superhelden. Op dat moment is 'Hancock' getransformeerd in een ter plaatse trappelend non-event met een identiteitscrisis die absoluut geen benul heeft in welke richting het moet gaan om ook maar een beetje steek te houden. Zelfs de almachtige midaskrachten van Big Willy (die bovendien beter in zijn vel zit als echte held in plaats van een antiheld) kunnen de meubelen al lang niet meer redden.

Ondanks een leuk idee raakt 'Hancock' nooit van de grond. Will Smith doet wat hij kan met de zichtbaar onwennige rol, maar het van elke logica gespeende scenario rammelt langs alle kanten en Peter Berg slaagt er niet in om een samenhangend geheel uit de troebele brij te halen. Het zal wel genoeg geld opbrengen om er een franchise uit te slepen, maar dan gaan ze toch eens moeten beslissen wat ze precies willen doen met deze voorlopig nog steeds doelloos rondslenterende 'Hancock'. 'Not your average superhero', luidt de tagline, jammer dat van de film niet hetzelfde kan worden gezegd.

Hancock
VS / 2008
Regie: Peter Berg