The Holiday

3.0
Peter De Backer - 25 december 2006

Mannen, verberg jullie onder de dichtstbijzijnde kerststronk want het jaarlijkse vaginaal gecentreerde kleffestijn is gearriveerd om wat gezelligheid in uw strot te rammen. U kent dat soort manipulatieve chick flicks wel. De vrouwen hebben relatieproblemen, de mannen zijn overspelige klootzakken, er wordt wat girlpowersaus uitgegoten en nog geen half uur later kruipen diezelfde bedrogen vrouwen in bed met de eerste de beste peperkoeken grijnssmoel. Begrijp me niet verkeerd, ik bekijk dit soort fluffy Flair-toestanden ook niet per se met mijn meest kritische bril om ze daarna onder mijn filmsnobzooltje te verpletteren. Het zijn feestdagen, we drinken een gezellig glas wijn en het moet allemaal even niet zo serieus zijn. Allemaal goed en wel, maar is het zoveel moeite gevraagd om een klein beetje frisheid in dit holle karkas te blazen?

Niet dat het met 'The Holiday' zo grensverleggend slecht gesteld is, maar toch laat oestrogeenexperte Nancy Myers ('What Women Want', 'Something's Gotta Give') haar vrouwenfilm te vaak en te makkelijk terugvallen op voorspelbare clichés en ongeloofwaardige personages om nog van een plezant tussendoortje te spreken. Dit is geen onschuldig vertier dat de kijker wil charmeren maar een fake Hollywoodproduct dat de kerstboomperiode misbruikt om in uw portemonnee te glippen.

Cameron Diaz speelt de hysterische Amanda, een in Los Angeles gevestigde reclameproducer (ze maakt filmtrailers!) die net een punt heeft gezet achter een uitgebluste relatie. Kate Winslet is Iris, een journaliste uit Surrey die al jaren verliefd is op haar collega Jasper (Rufus Sewell). Wanneer hij tijdens het kerstfeestje zijn huwelijk met iemand anders aankondigt stort Iris haar wereld in. De twee vrouwen moeten er even tussenuit en vinden elkaar toevallig via een huisruilsite. Nog geen dag later vertrekt Amanda naar het piepkleine huisje in Surrey en vliegt Iris de zon tegemoet om de feestdagen door te brengen in een luxueuze hacienda. De jetlag is nog niet half verteerd of de dames mogen zich al opmaken voor vers manvolk. Amanda krijgt Graham (een walgelijk aantrekkelijke Jude Law), de broer van Iris over de vloer en Iris ontmoet Miles (de omnipresente Jack Black), een ietwat sullige maar sympathieke filmcomponist. Zouden de twee ongeluksvogels dan eindelijk toch een kans krijgen in de liefde?

Het gaat er niet om of de afloop van 'The Holiday' voorspelbaar is, maar of de lange weg naar die afloop oprecht romantisch en grappig genoeg is om te blijven zitten. Vertel ik echt spoilers als ik zeg dat één van de hoofdrolspeelsters met tranen in de ogen zal vertrekken om vervolgens 'stop de wagen!' te roepen en in looppas haar one true love achterna te zitten? Natuurlijk niet, waarom zou Nancy Meyers met een formule knoeien die al bijna tachtig jaar meedraait in Tinseltown? Het probleem is dus niet zozeer de formule, maar de tamheid om die formule een beetje creatief in te vullen. Geen snedige dialogen, geen sassy dames à la Katharine Hepburn (hoewel Kate Winslet echt wel haar best doet) en al zeker geen ondeugend toontje. En Jude Law mag nog zo'n geforceerde glimlach uit zijn sexy mondje plooien, een James Stewart zal hij nooit worden. Kortom, 'The Holiday' ruikt meer naar opgewarmde koude pap dan naar de filmmagie uit de gloriejaren van het genre.

Want dat moet je Nancy Meyers wel nageven, ze kent haar klassiekers. De enige reden waarom 'The Holiday' nog net amusant genoeg blijft om niet weg te dommelen in een kerstroes is de aanwezigheid van veteraan Eli Wallach. Hij vertolkt Arthur Abbot, een gepensioneerde Hollywoodschrijver van, inderdaad, romantische komedies. Op een nadrukkelijk zelfbewust toontje krijgen we frisse gesprekken te horen tussen Iris en Arthur over de 'meet cute' tussen twee geliefden, het verschil tussen een leading lady en een best friend en al de andere heerlijke ingrediënten die deze film moet missen. Het is niet alleen ironisch om te zien hoe 'The Holiday' verkondigt dat Hollywood vroeger zoveel beter was, maar ook verrassend dat de vriendschap tussen Iris en Arthur veel aandoenlijker is dan het eigenlijke romance-gekunstel uit de film. Die zelfbewustheid wordt nog verder gedreven met injokes over filmtrailers en Jack Black die soundtracks van onder meer 'The Graduate' (inclusief een cameo van Dustin Hoffman!) en 'Driving Miss Daisy' zit na te neuriën. Dat is leuk, maar tegelijk ook triest omdat Nancy Meyers beroep moet doen op postmoderne knipoogjes om de beste grappen te vinden. 'The Holiday' smeekt bij momenten letterlijk om vergeleken te worden met romcom-klassiekers, maar weet op geen enkel moment te functioneren als een op zichzelf staande film.

Maar bon, genoeg over wat 'The Holiday' niét is. Wat blijft er zo allemaal over waar we het wel mee moeten doen? Goh, we krijgen twee romances voor de prijs van één en eentje ervan is sporadisch genietbaar (niet geheel toevallig dat met Kate Winslet) omdat het iets onconventioneler en interessanter is dan de prentekaartenromance van het andere verhaaltje. Wenkbrauwacrobaat Jack Black is zelfs schattig als love interest, stel u voor. Aan de affaire met Diaz en Law zijn dan weer serieus kosten. Tussen Winslet en Black wordt al voldoende suiker gestrooid, maar bij die andere twee rukken ze aan met volgeladen vrachtwagens uit Tienen om er toch zo'n schattige love story van te maken. Diaz bezondigt zich trouwens constant aan irritante overacting door hyperkinetisch heen en weer te springen alsof ze net uit een reclamespot voor maandverbanden is komen huppelen. Jude Law is genietbaarder maar zijn personage, een razend knappe weduwenaar met twee schatten van kinderen, is zo fake en zo klef dat ik even dacht dat ik naar outtakes van 'Love Actually' zat te kijken.

De grootste verdienste van 'The Holiday' is de herinnering die het oproept aan veel betere genregenoten uit lang vervlogen tijden. Ze gaan zelfs zo ver dat het personage van Kate Winslet een must-see lijstje van vijftien genreklassiekers (waaronder 'The Lady Eve', 'His Girl Friday' en 'The Philadelphia Story') meekrijgt om te bekijken. Een lijst waar 'The Holiday' gelukkig nooit deel van zal uitmaken. Waarvoor dank.

The Holiday
VS / 2006
Regie: Nancy Meyers