Hannibal

5.0

Na tien jaar wachten wordt het geduld van de ontelbare fans van 'The Silence Of The Lambs' eindelijk beloond met het verschijnen van 'Hannibal', in werkelijkheid al de derde film waarin kannibalistische psychiater Hannibal Lecter voorkomt. (Michael Manns 'Manhunter' was de eerste, maar hierin werd het personage gespeeld door Brian Cox.)

De verhalen over de productie van de film zijn al bijna even interessant als het filmverhaal zelf; na het verschijnen van het boek bekloegen leading lady Jodie Foster en 'Lambs'-regisseur Jonathan Demme zich over het vaak afstotelijke geweld in het verhaal, en ze trokken zich terug uit het project. Ook Anthony Hopkins zei te twijfelen, maar hield zich open voor de mogelijkheid van een goed script (en voor een cheque van 20 miljoen dollar, ongetwijfeld). Schrijver/regisseur David Mamet kreeg de ondankbare taak het boek te verwerken tot een draaglijke filmervaring, maar zijn versie van de feiten bleek nogal een mager beestje te zijn. Toen MGM, de studio die de rechten bezit op het personage van Clarice Starling, Ridley Scott aantrok om de regie over te nemen, nam hij 'Schindler's List'-schrijver Steven Zaillian onder de arm om een definitieve versie neer te pennen. Vooral het einde van het boek, waarin Lecter en Starling samen de hersenen van een nog levende man opeten, bezorgde de producenten slapeloze nachten, en een tijdlang leek het twijfelachtig of er ooit wel een verfilming van 'Hannibal' zou komen. Zaillian's script werd echter goedgekeurd door de producenten en (misschien wel nog belangrijker) door Hopkins, Scott wist karakteractrice Julianne Moore aan te trekken om Jodie Foster te vervangen, en het licht werd uiteindelijk toch op groen gezet.

De plot van Hannibal draait rond Mason Verger, het enige slachtoffer van Lecter dat zijn aanval overleefde, en nu, gruwelijk verminkt, afhankelijk is van buisjes, rolstoelen en vooral zijn butler om in leven te blijven. Verger zint op wraak, en heeft een ingewikkeld systeem opgesteld via het internet om Lecter in handen te krijgen. Hey, de man is er rijk genoeg voor - hij is zo rijk dat hij een speciaal bordje aan de snelweg heeft met een pijl naar het "Verger estate", kun je nagaan.

Lecter houdt zich intussen schuil in Venetië, waar een in ongenade gevallen politie-inspecteur hem herkent, en contact opneemt met Verger om hem gevangen te nemen. Die poging mislukt natuurlijk, en het lot van de inspecteur is bepaald niet smakelijk. Lecter keert terug naar Amerika, waar zijn oude vriendin Clarice Starling problemen heeft binnen het FBI, en uiteindelijk komt het natuurlijk tot een confrontatie tussen Lecter, Starling, Verger en de corrupte overheidsofficieren die het Starling moeilijk maakten.

Vergelijkingen met 'The Silence Of The Lambs' waren natuurlijk onvermijdelijk, maar het lijkt mij juist één van de grootste verdiensten van regisseur Scott dat hij niet heeft geprobeerd om een gewoon vervolg te draaien - hij maakt er van A tot Z zijn eigen film van. Waar 'The Lambs' een psychologische thriller was die het vooral moest hebben van suggestie en dialogen, is 'Hannibal' een horrorfilm die niet terugdeinst voor expliciet geweld en getuigt van een diabolisch gevoel voor humor. Het is even wennen, natuurlijk, maar juist dat zorgt ervoor dat je binnen het kwartier niet meer denkt aan 'The Lambs', en gewoon naar 'Hannibal' kijkt als een op zichzelf staande film.

En als op zichzelf staande film is het resultaat zeer behoorlijk - Scott brengt zijn unieke visuele flair naar het verhaal, het tempo ligt hoog en vooral de acteurs zijn een genot voor oog en oor; Anthony Hopkins herhaalt hier de tour de force die hij tien jaar geleden uithaalde, en Gary Oldman maakt erg veel indruk (vanonder een ton make-up, dan nog), als Hannibal-slachtoffer Mason Verger. Julianne Moore valt minder makkelijk te aanvaarden, daarentegen: het lijkt wel alsof ze zich geïntimideerd voelt door de opgave Jodie Foster te moeten vervangen, en hier en daar schijnt die onzekerheid door haar facade heen.

'Hannibal' volgt het boek van Thomas Harris relatief trouw, met als enige notenswaardige uitzondering het slot - de gruwel is gebleven, net zoals in het boek, maar Clarice's betrokkenheid wordt veranderd. Het einde van deze film is overigens één van de allergoorste scènes die ik ooit in een film heb gezien; Ridley Scott heeft blijkbaar een patent op dat soort van momenten - herinner de "alien-barst-uit-borst-scène" in 'Alien', de brandstapel in '1492', en een aantal van de gevechten uit 'Gladiator'.

Het geweld in de film heeft overigens hier en daar discussie uitgelokt; is het wel moreel verantwoord een psychopaat voor te stellen als een held in een grote film? Geen idee, is Hannibal Lecter echt de held van deze film? Waarom, omdat hij ons doet lachen af en toe? Omdat hij ons angst aanjaagt op een manier die we prettig vinden? Als een personage als Lecter een bepaalde aantrekkingskracht op mensen uitoefent, dan lijkt het mij eerder aangewezen om naar de mensen te kijken in plaats van de film. Maar goed.

'Hannibal' is wel degelijk een zeer gewelddadige film - maar ook een zeer spannende en goedgemaakte, die ongetwijfeld in het oog van de critici te lijden zal hebben onder oneerlijke vergelijkingen met een film die niet eens tot hetzelfde genre behoort. Zoals je 'Aliens' niet kon vergelijken met de originele 'Alien' omdat hij zo fundamenteel verschilde van zijn voorganger, is het absoluut noodzakelijk om 'Hannibal' objectief te bekijken. En wie dat kan, ziet één van de meest entertainende, uitdagende en - ja, zeker - gore films van het jaar.

Hannibal
Regie: Ridley Scott
Scenario: Steven Zaillian; David Mamet