Enola’s concerttips: december 2019

Na de overdaad van vorige maand is het in december wat rustiger in de Vlaamse concertzalen. Toch valt er nog heel wat lekkers te rapen in de laatste weken van het jaar. Enola selecteert voor u een aantal concerten van artiesten met een uitstekend oor voor schoonheid. 

De Koffie Van Morgen – Le Ravage D’Ali Baba – 1 december, Vrijstaat O., Oostende (première)

Omdat muziek geëngageerd mag — of misschien wel moet – zijn. De vaak eenzijdig negatieve berichtgeving stond in schril contrast met de ervaringen die drummer/jazzmuzikant Simon Plancke ervaarde tijdens zijn vrijwilligerswerk met de VZW Humain in Duinkerke en het Brusselse Maximiliaanpark. Samen met drie andere jonge muzikanten — Elias Devoldere, Thijs Troch en Henrik Lasure — stak hij de handen uit de mouwen om middels woord, beeld en geluid die berichtgeving bij te sturen. Verwacht live geen documentaire beelden, maar een manier om op abstracte wijze hun ervaringen over te brengen naar het publiek. Wij weten ook niet wat het precies zal worden, maar een dergelijk bewogen project is in deze tijden meer dan ooit nodig. 

De première vindt plaats – met zicht op zee – in Oostende op 1 december, daarna kan u tot begin februari nog terecht in Mechelen, Sint-Niklaas, Dilbeek, Zaventem, Gent, Borgerhout, Elsene, Geel, Genk, Diksmuide of Opwijk.

https://www.kaap.be/programma/le-ravage

https://www.jazzlab.be/seizoen-2019-2020/le-ravage-dali-baba-2/

Flying Lüttenbachers – 4 & 18 december – Magasin 4, Brussel & Water Moulin, Doornik

Klaar voor een kletterend potje van de pot gerukte waanzin? Onder leiding van drumbeest Weasel Walter staan The Flying Lüttenbachers al sinds de vroege jaren negentig garant voor een explosieve cocktail op het slappe koord tussen demente freejazz, neurotische punk en met wiskundige precisie vastgelegde onzin. De band ambieert een mix van Albert Ayler, Xenakis, The Marx Brothers en Mayhem, en kende talloze line-ups doorheen de jaren. Deze kwartetbezetting van Walter met Matt Nelson (sax), Brandon Seabrook (gitaar) en Tim Dahl (bas) belooft het beste. Ze waren een tijd geleden al in ’t land op chaos op zaken te stellen, en zullen dat nu weer doen. U kan dat meemaken in de fijnste rock-‘n-rollkeet van Brussel (Magasin 4) én onze favoriete undergroundkeet in gans Wallonie, de glorieuze Water Moulin in Doornik. DOEN!

https://www.facebook.com/events/magasin-4/25-y-of-m4-the-flying-luttenbachers-ze-zorgs-xavier-dubois/477976439418443/
https://www.facebook.com/events/448349205890214/

 

Gwar & Voivod – 5 december, Zappa, Antwerpen

Soms wil een mens al iets anders dan luisteren naar cerebrale postrock of ingewikkelde freejazz. Ondergespoten worden door fluorescerend nepsperma bijvoorbeeld. Gwar is terug, en dat zult u geweten hebben! De meest van de pot gerukte shockrockband van Antarctica moet het al een paar jaar doen zonder overleden opperhoofd Oderus Urungus, maar blijft onverwijld toeren en platen maken. Veel is er dan ook niet veranderd: de wat formulaïsche thrash klinkt nog steeds solide, en live wordt er nog naar hartenlust Donald Trumps gevierendeeld of Boris Johnsons verhakseld. Plezier voor de hele familie dus. En als u toch nog naar muziek wil luisteren: met de Canadese futuro-thrashlegendes van Voivod in het voorprogramma zullen u op dat vlak ook zeker niet teleurstellen. Tip: washandje meebrengen!

https://kavka.be/event/gwar-x-voivod-x-childrain/

 

