Christine & The Queens :: Chris

A star is born, en het is niet Lady Gaga. Op haar tweede plaat vervelt Héloïse Letissier van Christine naar Chris, en van aanstormend talent naar popkoningin. Madonna mag zo langzamerhand op haar tellen beginnen te letten, en aan haar Frans schaven. Mag ze leren uitspreken: “C’est votre tour, madame”.

Het was dat grijnsje bij Jools Holland. Die korte smirk net voor die diepe stem van Dâm-Funk die “Chris” liet weerklinken. Hier stond iemand die tot haar eigen verbazing was uitgegroeid tot een bonafide popster en klaar is voor de volgende stap: werelddominantie. Zo snel zal het niet gaan, maar zo cocksure is de attitude, de ambitie en de visie waarmee Héloise Letissier opereert.

Op tweede plaat Chris zet ze de transformatie verder die ze op haar debuut Chaleur humaine begon. Het lange haar werd een kort jongensachtig kopje, het door het vele dansen gespierde lijf speelt nu met macho-esthetiek. Genderbenden is een werkwoord, Letissier laat geen druppel zweet verloren gaan. Het zelfvertrouwen dat gratis met de roem kwam, bracht seksuele honger met zich mee, en ook die wil ze niet moeten verbergen.

“Qu’est-ce qu’une femme doit faire ici?” Ze laat het almaar gefrustreerder klinken in “Follarse”, Spaans voor neuken, en daar gaat het ook om. Mag een vrouw godverdomme ook eens van de grond gaan, gewoon omdát? Ze vraagt het niet voor een vriend, zo is duidelijk. Was Anna Calvi – een geestesgenoot – op haar recentste plaat een jager, dan heeft Letissier zoveel metaforiek niet nodig om haar pleidooi voor een sterke vrouwelijke seksualiteit kracht bij te zetten.

Dit is waar Chaleur humaine haar bracht. In het lijf van een vrouw die graag een beetje man is, en de innerlijke sterkte voelt om dat ook zo te beleven, op het ritme en in de richting die háár uitkomt. Chris spat van bij opener “Comme si on s’aimait” van de goesting. “Ma langue est le seul corps qui vraiment compte”, zingt ze, en ze heeft het niet over die andere minnares: de taal.

Want laten we er toch geen doekjes om winden: het is de Franstalige versie van Chris die het meest appelleert. “Girlfriend” klinkt goed, maar het is het origineel “Damn, dis-moi”, dat echt swingt, alsof de warme g-funksound die ze uit het begin van de jaren negentig is gaan pikken als een handschoen rond haar moedertaal glijdt. Hetzelfde geldt voor het warme, weemoedige “La marcheuse”. De manier waarop ze zingt “Ah, la blessure c’est plus rien / J’ai connu pire, j’ai connu la honte” hakt erin als niets anders dit jaar: spijt, wijsheid en inzicht in één gebalde zin.

Daar gaat het echter verder niet over. We zijn hier om te dansen en daar krijgen we alle kans toe. “Doesn’t Matter (Voleur de soleil)” is Janet Jackson à la française, en dat is très chouette. De bas bromt op de juiste momenten, de synth doet iets in de hoge regionen en wanneer de drumcomputer na de break opnieuw inpikt, gaat Letissier heerlijk de hoogte in. Ook in “Goya! Soda!” is het net wanneer ze haar stembereik opentrekt dat het boeiend wordt. Als zangeres is Letissier nog niet aan haar limieten toe.

Alweer lekker dansen op dat laatste nummer, overigens. Staccatobassen en -synths schuiven in en onder elkaar, pruttelen een eind weg. Het is allemaal niet bijzonder vernieuwend, maar de sass waarmee Letissier het aflevert, kan wedijveren met het vakmanschap van Jimmy Jam en Terry Lewis vijfentwintig jaar geleden. Ze heeft dit perfect in de vingers, en dat zullen de liveshows straks ongetwijfeld bewijzen.

Als de zelftwijfel tussentijds tenminste niet toeslaat. Het kan immers ook spoken in het hoofd, zo blijkt. “Ils s’affrontaient par dizaine / Une équipe, un capitaine (…) Et c’est depuis que je fuis la foule”, herinnert Letissier zich de pesterijen uit haar schooltijd. En ze realiseert zich: “Je suis forever machin-chose, ever, ever.” Eenmaal slachtoffer, altijd slachtoffer, of toch in het hoofd. Het is een zeldzame blijk van zwakte van een vrouw die sterker is geworden dan ze ooit had gedacht, fysiek, maar ook mentaal. Chris is de krachttoer van iemand die uit een godvergeten hoek van de popmuziek – Frankrijk, begot! – aan een onmogelijk gewaande klim is begonnen. Echt waar, Madonna: ga met pensioen, het is voorbij.

8.5
Release:
2018
Universal
Because / Caroline

verwant

Best Kept Secret 2023 :: Als kikkers in een kookpot

Waar de lente heen was, geen idee, maar één...

Trixie Whitley + Róisín Murphy + Christine And The Queens

7 augustus 2019Lokerse Feesten

Lokeren stak het midden van de feestweek in een...

Best Kept Secret 2019 :: Band zkt. zanger

Fuck 21 juni, de zomer begint nú. Best Kept...

Christine & the queens

12 augustus 2016Lokerse Feesten

aanraders

Girl In Red :: I’M DOING IT AGAIN BABY!

Somberte verkoopt, zo ook de sad girl aesthetic waar...

Vampire Weekend :: Only God Was Above Us

Haal de witte sokken en debardeurs boven: Vampire Weekend...

Ivy Falls :: Sense & Nonsense

Rol de gordijnen maar dicht, kruip gezellig onder een...

Hurray For The Riff Raff :: The Past Is Still Alive

Alynda Segarra. Bound for Glory. Was Small Town Heroes in...

Daniel Boeckner :: Boeckner!

Als kind is Dan Boeckner zeker niet in een...

recent

Einstürzende Neubauten :: Rampen (apm: alien pop music)

Vijftien probeersels. Vijftien live-improvisaties die in de studio opnieuw...

Masters Of The Air

Toen begin deze eeuw Band Of Brothers verscheen, sloeg...

Fontaines D.C. :: Starburster

Fontaines D.C. for the bigger and bolder: vierde album...

Manu Chao

16 april 2024Het Bau-Huis, Sint-Niklaas

Morrissey wilde op de Lokerse Feesten geen paardenworst, Manu...

Civil War

Nog voordat iemand de film gezien had, veroorzaakte Alex...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in