Pim Bos :: Tremen

Ook in Nederland staat er stilaan een nieuwe generatie stripmakers op die het stof van de klassieke reeksen en namen af blaast. Pim Bos is onbetwist één van de meest getalenteerde. Zijn debuut Tremen toont een zelfbewust kunstenaar én een vakkundig verteller in een donkere, nihilistische setting.

Het komt maar zelden voor dat een debuut zo verwart als Tremen, van de Nederlander Pim Bos. Nochtans verscheen Tremen meteen bij het prestigieuze Blloan, en tegelijk in het Frans bij grote broer Dargaud. Zo wordt het werk van Pim Bos meteen voor het grote publiek gegooid. Voordien was Bos vooral bekend als illustrator en animatiefilmer. Tremen is zijn eerste stap in de stripwereld. Tegelijk is Tremen geen klassieke, hapklare brok stripvertier. In dit woordloze verhaal regeert een dreigende ondertoon. We bevinden ons in een kale wereld waar vreemde figuren ronddwalen die sterk geïnspireerd zijn door de sciencefiction uit de jaren ’70. Vooral Moebius en Druillet (die ook een voorwoord schreef) dwalen rond in Tremen. Tegelijk is de strip geheel eigen. Grijsgeschilderde pagina’s waarin een reiziger dwaalt en op zoek lijkt. De voortdurende dreiging van zijn omgeving verwerkte Bos op een heel knappe manier in zijn verhaal.

Hoewel de vormgeving van de figuren meteen de link legt naar sciencefiction, beklemtoont de auteur zelf dat Tremen voor hem geen sf is, maar puur een impuls uit zijn onderbewustzijn. Het gaat hier inderdaad niet om het scheppen van een alternatieve wereld die overtuigt door een stevige uitwerking ervan. Het gaat om de sfeer in de landschappen en de ontmoetingen tussen de personages.

Hoewel Tremen het albumdebuut van Pim Bos is, was hij eerder al geïnteresseerd in stripverhalen. Zo werkte hij in 2014 al samen met Marc Legendre voor een kortverhaal in het voormalige online magazine Stroke. Daarin was zijn stijl nog klassieker van inslag, maar was ook al een schetsmatige afwerking te merken die vervagend werkt. Dat vervagende effect trekt hij in Tremen nu sterker door, met een indrukwekkend resultaat. Hoewel zijn pagina’s erg sober uitgewerkt zijn, hebben ze toch een maximaal effect op de lezer. Er zitten ook enkele spaarzame scènes met bijna excessief geweld in. Net door dat spaarzame geweld én die verstilde uitwerking komen deze scènes extra hard aan. Terwijl in veel strips geweld zo courant is dat het eerder opvalt wanneer er niet gevochten wordt, is dat bij Tremen hoegenaamd niet het geval.

De reacties op Tremen zijn bijzonder positief. Met dit album toont Pim Bos meteen zijn kunde als stripmaker. Hij is erin geslaagd een woordloos verhaal te maken dat intrigeert en verwart. Ondanks een gebrek aan woorden, zit Tremen toch tjokvol inhoud. Bij volgend werk valt af te wachten of Pim Bos ook met teksten even kundig om kan. In de tussentijd genieten wij verder van het kille en explosieve Tremen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in