Benefiet t.v.v. Een Hart Voor Vluchtelingen Gent – 7 december, Opera, Gent

Voor die hele familie die haar plezier toch, euh, liever iets minder goor wil: Gentse bard Frederik Sioen en een stoet schoon volk zetten op zaterdag 7 december hun muzikale schouders onder een benefietavond ten voordele van de Gentse vzw Een Hart Voor Vluchtelingen. Die vzw is al enkele jaren het lichtend baken in Gent en omstreken voor iedereen die er alleen voor staat in deze vreemde nieuwe wereld. De affiche van het benefietconcert oogt alvast zó hypergevarieerd voor een avondvullend programma dat we ons aan wat onverhoopte experimenten mogen verwachten. Raymond van het Groenewoud versus Peenoise, we zeggen zo maar iets. Enfin, doet het uw oren vooralsnog geen deugd, dan ongetwijfeld wel uw ziel. Ah ja, ze vroegen ons ook van hun hashtag te vermelden, dus bij deze: #wijvolharten.

http://ehvv.be/benefiet

 

Sound Track finales, 7 & 8 december in AB, Het Depot, Trix, Muziekodroom, De Zwerver en De Centrale

De provinciale rockconcours zijn dood! Lang leve Sound Track! Na de teloorgang van monumenten als Limbomania, Rockvonk en Westtalent, kreeg Poppunt de opdracht (en de centen) om deze wedstrijden in een nieuw kleedje te steken. Dat werd Sound Track: een talentenwedstrijd met provinciaal bereik, maar met nationale uitstraling. Honderden demo’s werden gescreend door een professioneel panel (met kleppers als Ayco Duyster, Colin Van Eeckhout en Black Mamba), waarna de gelukkigen zich op het podium mocht bewijzen. Dit alles culmineert in het weekend van 7 en 8 december in maar liefst zés finales, gespreid over gans Vlaanderen. Dus als u binnenkort nog eens bij een headliner op een festival wil zeggen: “hey, ik heb die nog gezien toen die klein waren”: grijp uw kans!

https://www.sound-track.be/

 

Boris – 8 december, 4AD, Diksmuide

In de bijna drie decennia dat het Japanse trio Boris op de planken staat is het uitgegroeid tot een vaste waarde in de metal/drone/noise-muziek, mede dankzij hun samenwerkingen met hun landgenoot en noiselegende Merzbow en met de drone-lords van Sunn O))). Klassieke albums als Akuma No Uta — die van de Nick Drake-cover — en Feedbacker werden eerder dit jaar opnieuw uitgebracht en met Love & Evol brachten ze ook nieuw werk uit. Hoewel het niet tot hun allerbeste werk behoort, is de band live op zijn beste momenten een onweerstaanbare orkaan. Onze KNO-arts adviseert alvast die oordopjes niet te vergeten.     

https://www.4ad.be/nl/events/bors-arabrot/

Rodrigo Amado & Dirk Serries + g a b b r o – 8 december – AB Salon, Brussel
 
De Portugese saxofonist Rodrigo Amado is uitgegroeid tot een van de toonaangevende krachten van de Europese improvisatie. Nu bundelt hij de krachten met de Belgische experimentalist/gitarist Dirk Serries. Hun eerste en voorlopig enige concert werd onlangs op cassette uitgebracht via Raw Tonk Records en wordt nu voorgesteld. Vrije muziek voor vrije mensen. Daarnaast presenteren de mensen van Sound In Motion en AB Salon ook g a b b r o, het kwartet van baritonsaxofoniste Hanne De Backer, dat op zijn eerste langspeler resoluut in het experiment dook. Samen met  trombonist Henrik Munkeby Nørstebø, vocaliste Agnes Zvidalek en elektrisch bassist Raphael Malfliet gaat De Backer op zoek naar verbanden tussen nog onontdekte geluiden met een indrukwekkende intimiteit.  
 

Pressure Pact, Raw Peace, Parasite & Diss Guy – 8 december, Onder Stroom, Antwerpen

Redenen om woedend te zijn genoeg dezer dagen, dat betekend spannende tijden voor punk en hardcore. Concertorganisator The City Is Dead serveert u daarom op een zondagavond enkele flinke lappen vaderlandse gramschap onder de vorm van drie Diss Guy (Heist Op Den Berg), Raw Peace (Gent) en Parasite (Antwerpen, met ex-leden van Dead Stop). Maar hoofdact van deze avond is het Nederlandse Pressure Pact, dat die avond zijn uitstekende nieuwe plaat “Scared Off The Streets” komt voorstellen. Ideale manier om u op voorhand af te reageren op die klote werkweek die voor de deur staat.

https://www.facebook.com/events/onder-stroom/pressure-pact-sots-release-w-raw-peace-parasite-diss-guy/394770921447545/


Wim Vandekeybus & Ultima Vez:
Traces – 8 december, Concertgebouw Brugge & 10 december, CCHa, Hasselt & 13-18 december, KVS, Brussel

