Banner

The Equalizer 2

2.5
Tim Van Der Poel - 29 augustus 2018

The Equalizer 2 is de eerste sequel voor Denzel Washington. Ook regisseur Fuqua doet opnieuw mee. Dit is de vierde samenwerking voor het duo. Washington blijft in eender welke film puur op star quality overeind en soms acteert hij ook treffelijk. Fuqua is een regisseur die doorgaans stilistisch boeit, steeds vorm boven vent plaatst en vaak het sadisme niet schuwt. Helaas, in The Equalizer 2 is Washington niet leuk maar saai en ongeïnteresseerd en tapt Antoine Fuqua stijlloos enkel uit het sadismevaatje.

The Equalizer uit 2014 was een leuk Washingtonvehikel. Het was klassiek opgebouwd, maar kwam dankzij de tandem Washington-Fuqua toch geïnspireerd over. The Equalizer 2 heeft geen dynamiek, geen vertelritme, geen uitgedacht scenario, geen stijl en straalt in elk shot een algemene desinteresse uit van cast en crew. Het doet pijn om Denzel zo te zien afgaan.

Hoofdpersonage Robert McCall is een geest. Officieel is hij dood, maar af en toe klust hij onder de radar bij voor de CIA. Zijn echte job is chauffeur voor Uberconcurrent Lyft. Op die manier komt hij veel mensen tegen die zijn hulp kunnen gebruiken. Dit keer wordt het ook persoonlijk, want zijn enige vriendin en CIA-medewerker, Susan Plummer, wordt in Brussel vermoord. Al klinkt afgetuigd en afgeslacht hier gepaster. McCalls oude buddies uit de CIA worden nu de jagers en hij het wild.

De moord op Plummer (Melissa Leo) voert het verhaal even naar Brussel. Het beeld dat we meekrijgen van veiligheid in Europa lijkt geplukt uit Taken en geïnspireerd op de hotelroof waarvan een Kardashian enkele jaren geleden slachtoffer was. De film stelt letterlijk dat dit soort roofmoorden schering en inslag zijn in chique Europese hotels.

De film springt trouwens volledig willekeurig tussen Boston, Washington en Brussel over en weer. Al werd alles in en rond Boston gefilmd. Maar waar het zich allemaal afspeelt boeit niet. Tegen het einde hoop je dat de pay off in een door een orkaan geteisterd dorp alsnog zal lonen, maar driewerf helaas. Deze actiescène wordt saai en eentonig tegen de kleffe CGI-natuurelementen geplaatst. Er wordt tijdens een gevecht amper geknipt, de beeldvoering blijft vlak. Alsof regisseur met cameraman Oliver Wood (toch van Jason Bourne-faam) de camera op een willekeurige plek neerpootte en tijdens het filmen afwezig bleven. Washington wandelt of vecht ondertussen ongeïnteresseerd in en uit het beeld. Heel de cast en crew straalt collectief uit: zero fucks given.

Na Emilia Clarke, Richard Madden en Kit Harrington bevuilt nu een andere Game of Thrones coryfee het grote scherm: Pedro Pascal. Wanneer leert Hollywood eens dat dit soort ondermaats talent beter op het kleine scherm blijft? Minimaal charisma op een tv-scherm werkt raar of zelden op het zilveren scherm. Pascal slaagt er met glans in om in een ranzig slechte film te excelleren als allerslechtste aanwezige element.

Fuqua klom sinds zijn gloriedagen begin jaren negentig in de muziekvideoscène op tot een degelijke regisseur van de betere actiefilm. Met zijn visuele flair en verstandig gebruik van CGI tilt hij zijn films boven de middelmaat uit en levert hij steevast stilistisch boeiende films af. Enkele jaren geleden trakteerde hij royaal met een sliert films van het betere pulp: Olympus Has Falllen , The Equalizer en Southpaw. Sindsdien stelt hij met The Magnificent Seven en deze sequel zwaar teleur. In een zomer waarin Tom Cruise de lat hoger legde met het wervelende M.I.6: Fallout, lijkt The Equalizer 2 een langgerekt amateurfest. The Equalizer 2 is zowat de saaiste en slechtste film van het moment. p>

Sinds de dood van zijn vroegere kompaan Tony Scott vervaagt de kwaliteit van Denzel Washingtons actiefilms zienderogen. Ondertussen begint zijn zoon John David Washington hoge toppen te scheren dankzij het binnenkort te verschijnen BlacKkKlansman, van Spike Lee, de vroegere compagnon de route van papa Denzel. Misschien wordt het tijd dat Denzel de fakkel overdraagt aan de nieuwe generatie?

E-mailadres Afdrukken
 
The Equalizer 2
VS / 2018
Regie: Antoine Fuqua
Scenario: Richard Wenk
Met: Denzel Washington ; Pedro Pascal ; Bill Pullman ; Melissa Leo
Duur: 121


Advertentie

TEST