De staylist van (jb)

De mens heet een sociaal dier te zijn dat moeite heeft met te lang binnenskamers te zitten en al snel huidhonger ontwikkelt. Menigeen zoekt dan ook naar elke mogelijke vorm van contact terwijl de volmachtenregering halfslachtige communicatie blijft verzorgen omdat ze gevangen zit tussen wat experts voorstellen en de oppositie hen verwijt. De Belgische absurditeit, een nieuwe verkiezing ligt elke week om de hoek, krijgt dat toefje extra surrealisme terwijl een kleine groep asocialen, introverten, misantropen en andere wereldvreemden opeens merken dat een maatschappij het moeilijk heeft zich aan hun normale gedragspatronen aan te passen terwijl van hen tot voor kort en zonder veel mededogen net het omgekeerde verwacht werd.

Een zoveelste post aan het begin van de quarantaine vatte het goed samen:

Friend: So how is self-isolation going?

Me: Pretty good. No human contact in a week.

Friend: Coronavirus is tough, huh.

Me: Coronavirus?

Nee, niet iedereen heeft de behoefte om volgepakte pleinen en drukke zalen te frequenteren noch om op te gaan in een massa. Niet iedereen voelt zich meteen afgesneden van de ander, die kan van op afstand ook waardevol genoeg zijn. Muziek verzachtte al lang de zeden en maakte het gedwongen contact net zo draaglijk als het verbod voor anderen nu. Maar aub ga niet zingen op straat, niet iedereen moet horen wat u zo belangrijk vindt, jammer dat u geen publiek heeft wanneer u dat wenst maar een gedwongen publiek is niet van deze tijd.

Laat eenieder genieten van de muziek die hij, zij, hen verkiezen, of die nu oud of nieuw is. Ook deze playlist is persoonlijk en opgemaakt voor derden in andere, onschuldigere tijden. U kan het dus negeren als u dat wenst, want zoals El-P al wist:

“And this goes out to the…to the maniacs and aristocrat grifters. To the zealots, to the monarchs. What up brainiacs? Compulsively acidic rainiacs, repulsively predictable painiacs. To the liars, for the devil’s night fires. Same to you too town crier. Top o’the morning morbid. Quite a day we’re having gorgeous. Salutations unimportant. Hello uninspired.”

Burial :: Ghost Hardware In 2007 was dubstep even de muziek die alle hoofden let omdraaien en dat niet in het minst dankzij het tweede album van de toen nog enigmatische Burial. Met Untrue kreeg grootstadssoul een nieuwe betekenis dankzij de desolate invulling die Burial (een jaar later ontmaskerd als William Emmanuel Bevan) er aan gaf. Dertien jaar weerklinken de echo`s van verlaten straten voorspellender dan ooit.

https://www.youtube.com/watch?v=LHtNPzaHO7k

Venetian Snares :: Electric Funeral De discografie van Aaron “Venetian Snares” Funk neemt gemakkelijk een halve pagina in beslag. De resem albums, e.p.`s en aanverwanten is gigantisch met als zowat enige constante dat het electronisch is. Voornamelijk gekend als breakcore-artiest heeft Venetian Snares meermaals bezewen ook andere stijlen onder de knie te hebben, waaronder dub waarbij hij geen reggaeklassieker onder handen nam maar de grootvaders van de metal, Black Sabbath.

https://www.youtube.com/watch?v=ghlA3eAckWg

Photek :: Ni ten ichi ruy Drum `n bass, nog zo een muziekgenre dat alle kanten opstuitert en zowel hypercommercieel als ultraobscuur durft te zijn. Ni ten ichi tuy ofte Two Swords technique verscheen in 1997 en was het muzkale equivalent van twee clashende zwaarden, uitgekiend en berekend want de eerste misstap zou meteen ook de laatste zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=z-HIJ8weNQE

Yo Majesty :: Leather Jacket Yo Majesty: Zelfverklaarde Christelijke lesbiennes die crunk-hiphop omarmden en het lieten clashen met electro en op podium wel eens halfnaakt durfden paraderen (vooral dan de mollige Jwl B. hielden het bij één album waarop onder meer deze geschifte disstrack aan zweterige hipstercreeps in clubs. Om maar te zeggen dat aan zo een lockdown ook positieve elementen zitten, tenzij u zo een creep in huis hebt natuurlijk.

https://www.youtube.com/watch?v=4GHEokPpM44

Crystal Castles :: Crimewave Tussen Ethan Kath en Alice Glass botert het al lang niet meer maar ten tijde van het gelijknamige debuut was Crystal Castles een van die bands die leefden van de controverse en ervan beticht werden 8-Bittracks van anderen te kopiëren en stelen. Wat er ook van aan zij, “Crimewave” blijft een dijk van een song.

https://www.youtube.com/watch?v=OCwm08sTA5U

I-F :: Space invaders are smoking grass Nederlanders uiteraard, wie anders durft zo ongenegeerd de geneugten van marihuana te bezingen op wat omschreven wordt als electroclash maar in 1997 en ook nu nog opvallend anders klinkt.

https://www.youtube.com/watch?v=tIAZTV_sYtk

Product of the environment :: Tony Guest Vlak voor de vorige eeuw ten einde kwam besloten enkele producers, waaronder Tricky, om hun electrotracks te voorzien van sterke verhalen door Britse gangsters. Onder meer Mad Frankie Fraser, Freddie Foreman en Tony Guest mochten nogmaals in hun sappigste accent verhalen vertellen die alleen maar leuk zijn voor wie zelf geen lijdend voorwerp was. “Yep, it`s like that.”

https://www.youtube.com/watch?v=W5MZUaCUkUU

Xinlisupreme :: Fatal sisters opened umbrella Het Japanse duo Xinli Supreme had in 2002 genoeg aan haar debuut om meteen aan te tonen dat een mix van rock, electro, noise en zowat elke andere denkbare muziekvorm zich perfect kon lenen voor weergaloze psychedelische trip. Ruim 12 minuten lang worden alle zorgen en bekommernissen weggespoeld door een tsunami van geluiden.

https://www.youtube.com/watch?v=2xXpU5krExk

Múm :: Nú snýr óttinn aftur De IJslandse versie Finally We Are No One klinkt toch net iets dreigender en killer dan de Engelse variant “There is that fear again”, geen wonder eigenlijk ook in de wetenschap dat het album geschreven werd in een vuurtoren. Ook alweer achttien jaar geleden maar sommige emoties gaan een leven lang mee.

https://www.youtube.com/watch?v=25cuGM-DNXA

Yonderboi :: Before You Snap De sample komt uit The Witches Of Eastwick waar Jack Nicholson de rol van de duivel mocht opnemen maar zijn reflectie op het mondaine en herhalende leven zal menigeen in isolatie en quarantaine bekend voorkomen. Is het toeval dat de song verscheen op Splendid Isolation van de Hongaarse electroproducer Yonderboi?

https://www.youtube.com/watch?v=v8V55Od764w

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in