Een dansvoorstelling bij de concerttips? In de voorstelling Traces gaan tien dansers op zoek naar sporen van instinct en natuur in het menselijk lichaam. De muziek werd echter geschreven door vijf kleppers van muzikanten die de voorstelling ook live van muziek zullen voorzien. Naast Trixie Whitley, zijn dat meester-gitarist Marc Ribot, multi-instrumentalist Shahzad Ismaily (Ceramic Dog, Secret Chiefs 3), drummer Ben Perowsky (John Zorn, Joan As A Police Woman) en toetsenist Daniel Mintseris (St. Vincent). Schoon volk, dus. Voor wie altijd al een excuus zocht om naar een dansvoorstelling te gaan is dit een buitenkans.  

https://www.concertgebouw.be/en/traces

https://www.ccha.be/programma/2149/TRACES_a_danced_concert/Wim_Vandekeybus_Trixie_Whitley_amp_Marc_Ribot_Ultima_Vez/

https://www.kvs.be/en/agenda/182/Wim_Vandekeybus_Ultima_Vez/TRACES_A_DANCED_CONCERT/

Jaap Blonk’s Retirement Overdue – 10 december – Het Bos

Stemkunstenaar en elektronica-man Jaap Blonk is een van de vitale krachten van de Nederlandse avant-garde. Klankpoëzie, vrije improvisatie, humor en dada zijn de hoofdbestanddelen van een hoogstpersoonlijke kunst die even origineel als kierewiet klinkt. Een tijd geleden was Blonk nog in de weer met Terrie Ex, maar deze keer omringt hij zich met nog meer goed volk uit de vruchtbare Amsterdams ondergrond: snarenmannen Miguel Petruccelli en Jasper Stadhouders en onvermoeibare drummer Frank Rosaly. Een samenwerking van Het Bos en Oorstof!

https://www.hetbos.be/programma/evenement/2019-12-10-jaap-blonk-s-retirement-overdue

Universal Indians feat. Joe McPhee – 13 december – De Singer (Rijkevorsel)

Tachtig werd hij onlangs, Joe McPhee, maar de man speelt nog altijd met die instant herkenbare vitaliteit en poëzie. Binnenkort kan je ‘m nog eens aan ’t werk zien in de parel van de Kempen, De Singer. Daar treedt hij op met saxofonist John Dikeman en de Noorse ritmesectie van bassist Jon Rune Strøm en drummer Tollef Østvang.  Het kwartet bracht een paar jaar geleden al Skullduggery uit, een registratie van een concert in Antwerpen, en zint op een vervolg. Verwacht je aan freejazz van de zuivere, tijdloze soort: gestuwd door verrassende krachten, gestuurd met een koppigheid van geest die nooit verveelt.

https://www.desinger.be/en/program/13-12-2019/universal-indians-feat-joe-mcphee

75 Dollar Bill – 17 december, Les Ateliers Claus, Brussel & 18 december, De Koer, Gent

Het New Yorkse duo 75 Dollar Bill is op zijn zachts gezegd intrigerende combinatie. Gitarist Che Chen en percussionist Rick Brown zijn niet alleen van een verschillende generatie en afkomst, maar er is ook de houten doos die Brown gebruikt als percussie-instrument. Met het eerder dit jaar verschenen I Was Real leverden ze niet alleen hun beste album tot op heden af, maar ook een verrassend toegankelijk. Experiment, blues, drone, Afrikaanse ritmes worden vermengd tot een unieke mengelmoes. Tweemaal komen ze langs, er is dus geen enkele geldige reden om het te missen.  

http://www.lesateliersclaus.com/activities/75-dollar-bill

https://www.vooruit.be/nl/agenda/2285/support_PEGA_Klein_Volk/75_Dollar_Bill/

 

Consouling presents: ‘Under Construction’ – 20 december, Theater Tinnenpot, Gent

Misschien een buitenbeentje, maar toch het vermelden waard: deze performance, gechoreografeerd door Lieselot Vanderroost kreeg een muzikale score van contrabassist Pieter-Jan Van Assches droneproject Innerwoud.

Naast deze performance wordt u ook nog getrakteerd op optredens van Bolt Ruin en Yvonne, beiden experimentele drone- en ambientprojecten uit de stal van Consouling Sounds. Als u het concertjaar in schoonheid wil afsluiten: u weet naar waar u zich moet begeven.

https://www.facebook.com/events/theater-tinnenpot/consouling-presents-under-construction/2489797617807418/

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in