Mavis Staples :: We Get By

Dat de tachtigjarige gospel- en soullegende Mavis Staples nog lang niet aan haar pensioen denkt, toont ze met haar nieuwste album We Get By, haar zoveelste uitstekende album van het afgelopen decennium.

De hoesfoto maakt meteen duidelijk dat Mavis Staples nog altijd niets van haar militante houding kwijtgespeeld is. Op de foto van de Amerikaanse fotograaf Gordon Parks staat een beeld uit het Alabama van de jaren vijftig, waarbij zes zwarte kinderen van verschillende leeftijd achter een hek staan te kijken naar een gesegregeerde speeltuin. Nu, vele decennia en een Afro-Amerikaanse president later, blijkt de strijd om gelijke rechten in de Verenigde Staten nog lang niet gestreden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Staples ook nu nog steeds voluit haar verontwaardiging uit over de toestand in haar niet enkel door racisme, maar ook door seksisme — of wat zijn de achterlijke abortuswetten die recent in Alabama gestemd werden anders? —  geteisterd land. “Respect Yourself” zong ze al ten tijde van de Staple Singers, een boodschap die evengoed als een rode draad door We Get By loopt.

Mavis Staples was al 68 jaar toen ze met het door Ry Cooder geproducete We’ll Never Turn Back een album maakte dat niet alleen een eerbetoon was aan de burgerrechtenbeweging, maar ook een artistieke wederopstanding. Met producer en songschrijver Jeff Tweedy bracht ze daarna nog drie gesmaakte albums uit waarmee ze haar status als grande dame van de gospel bevestigde. Voor het uit 2016 daterende Livin’ On A High Note deed ze dan weer een beroep op een hele reeks, meestal relatief jonge, songschrijvers. Een van de nummers, “Love And Trust”, werd geschreven door Ben Harper. Een samenwerking die hen zo goed beviel dat het nu resulteert in een album dat volledig door Ben Harper geschreven en geproducet is.

Het album opent met de snedige bluesshuffle “Change”, dat meteen geldt als een soort call to arms. “Nows is the time / Gonna change around here / Say it loud, say it clear / Gotta change around here”, klinkt het. Om maar te zeggen dat Mavis Staples zich ook op album nummer twaalf niet bij de feiten neerlegt. Een vechtlustige houding die zich ook manifesteert in het door een heerlijk groovende bas gekenmerkte “Anytime”. Hoewel Staples in de teksten nergens rechtstreeks inspeelt op hedendaagse gebeurtenissen merk je gewoon dat de thema’s die het album domineren nauw aansluiten bij de actualiteit. “Something’s got to give” klinkt het wat verder in “Brothers And Sisters”, het soort opzwepende gospel waar Staples voor bekend staat. Dat ze op het gebied van gospel nog steeds tot de top behoort bewijst ze nogmaals op “Stronger”, waar ze de Heer bezingt en je je als je de ogen sluit ergens in een misviering in Harlem waant.  

Toch is er ook heel wat plaats voor introspectie en gevoelige nummers. “We Get By”, een duet met Ben Harper, is een pleidooi voor samenleven en elkaar helpen die erin slaagt om nergens klef te klinken. Hoop die op het ingetogen “Heavy On My Mind” dan weer vervlogen lijkt (“We can wait out in the storm / Or we can stand in the rain / Gonna have to mourn / Or hide from some pain”). “Chance On Me” is dan weer pure soul, waarbij een glansrol is weggelegd voor gitarist Rick Holmstrom. Het album eindigt op een rustige nood, met een een melancholisch “Hard To Leave” en “One More Change To Make”, waarin ze zich voorneemt om toch nog een keer wil proberen om iets te veranderen.

Met We Get By levert Mavis Staples nog maar eens een sterk album af. Eén dat toont dat er op talent geen vervaldag staat. Hoewel er verschillen zijn tussen de door Harper geschreven nummers en die van zijn voorgangers als Jeff Tweedy, blijven deze alles bij elkaar toch eerder beperkt. Dat is vooral te wijten aan Mavis Staples die, met haar innemende aanpak en haar nog altijd straf klinkende stem, zich de nummers helemaal eigen maakt. Songs die klinken of ze al decennia lang meegaan, maar tegelijk fris klinken. We Get By is de zoveelste voltreffer in Staples carrière.  

Op 28 juni staat Mavis Staples in het OLT Rivierenhof.

7.5
Release:
2019
PiaS
Anti
Ben Harper, Staple Singers

verwant

Eindejaarslijst 2022 van Jef De Ridder

Dit was voor mij geen jaar van de gitaar....

Cactusfestival 2022 :: Het geluid van een dozijn motoren

Het Cactusfestival beloofde dit jaar, met een affiche die...

Best Kept Secret 2022 :: Minder drank, meer aardrijkskunde

Eindelijk. Geen woord past beter na drie jaar afwachten,...

Mavis Staples

10 juni 2022Best Kept Secret, Hilvarenbeek

Mavis Staples

28 juni 2019OLT Rivierenhof, Deurne

“We willen jullie vreugde, geluk, inspiratie en positieve vibes...

aanraders

Bolis Pupul :: Letter To Yu

Bolis Pupul is al lang niet meer ‘de zoon...

Porcelain id :: Bibi:1

Ook wij moeten er soms aan herinnerd worden dat...

Hurray For The Riff Raff :: The Past Is Still Alive

Alynda Segarra. Bound for Glory. Was Small Town Heroes in...

Daniel Boeckner :: Boeckner!

Als kind is Dan Boeckner zeker niet in een...

Coeur :: SHOW

Meer pompende beats. Meer duizelingwekkend Frans. Meer pure, feestelijke...

recent

¥$ :: Vultures 1

Doorheen zijn hele carrière zijn twee elementen altijd dominant...

Talk Show

27 maart 2024Botanique, Brussel

Eind jaren tachtig sloegen alle rockers plots aan het...

Arthur The King

Uitgerekend in de week dat Joe Camp – de...

Hors-saison

Met zijn sociaal bewogen films past Stéphane Brizé binnen...

Froukje

24 maart 2024Ancienne Belgique, Brussel

Van een blitzcarrière gesproken: een krappe drie jaar geleden...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in