De Belgische Unie van de Filmkritiek (UFK-UCC), de beroepsorganisatie die de filmcritici van dit land vertegenwoordigt, koos op haar jaarlijkse vergadering op 5 januari ll. de Pools-Frans-Britse co-productie Zimna Wojna (Cold War) als de beste film van 2018.
Na de preselectie gebaseerd op de stemmen van alle leden van de organisatie (waaronder twee recensenten van Enola) waren er vijf kandidaten die in aanmerking kwamen voor de prijs: Cold War/Zimna Wojna, Woman at War/Kona Fer í Strío, The Florida Project, Roma en Three Billboards Outside Ebing, Missouri.
Na een bijzonder geanimeerd debat en verschillende stemrondes, besliste de vergadering om de grote prijs – die al voor de vierenzestigste keer werd toegekend – dit jaar uit te reiken aan Cold War. De leden roemden onder andere ‘de overweldigende en hartverscheurende mix van een passionele liefde en het verhaal met een grote ‘V’. Aan de hand van het strakke 4/3-formaat en de uitstekende zwart-wit-fotografie die de cineast ook al hanteerde in Ida, zijn bejubelde vorige film, slaagt hij er opnieuw in te verrassen met een intens verhaal, een briljante enscenering, geweldige vertolkingen en een hoogstaande muziekscore die de dramaturgie van dit meesterwerk bovendien subliem versterkt.’
Ook op Enola stond de film van regisseur Pawel Pawlikowski heel hoog genoteerd in de Film Top-10 van dit jaar, die u nog steeds kan ontdekken in onze rubriek ‘specials’. De recensie van Yirka De Brucker, die de prent de hoogste score toekende, kan u nog steeds vinden in de sectie ‘film’.
Naast de grote prijs, reikt de UFK-UCC ook ieder jaar de Cavens-prijs voor de beste Belgische film uit, een eer die dit jaar te beurt viel aan Girl van Lukas Dhont. Ook die film kreeg op deze site de nodige aandacht: u kan de recensie van Lien Delabie eveneens lezen in de ‘film’sectie, bij ‘specials’ kan u dan weer terecht voor een diepgravender stuk dat een licht werpt op de heisa die ontstond in het kielzog van Girl en dat omtrent de vertolking van de jonge hoofdrolspeler Victor Polster.