Hero

5.0
Dennis Van Dessel - 29 oktober 2003

Chinees regisseur Zhang Yimou kennen we doorgaans van tamelijk intieme, dramatische films als 'Ju Dou', 'Raise The Red Lantern' en 'Shanghai Triad' - stuk voor stuk somptueus in beeld gezette films, die het leven van kleine, onbelangrijke mensen laten contrasteren met koninklijke settings en de adembenemende natuur als fysieke achtergrond. Films dus, die op het eerste zicht weinig te maken hebben met 'Hero', een martial arts-epos dat werd opgetrokken uit spectaculair georchestreerde actiescènes, en bevolkt wordt door mythische helden en schurken, die met de gewone mensen uit Yimou's vorige projecten niets te maken hebben. Iemand van slechte wil zou zelfs kunnen beweren dat de regisseur op een lome zondagmiddag naar 'Crouching Tiger, Hidden Dragon' zat te kijken en besloot ook zo eens iets te doen. Ik was niet echt een fan van Ang Lee's nogal overschatte Eastern (Aziatische tegenhanger van de western, voor wie het niet mocht weten), maar wees gerust: deze is beter. Niet fantastisch, maar wel beter.

In de derde eeuw voor Christus is China opgedeeld in zeven provincieën, elk geregeerd door een eigen koning. De koning van de Qin-provincie is de machtigste en meest meedogenloze, maar hoewel verschillende moordenaars al pogingen ondernamen om hem een kopje kleiner te maken, is niemand er ooit in geslaagd. Onze naamloze titelheld (Jet Li), krijgt een audiëntie bij de koning (Daoming Chen), nadat hij drie potentiële killers heeft gedood: Gebroken Zwaard, Vliegende Sneeuw en Hemel. Over de loop van de film zien we Naamloos de koning vertellen hoe hij dat heeft gedaan, maar spreekt hij wel de waarheid? Leugen, werkelijkheid en gissingen naar beide gaan door elkaar lopen, tot we naar het einde toe een 'Rashomon'-achtige structuur krijgen, met flash-backs binnen flash-backs, omlijst door een verteller die alles behalve betrouwbaar is.

De structuur is evenwel ingewikkelder dan de inhoud, want in essentie gaat het hier om een vrij eenvoudig wraakverhaaltje, met een liefdesgeschiedenis als nevenplot eraan vastgehangen. Weef drie verschillende versies van dezelfde doodsimpele plot door elkaar, en misschien dat je publiek dan niet opmerkt dat je in feite maar weinig te vertellen hebt. Net zoals in die andere grote martial arts-film die deze week is uitgekomen, 'Kill Bill', is dit een geval van stijl over inhoud. Een heel andere stijl dan die van Tarantino, maar toch.

Yimou is altijd al een indrukwekkend visueel stilist geweest, en in samenwerking met zijn cameraman Christopher Doyle (zie ook 'The Quiet American' en 'Rabbit-Proof Fence'), weet hij van 'Hero' een soms ongelooflijk schouwspel te maken. De personages vliegen letterlijk over bomen en meren, de camera volgt in een extreme close-up twee zwaarden die langs elkaar knarsen, met knetterende vonkjes als gevolg, we volgen het standpunt van een door de lucht klievende pijl tot het punt van impact, enzovoort... Het aantal spectaculaire shots is simpelweg niet te tellen, en beschamen alles wat er in 'Crouching Tiger, Hidden Dragon' werd gedaan, met twee scènes als absolute uitschieters.

De eerste is het duel tussen Naamloos en Hemel, op het binnenpleintje van een herberg. Go-tafel in het midden, een oude man die muziek speelt terwijl de twee mannen zichzelf mentaal voorbereiden op de strijd, en een meedogenloos neerplensende regen. De manier waarop die (lange) scène werd gemonteerd, met in slow motion neervallende regendruppels en haast oneindige close-ups van de tegenstanders om spanning op te bouwen, doet sterk denken aan het werk van Sergio Leone in zijn spaghettiwesterns (voor zover het idee van een naamloze held u daar nog niet aan deed denken). Hoewel één bepaald effect (het doorbreken van de regen met het zwaard) verdacht sterk op bepaalde shots uit 'The Matrix: Reloaded' leek, is en blijft dit een brokje pure cinema.

Het tweede is het duel tussen Naamloos en Vliegende Sneeuw in een plots herfstig park (schijnbaar kunnen de personages hier zelfs de seizoenen beïnvloeden). Een wervelwind aan gele, dan rode blaadjes waait op, en geeft aan het opnieuw lang uitgerokken gevecht het air van een ballet waarin de dansers niets verschuldigd zijn aan de zwaartekracht. De schoonheid van de beelden die Yimou hier tevoorschijn tovert, is enorm.

Dat zit dus allemaal wel goed, maar toch blijven er problemen met de film. Niet alleen dat 'Hero' nergens over gaat - 'Kill Bill' ging uiteindelijk ook nergens over - maar wel dat de film zichzelf zo onvoorstelbaar serieus neemt. Humor is schaars in dit wereldje, en werkelijk élke scène is een uitgebreid "set piece" dat geen enkele ruimte laat voor spontaniteit of oprechte menselijke emotie. Er zit een liefdesverhaal in de film, maar dat weten we enkel omdat ons dat verteld wordt - uit de handelingen van de personages in kwestie zouden we het niet meteen kunnen afleiden. 'Hero' sleept zich voort van de éne groots opgezette, bombastische actiescène naar de volgende, waardoor de film aanzienlijk langer gaat lijken dan z'n 98 minuten speelduur. En alle humor en spontane emotie gaan verloren in het gedrang van Yimou's martial arts-choreografie en plaatjesfilmerij. Soms zou je de regisseur letterlijk willen toeschreeuwen om z'n kadrering even twee minuten te vergeten en gewoon eens een geloofwaardige scène tussen twee personages te geven, waarmee we als publiek een binding kunnen voelen. Maar niets van dat, want er staat altijd nog wel een zoveelste (weliswaar briljant in beeld gezette) actiesequens te wachten.

'Hero' is een visueel meesterwerk, maar bij gebrek aan een goed verhaal, personages waar we iets voor kunnen voelen, óf het soort van ongegeneerde fun waar 'Kill Bill' mee scoorde, blijft dit weinig meer dan mooifilmerij. Yimou is een beter verhalenverteller dan dit, dat hebben zijn vorige films bewezen. De volgende keer mag hij zich opnieuw wat minder met zijn lenzen gaan bezighouden, en wat meer met z'n scenario.

Hero
HK-CH / 2003
Regie: Zhang Yimou