FKA twigs: Cellophane

De laatste muzikale wapenfeiten van FKA twigs (née Thaliah Barnett) dateren alweer van drie jaar geleden met EP M3LL155X (2015) en eenzame single “Good To Love” (2016). De fijngeslepen ballade “Cellophane” doet alvast verwachtingsvol uitkijken naar nieuw solomateriaal.

Op enkele sporadische gelegenheidsprojecten na – er was onder meer een reclamespot voor Apple en een “motion graphic novel” met Ohneotrix Point Never – bleef het lange tijd akelig stil rond FKA twigs. Niet geheel verwonderlijk, aangezien de op haar privacy gestelde Barnett na een zware operatie voornamelijk focuste op lichamelijk herstel en creatieve heropbouw. Op Twitter verklaarde ze hierover: “I had to tear down every process I’d ever relied on, go deeper, rebuild, start again.”

Die aanpak loont op “Cellophane”. De sidderende beats en kenmerkende excentrieke elektronische geluidjes verschuiven naar het achterplan en wat overblijft, is een minimale muzikale begeleiding van spaarzaam aangeslagen pianotoetsen en rondzwevende synths. Die Spartaanse benadering stelt vooral haar glasheldere sopraanstem centraal, die uitzonderlijk inzoomt op haar persoonlijk leven. Pijnlijk verwijst ze met “They want to see us / want to see us apart” en “They’re waiting / And hoping / I’m not enough” naar haar relatie met een beroemdheid en de druk van het publieke oog.

Andrew Thomas Huang, bekend van eerdere samenwerkingen met Björk, tekende voor de regie van de bijhorende clip. Het resultaat is een heel eigen universum waarin kracht, schoonheid, kwetsbaarheid en sensualiteit onlosmakelijk verstrengeld zijn. Niet te missen: de poëtische visuals en zinderende choreografie – rond een paal, ja – snijden de adem af.

Luisteren en kijken kan u hier

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in